Gå til innhold
Arkivverket

[#41185] Slektsprogrammer - m oppdeling av databasen ?

Gjest Kjetil S Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest John Strøm

HeiJeg vet ikke om dette hjelper særlig men, i Brothers Keepers har du muligheten til å velge alle anene til en person og oppgi antall generasjoner. Du får da i tillegg familien til hver ane. Hvis du så har notert deg personnummeret i basen til hver av disse forfedrene (du trenger bare 1 fra hver familiegren, ved fire generasjoner 4 familier) så kan du så legge til alle deres etterkommere. Dette krever tilsammen 5- fem tastetrykk + pluss numrene til anene. Er dette for mange trykk? :-)Dette blir så lagt i samme gedcomfil. Som du da kan eksportere.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torleif haugødegård

Oppgaven som er beskrevet: '...Vi går ut fra EN PERSON i min datafil og 'tegner' et tre på han til og m oldeforeldre. Så ville ønsket mitt være at programmet automatisk plukket ut SAMTLIGE etterkommere av disse 4 foreldreparene og la dem i en ny file - gjerne f.eks Gedcomfile'..... Med programmet TMG (The Master Genealogist) er det enklest å bruke funksjonen Fokusgruppe; velg anene i 3 generasjoner for ønsket person, disse listes opp nå i gruppevinduet, merk alle og velg etterkommer (evt. med ektefeller), nå listes resulterende antall personer opp. Gruppa kan lagres med eget navn og feks brukes som bestillingsgruppe for en GEDCOMfil eller en rapport.Torleif Haugødegård tha@tha.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

i Brother's Keeper kan det gjøres ved å velge 'Fil', 'Utdrag av database', velge et navn på den nye databasen, og deretter krysse av for 'Hel gren (alle aner pluss alle etterkommere av aner)', og til slutt 'Kopier de utvalgte personene'. Deretter kan man hente opp databasen, og eventuelt lage en gedcomfil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
  • 2 år senere...
Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Hurra - eg har ved tips fra mange funnet en god løsning på nettopp min ide.. JEG BRUKER IKKE BROTHERS KEEPER BARE ENKELTE FINNESSER . DETTE FOR AT JEG IKKE SKAL BESKYLDES FOR TEKSTREKLAME. Men måtte kjøpe fullversjon (ikke kostbar) . *** (Merkelig at det har vært så vanskelig å forstå min intensjon) MEN NOK EN GANG. Eksempel: En venn av meg ønsker å starte med slekt på data. Jeg har nå 64000 i min fil som jeg ikke ønsker å gi fra meg. MEN Denne vennens nærmeste slektninger ønsker jeg å gi han fra min fil (hvis jeg har dem) for at han kommer lettere igang. Enkelt sagt - Eksempel: Han får alle sine oldeforeldrepar og alle etterkommere av disse parene. Dette gjøres veldig enkelt og greit under DELING AV DATABASE.*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.