Gå til innhold
Arkivverket

[#41431] Iver Andersen Berle, Davik 1750-1795 g. m. Brithe Knudsdtr.

Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Lars Ove du helt rett , jeg skulle selvsagt lett i 1801 -tellingen og ikke i 1865. Det er den samme Anders Moechlebust som du nevner i innlegg 25 som jeg også tror kan være rett mann. Har nok vært for trøtt da jeg la inn mitt innlegg før her. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei. Anders Mochelbust var den jeg først hadde ført opp som far til Iver Andersen Berle (funnet på Fam. Search, og det er sikkert derfra jeg har notert dåpsdatoen i kladden min, hvor det først var notert f. ca. 1751 Davik. Det er blitt mange utskrifter og notater etterhvert). Siden, da jeg lånte boken og fant ovenfor nevnte personer på Berle, var det håp om at disse passet inn.Iver Andersen bustad ved vielse: Berle, DavikPå DA - Døypte i delar av Sogn og Fjordane - finner vi Iwer, døpt 07.06.1750, far bustad Møchelbust, farsnavn ikke oppgitt, Sokn Bremanger, Prestegj. id. 1401 (Flora).Iver kan selvfølgelig være flyttet til Berle fra Møchelbust.Fremdeles takk for alle innlegg og tiden dere har brukt. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

VelDa kan vi elimenere en Ivar. Den Ivar jeg fant født i Aurland (innlegg 23) er det ikke. Han finnes i Aurland i 1801.Den andre kan jeg ikke finne igjen i 1801.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgenI følge Fylkesarkivet S/F ble det ved dødsfallet til Iver oppgitt at han ble født 1751.Det ser ut til at dette er en vanskelig nøtt å knekke. Det kan se ut som Iver ikke er fra Davik eller Berle, men er innflytter.Jeg fant en Iver født i 1751, med far Anders og mor Kari. Begge disse navnene går igjen i Ivers barn. Kanskje et spor? LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ekteskapet mellom Anders Rasmussen og Kari Andersdatter som Lars Ove nevner har en sønn Iver Andersen døpt 1751: LenkeAnders er her enkemann og jeg tror han kan være g. 1.1827 med en Johanne, her er Anders Rasmussen ført opp på Davig, Davignes.Han har tydeligvis flyttet en del.Enig med Lars Ove at denne karen burde undersøkes bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

God morgen. Det er utrolig hvor dere står på for å knekke denne nøtten.Innlegg 28. Nei, det var ikke den Iver, men Iwer f. 07.06.1750, samme som funnet på Fam. S.Innlegg 30. Iver f. i 1751 virker som en mulig kandidat. Her vil jeg søke videre.Innlegg 31. Lenken viser en vielse i 1848, og det er for sent.Innlegg 32. Fant du Ingeborg, Karis mor på DA eller F.S. ?Takk til dere begge. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiDet ble litt surr her. Jeg begynte også å tenke 1800-tallet, og den Kari med mor Ingeborg kan du glemme foreløpig.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Hei SylviDen Anders Rasmusson som giftet seg med Kari Ivarsdtr. Ramsli i 1741 er omtalt under Østerbø i Ættebok for Lavik. I følge den var han født i 1689 (ukjent fødested) og døde på Østerbø i 1765. Han bli først gift i 1719 med Brita Lassesdtr. Østerbø og hadde minst seks barn med henne. Med Kari fikk han minst fem barn, og den nest yngste var den Ivar som er omtalt i (30). Ut over fødselsåret har ikke Ætteboken flere opplysninger om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg har fulgt med i denne debatten de siste dagene, og for å komme tilbake til begynnelsen: Hvor bodde Iver Andersen Berle og Brithe Knudsdtr. Liesæter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei. Det er blitt sent, men jeg skal skrive ned det jeg har notert meg om Iver og Brithe:Iver Andersen Berle døde 04.04.1795, f. 1751, bustad Berle iflg. DA - Gravlagde i delar av Sogn og Fjordane.Brithe Knudsdtr. Liesæter d. 11.08.1823 Flatraket.I 1801 er en Brithe oppført som enke etter 1. ekteskap, 35 år, gård Eldvik.I 1801 er en Kari Iversdtr., trolig datteren til Iver og Brithe oppført som fosterbarn på Berle, 7 år gammel. (Kari Iversdtr. er døpt 07.04.1793)Brithe Knudsdtr. var gift 3 ganger:I 18.01.1789 m. Iver Andersen, Berle d. 1795II 30.01.1803 m. fuksmand Abel Hansen FlatraketIII 05.01.1812 m. Peder Guttormsen, ungkar fra (Lemstad ?)Opplysninger fra DA - arkivforum:Skiftet etter Brithe Knudsdtr. er datert 25. august 1824 og nevner enkemann Peder Guttormsen, men barna var fra hennes 'tvende foregaaende ekteskap': Anders Iversen Fladerager, død, etterlatt seg sønnen Iver Andersen, 8 år, Ingeborg Iversdtr., 30 år, Kari Iversdtr. g. m. Abel Rasmussen, Durdei Iversdtr. g. m. Ole Olsen Refvig, Anne Iversdtr. 27 år, og Anne Malene Abelsdtr. 18 år. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.