Gå til innhold
Arkivverket

[#41837] Anders Underdal (1880-1973)


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

det dro en Gil Ole Nielsen, 22 år, med 'Indiana', men det var ikke før 10.11.1881, så det kan vel ikke være han. Det var forøvrig ingen som omkom under denne overfarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I et forsøk på å finne mest mulig informasjon om Olai Nilson Mjøs, som dro fra Bergen 9.9.1881 med et skip fra rederiet State Line (dvs fra Glasgow), så har jeg til nå kun funnet en aktuell passasjerliste. Det er den for SS State of Indiana fra nov 1881 http://immigrantships.net/1800/indiana811110.htmlJeg er fortsatt interessert i hva Løberg bygger på når han har falt ned på denne kandidaten, blant hundrevis av emigranter med navn Ole Nilsen, -ikke er han Sogning, ikke er han anleggsarbeider, og selvsagt er han ikke Bjørnson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har nå gått gjennom alle emigrantlistene her på DA, og der er ingen andre aktuelle Ol.. Ni.. i 1881 enn den nevnte i (101) og (103) som dro med State Line fra Norge. Men noen lister mangler jo, det vet vi, bl a fra Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har lyst til å løfte denne debatten opp igjen, med håp om at nye kilder er tilgjengelig.Et kort sammendrag:Anders Underdal er far til Margit SandemoeMen hvem er far til Anders?Mange påstår det kan være Bjørnstjerne Bjørnson, men det er jeg sikker på at det ikke er.Jeg er 'sikker' på at det er Olaus Nielsen Maridal (72) fra Hedmark, men som dere leser er det vanskelig å bevise.Er det nye opplysninger som kan være relevante?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hørte akkurat et intervju med Margit Sandemo på radioen i forbindelse med at hun idag fyller 86 år.Igjen ble det nevnt at hennes bestefar var Bjørnstjerne Bjørnson, så sånn vil vel historien trolig forbli for alltid, om den ikke blir plukket fullstendig fra hverandre.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå er vel denne historien etter min mening plukket fullstendig fra hverandre allerede.1. BB var overhode ikke på Voss da Anders Underdal ble unnfanget. Han var på vei fra København til Aulestad og jeg regner med at han kjente veien så godt at han ikke havnet på Voss. Brev BB sendte til sin kone på denne reisen indikerer heller ikke at han tok en 100 mils omvei.2.Jeg fant Olaus Nilssen Maridal døpt i Vinger kirke, og alle opplysninger Anders Underdal fortalte om faren stemmer så godt at det jeg overhode ikke er i tvil om at faren er Olaus Nilssen fra plassen Maridal i Eidskog i Hedmark.Jeg kan ikke bevise at Olaus var på Voss når Anders ble unnfanget, men jeg vet det var mange fra dette distriktet og fra Sverige som dro til Voss for å arbeide på Bergensbanen mellom Voss og Bergen, så sannsynligheten er stor, også i og med Ander selv har sagt: 'Min far het Olaus Maridal og var fra Kongsvinger'Men så er det heller ingen som kan bevise at BB var på Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Nei, jeg har heller ingen tro på at BB var far ril Anders Underdal, men journalistene kjører fortsatt på i samme leia.De burde ha blitt informert om hva kildene sier om hvem som var Underdals far. Det kommer sikkert til å bli gjentatt til evig tid at BB var Undals far og ikke Olaus Nilssen.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

BB var på den tiden en kjendis, og det er jo helt klart at hvis han var på Voss det tidsrommet så kunne det dokumenteres.Historien er bare en fantasi. Og kanskje grunnlaget for fantasien er at Anders Underdal 'lignet' på BB, og at fantasi er blitt et varemerke for påståtte etterkommere :-)Men bilde av Olaus Nilssen finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Thorsens bok er digitalisert og ligger på NB Lenke håper lenken virker, hvis ikke skriv Bjørnsons kvinner og søkDet ser ut for å være via Aftenposten Margit Sandemoe har fått meddelt at hun mener hun er barnebarn av Bjørnstjerne Bjørnson:

bilete9777.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Har nå lest hele denne gamle tråden, og kom til å tenke på en ting som ikke er nevnt.La oss si at Olaus Nilsen (han fra Hedmark) traff unge Guri, hun ble gravid, men giftet seg ikke med ham. Kanskje, som det er sagt over, fordi han ikke var god nok for henne. Dette var jo en skam, og kanskje historien om at barnefaren hadde emigrert var en form for pynting av sannheten?Jeg har også en slik historie i slekta, hvor min unge tippoldemor ble gravid uten å være gift. Barnefaren bodde på gården der hun var i tjeneste, og skal i følge tradisjonen ha stukket av til Amerika. Dette ble jeg fortalt av tippoldemors ene barnebarn. Imidlertid har jeg ikke klart å finne spor etter denne emigrasjonen. Reiste han virkelig dit? Det forekommer meg at det ville være lettere eller mindre ydmykende å være latt i stikken dersom barnefaren emigrerte, enn om han bare dro til neste bygdelag og slo seg ned der.Teorien er altså at det er riktig at Olaus var barnefaren, men han emigrerte ikke til Amerika. Har noen forsøkt å finne videre spor etter ham i Norge?Ellers tror jeg nok Bjørnson-ryktene er bare rykter, kanskje de stammer fra Underdals uttalelser i intervjuet som er sitert over, der han betegner Bjørnson som 'far' (men helt tydelig i overført betydning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Olai Nilsen Mjøs var lærer i Lindås i tiden mellom lærerskolen og emigrasjonen. Har forøvrig ikke funnet noen aktuelle forlis med emigrasjonsskip høsten 1881. Kanskje vi skal lete litt mer etter Olai Nilsen Mjøs i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Skjønner fortsatt ikke hva han har med dette temaet å gjøre.I dag går det jo også an å genteste slikt i stedet for å diskutere det inni endeløysa. Her er det snakk om ren mannslinje bakover, og det er vel en av de enkleste testene, regner jeg med. (For øvrige er ikke Osterfjorden et område med særlig mange utenomekteskapelige fødsler før i tiden, selv om fenomenet selvsagt forekommer her som ellers i landet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

115; Odd Roar, det var for å få satt en stopper for denne spekulasjonen.Ellers har jeg lest boken til Thoresen. Han uttrykker tydelig at dette spørsmålet kun er interessant for familien selv. Er enig med han i det. At Bjørnson var faren er jo avkreftet for lengst. Og det er vel kun det som har offentlig interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er ikke enig at vi bør sette et punktum her.Boken antyder at B B kan være far noe som er avkreftet. Jeg er overbevist om at det er olaus fra maridal i eidskog som er faren men jeg har ikke det endelige beviset.Jeg kunne derfor ønske meg en endelig løsning på dette spørsmålet. Og det er kun fordi jeg er nysgjerrig og opptatt av fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Da er jeg enig med deg. Synes det er uheldig å blande helt utenforstående personer inn i en slik sammenheng bare pga. litt navnelikhet når indisiene ellers peker i en helt annen retning. Hadde (min slektning et stykke uti) Olai Mjøs levd i dag, så hadde han sikkert ment det samme.Ellers er det svært irriterende at sterke indikasjoner og bevisførsel innen slektsforskning bare overses av offentlige media og gjerne også andre granskere hvis det ikke helt passer med deres 'bilde' av situasjonen. Slikt er ikke mye seriøst. (Husker godt Aftenpostens helside om 'Bratt-ætlingen' som mente seg passende til å være konge både av Norge og Sverige -- men han var jo slett ingen Bratt-ætling...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.