Gå til innhold
Arkivverket

[#41740] Eystein Gydusson 'Bratt'?


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Ja, og her ligger jo grunnen til at bl.a. jeg lager innlegg med spørsmål til dette forum. En sunn naturlig skepsis. Det er jo lett å se at det ligger mye rart på nettet. Og da får en prøve å se om det ikke er noen som vet litt mer og i hvertfall kan gå god for at det kanskje ikke er riktig det man kan lese at andre har nedskrevet, spesielt når vi begynner med kongelige og adelige aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg tillater meg å forsvare Einar Austlid og jeg. Han har vel først og fremst samlet navn? og var vel føderådsmann da han laget heftet, først og fremst for egen slekt. Den var laget som en slags oppsummering av de mest vanlige slektsrekkene på den tid. Det han først og fremst kunne ha tatt kreditt for var å ha bidratt med oppdatering av 'nyere' slekter.Han har aldri gitt seg ut for å være mer enn han var, amatør som de fleste av oss andre. Det at boka fikk langt større interesse da den ble gitt ut enn han rimligvis hadde tenkt, får de som skapte stor blest om boka være med å ta ansvaret for.Så er jeg enig i at slike bøker ikke kan være kildemateriale, men det gjelder jammen meg for det mange av oss som innlater oss med på dette debattforumet ellers også. Når et innlegg lages, gjerne med et par linjer, så kan det tilsynelatende virke seriøst, men er ofte amatørmessig. Også fra de som lever av faget. De av oss som har datarekker som omfatter flere tusen navn, bør ihvertfall ikke se alt vi har som seriøst. Derfor har jeg ingen hjemmeside som er tilgjengelig for andre. Min database er først og fremst for egen glede og min kladdebok. Andres rekker som er like lite eksakt legges altså ut til andres glede også. Jeg har tilgode å kikke på slike databaser uten å finne feil eller missforståelser.Einar Austlid hadde ikke datamaskin, men brukte datidens arbeidsform, papiret. Det at det står på papir gjør det ikke til kildemateriale.Men skulle vi slutte med vår hobby for det da? Jeg har hatt glede av dette i snart 50 år. Personlig har jeg etter hvert en god database for Veldre og Furnes. Selvsagt er den ikke dekkende for alt og alle. Men jeg har navn fra andre områder også. Den er ofte basert på andres arbeider, bygdebøker etc. Bygdebøker som mange bruker, er heller ikke kildemateriale.Kildemateriale er kanskje papirer som inneholder hørstehånds informasjon. Skrevet der informasjonen oppstod. Selv den kan være feil, f.eks kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Thor Atle Olsen

Tar opp igjen dette tema og vil komme med følgende tillegg: Det startet med en forespørsel om navnet Eystein Gydusson og et eventuelt slektskap med Inge Baardsson. Dette ble vel snart avkreftet, og det endte med at det ikke fantes? noen ved navn Eystein Gydusson i Fron født rundt 1220. Tore Vigerust henviser i innlegg 15 til en omtale i Regesta Norvegica om brødrene Øystein Raggat og Kolbjørn og deres arv bl.a. i gården Nedre Tofte. I Regesta Norvegica, dat. 8/7 1292 er det nedtegnet om et vernebrev fra hertug Håkon Magnusson for Bjørn son til Øystein Gydasson og bl.a. gården Tofte. Denne Bjørn Øysteinsson er vel kanskje far til ovennevnte Øystein og Kolbjørn? Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jo, det er mulig.Kanskje en gjennomgåelse av alle diplomene som oppbevares på Håkåstad gård i Vågå, og den indre sammenhengen mellom disse middelalderdiplomene, kan gi et bedre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Til Tore:Det finnes med andre ord middelalderbrev vi vet om som ikke er registrert/kopiert og som befinner seg privat. Vet vi om denne paragrafen er ført tilsyn med?'Eier av ethvert brannobjekt skal sørge for at dette er bygget, utstyrt og vedlikeholdt i samsvar med gjeldende lover og forskrifter om forebygging av brann. Kravene til brannteknisk utforming og utstyr er ivaretatt når tekniske krav gitt i eller i medhold av gjeldende plan- og bygningslov er oppfylt. Det branntekniske sikkerhetsnivået i bygninger bygget i henhold til nyere forskrifter, skal opprettholdes slik som forutsatt i tillatelse etter plan- og bygningsloven § 93. Sikkerhetsnivået i eldre bygninger skal oppgraderes til samme nivå som for nyere bygninger så langt dette kan gjennomføres innenfor en praktisk og økonomisk forsvarlig ramme. Oppgraderingen kan skje ved bygningstekniske tiltak, andre risikoreduserende tiltak eller ved en kombinasjon av slike. Dersom andre har bruksrett til brannobjektet plikter eier å etablere de nødvendige samarbeidsordninger med virksomhet/bruker for å sikre etterlevelse av denne bestemmelsen. Eiers forpliktelser kan ikke fraskrives gjennom avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Middelalderdiplomene på Håkåstad er registrert - i Riksarkivets Kjeldeskriftavdeling, og de fleste av dem er publisert i Dipl Norv. (Henved 18 à 20 stk.)Det behøver ikke være slektskap mellom Bjørn Øysteinsson 1292 og brødrene Øystein og Kolbjørn 1318. Og spørsmålet er neppe heller hva som er mulig, men hva vi vet og / eller kan vite.Slektene på de to-tre gårdene Tofte i Fron omkr 1600 var godsrike, og de hadde sikkert i behold sine jordebrev som hjemlet eiendommenes historie langt bakover. Men det er svært vanskelig i skape slektskap mellom personene i de ulike diplomene vedr Fron for tiden før 1350. At en rekke personer er navngitt i kildene, er ikke det samme som at vi kan bygge genealogier ut av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.