Gå til innhold
Arkivverket

[#41789] Sigrid Pedersdtr.s etterkommere

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

På denne tida (og i alle fall før navneloven av 1923) er det ikke noe å undres over at folk brukte forskjellige navn.T(h)orsen, som ble brukt i FT1900 og ved vielsen i 1902 (utvilsomt samme mann), er i dette tilfellet trolig et patronym og ikke et etternavn i moderne forstand.FT1900 flyter over av folk med patronymer som senere benyttet gårds- eller stedsnavn som faste etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Einar.Innlegg 17 er riktig - navnet Fossen er mest sannsynlig tatt i bruk på grunn av navnet på Amunds bosted. Det er mange som har Fossen til etternavn i Moelv i dag. Fossen er/var en stor gård - i dag er det meste byggefelt og heter Fossenfeltet. Alt jeg har gitt deg er riktig.De to barna til Antonette er født utenfor ekteskap og levde altså ikke opp.Du har jo i utgangspunktet fått svar av Kristian her, men jeg tror kanskje det hadde vært lurt om du tok kontakt med noen i ditt nærområde slik at du kunne få noen gode råd og tips angående Slektsforskning. Jeg vet ikke, men ut i fra dine spørsmål og teorier så er dette ganske nytt for deg??!!Thorsen er Amunds farsnavn - Fossen er bosted/adresse i 1922.Dette med at folk tok bostedsnavn som 'Etternavn' varierer over hele landet.Angående mitt innlegg nr. 20 så er det Konfirmasjon for Karl/Carl - første barnet til Johannes og Sigrid. Vielsen til Amund og Antonette og dåp i Fron for Amund.Håper du finner ut av dette? Du får studere det du har fått og heller komme tilbake med spørsmål - vi som svarer på innlegg/etterlysninger her hjelper jo gjerne, men det kunne være greit å vite om du er helt 'Fersk' i denne hobbyen!! Det er nå en gang slik at det man ikke vet det må man spørre om for å finne ut av det.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lenken til FT1900 som Gunn har lagt inn til deg er riktig - det ser du på vielsen til Amund og Antonette - der står det også Myr/Myhr.Ang. ditt spørsmål om hva jeg har å lete i så er svaret at jeg har det samme som ligger Skannet på DA - kirkebøkene. Noe av 'Kluet' med slektsforskningen er jo finne folk selv når man kan - derfor fant jeg ikke mere til deg!!Du kan også låne inn microfishkort med kirkebøker til ditt lokale bibliotek fra hele landet om du vil(de skannede sidene kommer jo opp noe tregt) - likeså de bygdebøker som finnes. Ringsaker har altså ikke bygdebøker for annet enn Veldre og Brøttum i det området du holder på nå. Fossen ligger i Hovedsognet Ringsaker. Sjekk med ditt lokale bibliotek om de har Fishleser - om ikke så har de muligens filmfremviser og da leier de inn microfilm til deg.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 27 er jeg muligens litt difus i min forklaring - med bostedsnavn mener jeg Gården/Husmandsplassen/navn på huset vedkommende bodde i - ikke stedsnavn!!Her har du Amund Thorsen i FT1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60518&gardpostnr=190&personpostnr=1177&merk=1177#ovre>LenkeAlle søsknene til Amund er født i Fron og foreldrene er viet der - så at neon av søsknene er født i Vaage er feil!! Har funnet dåpen til alle hans søsken inkl. broren Thor f.1864 som Amund har tilhold hos i FT1900.Her er Amund (som ble gift med Antonette) i FT1875: LenkeHer er foreldrene og søsknene til Amund i FT1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.I innlegg nr.27 får jeg spørsmål om jeg er helt'Fersk' i denne hobbyen. Til det vil jeg svare at jeg har holdt på en del år. Dette gjelder både å studere innleid microfilm / kort og bygdebøker. Dette til tross så har jeg nok enda svært mye å lære.Noe av utfordringen i denne debatten, er det faktum at å bla i de skannede kirkebøker er mer enn tidkrevende, og at det ofte mislykkes på grunn av stor trafikk. Eventuell videre granskning på dette fra min side, den vil nok være mer fordelaktig ved å lei inn film. Årsak til mine direkte spørsmål til Lillian var hennes opplysning om at hun var i egen besittelse av dette materiale.Ang. innlegg nr.24, så ser jeg jo an min formulering burde vært annerledes, dvs. at det var lite presist. Jeg har jo møtt de samme navneforvekslinger mange ganger tidligere. I innlegg nr. 26 av Kristian Hunskaar, der får jeg den bekreftelsen jeg trengte.Det er jo fremdeles noen ubesvarte skjebner hva gjelder etterkommere av Sigrid Pedersdtr. som også er påvist i tidligere innlegg av Lillian.Takk til dere som har deltatt til nå.Mvh. Einar...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einar.Beklager om jeg har såret deg eller gjort deg urett - skal aldri komme med slike spørsmål igjen!! (Det virket slik på meg etter de spørsmål du kom med - jeg tok feil og innrømmer det gjerne) UNNSKYLD!!Du må vel selv også se at jeg har lett etter etterkommere av Antonette - om ikke hadde jeg ikke funnet de to barna hun fikk utenfor ekteskap!! Jeg sitter med akkurat det samme materialet som ligger ute på DA - dog i Microkort. Vil presisere at jeg har ingen søkbar base - jeg må også sitte å lese de hånskrevne kirkebøkene slik de ligger på NETT.Jeg har bare prøvd å hjelpe deg og besvare spørsmålene så godt det har latt seg gjøre.Kan legge til at jeg ikke har funnet noen barn på Antonette, men hun kan allikvel ha etterkommere!! Hun kan ha flyttet på seg og da er det mange kirkebøker å se igjennom.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillian.Som jeg nevner i innlegg nr. 40, så ser jeg at mine formuleringer ikke har vært særlig gode. Jeg er svært takknemlig for det du har hjulpet meg med.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei.Jeg har nå bladd igjennom scannede kirkebøker for Veldre og Ringsaker fram til og med år 1910 på leit etter mulige barn etter Antonette. Det var uten resultat.En fortsatt GOD JUL og GODT NYTT ÅR ønskes for dere alle.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.