Gå til innhold
Arkivverket

[#41666] Hermine Gulbrandsen 1899, Heen, Ringerike

Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Takk Ellef :-)!! Jammen er jeg glad jeg har deg. Nå gleder jeg meg til å se på det du fant. Håper vi høres igjen og nok en takk. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

En liten utfordring! Er det noen som kan tyde navnet til de to siste fadderne i linken fra innlegg 25? Gjelder pikebarn nr. 7, Gerda. Vil være takknemmlig. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (28): Anders Kristiansen er korrekt. Iver Svensen 'nesten' riktig. Rett er Sven Iversen.Faddere er gode å ha, også for oss som pusler med slektsgranskming. Ta for deg Julius Johansen, og se så etter han i 1900-tellingen. Der finner du denne svensken gift med Karoline Kjøniksen som var født på Onsø. Altså høyst sannsynlig søster av Hans Kjøniksen. Og trolig var hun første fadder, men da registrert som Karoline Johansen. D.v.s. med mannens etternavn.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Ellef! Sitter akkurat nå med dåpen til barna til Hans Kjøniksen. Fant også de to andre som sto i FT1900. Vet ikke om det er flere. Enig i at faddere er gode å ha. De støtter opp rund bekretelsene. Skal gå videre på det du tipset om. Tenkte jeg skulle kunne finne foreldrene til Hans Kjøniksen. Velger å ikke gå lengre 'ut på sidene' enn til foreldre til de som er gift med slektninger. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen. Enig i å sjekke fadderenes familier. Har sett at de eller noen i deres familie kommer inn ved andre anledninger igjen. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Nå er ministerialboka (nr.16) for Norderhov 1885-1902 skannet og lagt ut her i Digitalarkivet. På side 97 finner du Alfeds og Josefines eldste datter døpt som pige nr. 18 året 1899: LenkeI tilfelle lenket ikke åpner seg på noen uker, forteller det i alla fall at Hermine Inanda var født 10/6 og døpt 24/9. (Uægte)Foreldre var Stenhugger Alfred Gudbrandsen f.1873 og Pige Josefine Jensen f.1879. Hans bopel var Røken. Hennes var Heen (flytter til Hyggen i Røken. - Faddere: Hans Kjønniksen, Karoline Iversen, Martha Pedersen, Andreas Kristiansen og Alfred Gudbrandsen.Merknader: Flytter til Hyggen i Røken. Opgaven ved Hans Kjønniksen. Begges 1.ste Leiermaal. Tilskrevet Barnefaderen og Sognepresten i Røken 27.IX.99.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Wenche Geitsund

Mange takk for svaret Ellef! Nå har jeg flere opplysniger om søsteren til min farmor. Hans Kjøniksen f. 1867, Onsø, og som var fadder til Hermine Inanda, var gift med Anette Marie Jensdatter, f. 1870, Onsø. Anette var søster til moren til Hermine. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Nå har jeg vært så heldig å få en kopi av en side i en kirkebok fra Onsø (ikke sikker på hvilken type kirkebok) fra min fars fetter. Han er barnebarn til Josefine Karoline Jensdatter, 1881. Denne kopien er fra 1971, side 450 og som nummer 12 står vielsen til Jens Andersen, 54 år og Anne Helene Johnsdatter, 30 år. Kopien er litt vanskelig å tyde og derfor lurer jeg på om noen kan hjelpe meg. Denne kirkeboken er ikke tilgjengelig digitalt. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Wenche. Godt å høre du har fått nøstet opp slekta. Håper du får noen til å lese kopien fra 1971. (Må med skam melde jeg ofte har store problemer med å tyde *vanlig* skrift. Hele barneskolen nyttet vi kun formskrift, og har siden ikke behersket den vanlige.)Håper noen melder seg! Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei Ellef! Formskrift her og. Denne kopien jeg har fått er dårlig og forminsket. Nå håper jeg også at noen har tilgang til denne boka. Oppdaget at Jens og Anne Helene (innlegg 34) giftet seg 21. april 1871, på samme dag som (den antatt) eldste datter Anette Marie (innleg 23) ble døpt. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Nå gikk det opp for meg at det var vielsen 24.april 1871 mellom Jens Andersen, 54 år og Anne Helene Johnsdatter, 30 år, du mente. (Jeg stirret meg blind på årstallet 1971.)Tror ikke mange fra Østfold leser denne tråden fra Ringerike i Buskerud. Dersom du lager nytt innlegg hvor du spør etter hjelp til å tyde den ovenfornevnte vielse på Onsø, og legger den inn under Østfold, får du forhåpentligvis hjelp. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Hei! Det er nok riktig som Ellef sier. Dette passer nå bedere inn under Østfold. Ble selv så ivrigrig at jeg glemte at vi hadde havnet utenfor Buskerud. Jeg velger derfor å 'overføre' Jens Andersen og Anne Helene Johnsdatter, til Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.