Gå til innhold
Arkivverket

[#42032] Skredder Thomas Friis fra Bergen

Gjest Odd Villy Ovesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg finner flg:Dirich Ulfartsen Friis gm Magdalene (Tommasdatter?). (oldeforeldre til historiker Peder Claussøn Friis 1545-1614).Deres foreldre:Ulfart Friis født Bergen.Tommas Jensson gm Dorthea. Tommas døde 1528.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du sikkert i 'samme slengen' angi linjen mellom Dirich Ulfartsen Friis (g.m. Magdalene (Tommasdatter?)) og oldebarnet deres, historiker Peder Claussøn Friis (1545-1614).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er fra en nettside, som jeg overhodet ikke kjenner kildegrunnlaget til,Torolv Gunnulson Stokke født 1475, Stokke, Spangreid, gm NN Dirichsdatter Friis. De igjen hadde en sønn Claus Torolfsen Friis født 1510, død 1565. Han skal i følge denne siden være far til Peder Clausen Friis.http://www.rolfsteinar.net/slekt/regine.txt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

fant denne anerekken på slektsforskning av Kjell Skagestad 2001:'Jeg har følgende liste (etter beste evne forsøkt sortert etter bygdebok for Sør-Audnedal), og ser gjerne at noen kommenterer denne. Her kan det muligens se ut som at Friis-navnet kommer inn med bestemoren??. Sitat: 'Kona til Torolv Stokke må ha vært nær beslektet med hollenderen, kjøpmann og rådmann i Bergen omkring 1520, Didrik Friis'. Gunnulv Torolfsen f omk 1440 d omk 1500 Stokke, Spangereid Torolv Gunnulvsen (Friis) f omk 1475 Stokke, Spangereid Ektef. : NN Ulfartsdtr Friis Nils Thorulfsen Friis f omk 1510 Stokke, Spangereid Ektef. : Adlo Iffuarsdt (Ivarsdtr) Claus Thorulfsen Friis f omk 1510 Stokke, Spangereid Død : omk 1566 Valle, Sør-Audnedal Peder Clausen Friis f 01 apr 1545 Egerøsund Død : 1614 Valle, Sør-Audnedal Margrethe Pedersdtr Friis gm Didrik Ulfartsen Årnes Pedersdtr Friis gm Fredrik Gautsen Claus Pedersen Friis d 1629 gm Anna Toresdtr Anne Pedersdtr Friis d før 1639 gm Ener Christensen' SITAT slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Friis-slektene i Norge er tydeligvis mange og ikke lett å holde styr på, men jeg undres jo på denne Niels Thomassen Friis som skal ha vært residerende pastor i Bergen (vet ikke hva som er kilden for dette, da denne ikke er oppgitt). For meg er det jo nærliggende å tro han er identisk med presten i Vanylven nevnt i innlegg (9), eller finnes det beviser for at dette ikke kan være tilfelle.Har kikket litt på denne Herr Ole Friis, pastor til Koutokeino, som var fadder ved en dåp i Lyngen i 1760, og jeg er ganske sikker på at det er samme person som har virket som prest også i Skjervøy i perioden 1760-??. Han er stort sett omtalt som Hr Friis i kirkebøkene, men ved en anledning er han omtalt som 'Herr Ole Bernhoff Friis'. Det skulle vel bety at han er identisk med Ole B Friis nevnt i innlegg (9) som døde på Leikanger på 1780-tallet. Hvis det er riktig det jeg kan finne på nettet, så er han født i Trondheim ca 1717-1727 og er sønn til Morten Friis og Anna Olsdatter Bernhoff. Han kan altså ikke være bror til skredder Thomas Friis, men jeg har likevel en mistanke om det må finnes en forbindelse her. Forøvrig har jeg bare en kilde som sier at patronymikonet til skredder Thomas Friis er Olsen, og det er vielsen i 1751. Er det noen som har flere kilder som viser det samme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Odd Villy,jeg har bedt om skifteopplysninger etter Ole Bernhoft Friis og hans hustru Sara Holtermann, 1783, men har ikke fått svar enda. Kanskje det kan fortelle oss noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Sara Davidsdatter Holtermann og Ole B Friis hadde tre barn ; Elen Gurithe Friis f 1769,Anna Bernhoft Friis 1770-1810 og Davide Friis 1778-1815 Alle var døtre og gift. Jeg har Holtermann slektsbok fra 1902 som kilde,kan slå opp dersom det skulle være av interesse. Når det gjelder Friis fra Bergen er jeg redd kaoset blir fullkomment dersom man hopper hundreår bakover. Peder Claussøn Friis er dokumentert godt, og teorier her kan stort sett etterprøves i eksisterende litteratur. Jeg har vært borti en annen samtidig med Thomas Friis, nemlig gullsmedmester Tore Andreas Friis. Han var mester i Bergen 1756, og i Trondheim 1758. Han var gift med Emerence Steen fra Bergen.Viet i Bergen Domkirke 11. juli 1758. Begge disse var faddere når en av mine forfedre Andreas Friis, døpte sin førstefødte Johannes Baltzer i Trondheim Domkirke,24 sept 1773.Det interessante her er at Andreas Friis kom med Delmenhorstiske Regiment. Han var født i Curfaltz og var Katolikk som giftet seg med ei fra Strinda,Anne Kufaas, som offisiellt døde ung selv om det ikke var tilfelle. Teorien min er at Tore Andreas og Andreas var fettere, om Thomas også er en fetter kan vanskene skyldes at det var opp til enhver prest hvorvidt det ble ført noe i kirkebøkene, når man hadde med 'Papister' å gjøre.Dette var enda et bidrag til kaoset. Mvh.Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Larsen

Sara Davidsdatter Holtermann og Ole B Friis hadde tre barn ; Elen Gurithe Friis f 1769,Anna Bernhoft Friis 1770-1810 og Davide Friis 1778-1815 Alle var døtre og gift. Jeg har Holtermann slektsbok fra 1902 som kilde,kan slå opp dersom det skulle være av interesse. Når det gjelder Friis fra Bergen er jeg redd kaoset blir fullkomment dersom man hopper hundreår bakover. Peder Claussøn Friis er dokumentert godt, og teorier her kan stort sett etterprøves i eksisterende litteratur. Jeg har vært borti en annen samtidig med Thomas Friis, nemlig gullsmedmester Tore Andreas Friis. Han var mester i Bergen 1756, og i Trondheim 1758. Han var gift med Emerence Steen fra Bergen.Viet i Bergen Domkirke 11. juli 1758. Begge disse var faddere når en av mine forfedre Andreas Friis, døpte sin førstefødte Johannes Baltzer i Trondheim Domkirke,24 sept 1773.Det interessante her er at Andreas Friis kom med Delmenhorstiske Regiment. Han var født i Curfaltz og var Katolikk som giftet seg med ei fra Strinda,Anne Kufaas, som offisiellt døde ung selv om det ikke var tilfelle. Teorien min er at Tore Andreas og Andreas var fettere, om Thomas også er en fetter kan vanskene skyldes at det var opp til enhver prest hvorvidt det ble ført noe i kirkebøkene, når man hadde med 'Papister' å gjøre.Dette var enda et bidrag til kaoset. Mvh.Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Link mellom Thomas Olssen FRIIS og SMITH slekten i Bergen?Ser ut fra Carsten SCHANCHEs innlegg (nr. &) at blant fadderene til Judithe FRIIS (döpt i 1758) og ELse SMITH FRIIS (i 1758) nevnes SMITH og GEELMUYDEN SMITH.- Kanskje er det noen Bergens 'kjennere' som kan se en mulig link til/via SMITHs?! - eventuelt igjennom Thomas Olssen FRIISs brud, Demoiselle Marie Olsdatter, i oktober 1751.Skredder Thomas Olssen FRIIS og Marie Olsdatter hadde også barna;- Johan Martin, döpt 26/5 1762 - Birthe Marie, döpt 23/4 1766Fadderskapene til de to sistnevnte kan kanskje også gi en eller annen henvisning - og evetuelt svar på Odd Villy OVESENs spörsmål om patronymikonet til Skredder FRIIS i innlegg (nr. 31)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, jeg prøver meg litt her:Fadrene til Judithe Friis 8.9.1758 var:Didrich Lyder SmithAasmund BryningPaulus Geelmuyden SmithMad. ThodeJfr Erpecomtil Else Smith Friis 10.10.1759:Doctor BuchnerApotheker Martin RubnerStine BordingEmmiche MeyerAnna Beate SmithHar bedt om opplysninger om fadrene til Johan Martin (1762) og Birthe Marie (1766).Har leitet gjennom dåp 1668 - etter Marie Olsdatter, men det synes usikkert. Finner en Marie Anna 1734 DK, med foreldre Ole Thodal og Maren Dorothea Tønder, som vel er det nærmeste jeg kommer, så langt. Har søkt på alle fadrenes etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Doctor Buchner er trolig identisk med statsfysikus Johan Andreas Wilhelm Büchner. Finner ham ikke som gift eller som far.Didrich Lyder Smith var kjøpmann, skipsreder og en av byens depurterte. Han var gm Emmeche Paulsdtr Meyer.Kjøpmann Paulus Gelmeyden ble gm en Sara Schøtt i 1730.Anne Beathe Smith var jfr i 1759, men ble gm skipper Christian Lorentz Schnitler i 1773. Hun ble født i 1739 og var datter av Berent Smith og Maria Geelmuyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er fadrene til Johan Martin og Birthe Marie klare:Johan Martin:Einer Andersen FossGerdt FalchErich MatthisenBodel Marie Paul SørensensElen MatthisdatBirte Marie:Christine OlsdatChristine Marie GribSyneve JacobsdatJan OlsenAndreas Harbist (Harbits?)Skal kikke litt på dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Einer Andersen Foss drev vertshus og var gm Anne Mogensdtr. Kan han ha vært en sønn av biskopen?Andreas Harbitz var mesterskomager og var g tre gng, første gang i 1756 med Regina Rasmusdatter Lid, andre gang i 1760 med Semme Meyer og tredje gang i 1764 med Karen Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

SMITH i Bergen.Det var mange interessante navn og opplysninger som nevnes av Arnfrid MAELAND (innleggene 36-39)ifm fadderskapene til Skredder Thomas O:sen FRIIS's fire barn i Bergen.Bare en kort kommentar når det gjleder slekten SMITH i Bergen; - det finnes en god del nyttig informasjon på Per NERMO's utmerkede homepage om dette.Her nevnes en Hans Henningsen STOUD SMITH, 1645-1695, som Byfogd i Bergen.Han var gift med Susanne Sophie Petersdatter SOPHIE FRICH, ca. 1660-1720. Ekteparet hadde 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 2004 opplyser Nedrebø i en debatt:'...Johanne Petersdatter Frich, som i 1683 var i Bergen hos søsteren Susanne Sophie Frich, og senere samme år giftet seg med rådmann Niels Sørensen Hyld. Johanne døde i pesthuset i København i 1710.Søsteren Susanne Sophie Petersdatter Frich var gift med byfogd Hans Henningsen Smith, hadde mange barn, og døde i 1720.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hans H. Smith og Susanne Frich hadde minst 9 barn: - Mechtel Sophie, g. Peder Saxe i Stavanger, - Henning, født 1683, - Jørgen, - Rasmus, - Nils (disse 3 mangler i skiftet i 1721), - Hans (død før 1721 ?), - Margrethe Marie, g. Christian Friele, - Anne, g. Jacob Lampe, - Else Elisabeth, g. Peter Mouritzen.Skal tro om ikke Susanne Sophie og Johanne også hadde broren Hans Frich, by-tingskriver i Bergen, død 1699. Søstrenens foreldre var Peter Frich og Mechtel/Machtel Sophie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det rara var at jeg ikke fant noen av Thomas og Martas barn som viede i Bergen, men Birte får to uekte barn i 1794 og 1796 med en bortreist matros.Judithe kan se ut for å ha dødd 14 dg gml[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=252&filnamn=bedo1668&gardpostnr=11848&merk=11848#ovre>Lenkeen sønn har dødd 6 mnd/år/uker gml i 1761,Lenkeogen i 1765, 3 år gml, trolig Johan MartinLenkeDa er det datteren Else Smith Friis jeg ikke finner.Marie Olsdatter døde i 1776, 56 år gml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Til (19), på Friis-familiens slektsside (14) heter det at Ole Friis f 1766 sin mor var Oleana Hansdtr fra Kvitnes. Kan hun være dtr av Hans Juul Figenschou?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror kanskje det er Tomas datter Else som dør ugift i Bergen i 1836, 80 år gml.Da er det Birte og hennes barns videre skjebne som fortsatt er uklar.Vet vi noe mer om presten Ole Friis i Kautokeino?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Birte er ikke nevnt i 1801-tellingen i Bergen. Det dør en Birte Tomædtr i 1800, kan det være henne?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=57&filnamn=bedo1668&gardpostnr=19318&merk=19318#ovre>Lenkemen der er en Bergitta Friis, ugift tjenestepike i 1801,LenkeSønnene hennes, hvis det da er hennes, heter Johannes Christian f 1794 og Thomas Fons f 1796. En Thomas Friis, skipper, gifter seg med Marta Jensine Orning i 1820. Han er da 27 år gml LenkeElse er her som ugift i 1801;Lenkeher er dødsfallet hennes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fra Karlsøy Bygdebok:http://karlsoy.com/bygdebok/'....En av disse var skredder Tomas Friis fra Bergen, bosatt på Kvitnes ca 1764-66, som gjennom sin uekte sønn Ole, blei stamfar for Friis-slekta på Vanna. Tradisjonen om at Tomas skulle være en overvintrende hollandsk styrmann, finner således ikke støtte i kildene. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas FRIIS KONST

God ettermiddag,Det er kanskje ikke opp til meg å reagere på de forskjellige interessante innlegg som Arnfrid MAELAND har hatt etter den 30 september i år under denne debatten!Imidlertid nevnes slekten ORNING i innlegg (nr. 46) og det kan opplyses at det finnes flere signifikante data om denne slekten i Bergen på Per NERMOs homepage.Dette i påvente av Odd Villy OVESENs i 'egne' innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.