Gå til innhold
Arkivverket

[#42200] Jon Gauteson Dall og Elin Eriksdatter Orm til Sveen; etterkommere

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Rostrup

Jeg synes det er litt dårlig gjort å introdusere folk i en debatt som overhodet ikke har vært omtalt tidligere, og som dermed kun noen få har mulighet til vite hvem er. Til opplysning kan jeg fortelle at det dreier seg om Mads Jonson Sveios påståtte sønn på side 11 i ovennevnte side fra Sveiobokas bd. 2, der kalt Erik Bua.Jeg skriver med vilje «påståtte», for det finnes, såvidt meg bekjent, ikke et fnugg av bevis for at Erik Bua er sønn av Mads Jonson Sveio. At Huitfeldt-Kaas ikke nevner ham trenger dermed slett ikke være kritikkverdig, det kan like gjerne være Sveio-bokas forfatter Steinsbø som er på bærtur. Heller ikke Berge Velde i artikkelen «Hvem er Mads Jonsen til Sveens barn?» (Ætt og Heim 1954, s. 119-123) nevner denne sønnen. Som jeg formulerte det i en annen sammenheng, der jeg støttet Berge Veldes konklusjoner: «Derimot stiller eg meg svært tvilande til at Steinsbø set opp Eirik Madsson Bua som ein son av Adelus i første ekteskapet. Dette får eg nemleg ikkje til å gå i hop kronologisk korkje for henne eller for Mads Jonsson. Berge Velde nemner heller ikkje denne sonen og eg kan ikkje sjå at han eig partar av det same jordegodset som borna til Mads Jonsson gjer.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Et poeng med at Erik kan være sønn av Mads er vel hans eierandel i gården Sveen. Den respekterte lokalhistorikeren Erik Bakkevik regner det også sannsynlig at Erik var Madssønn.I mine notater har jeg følgende: 'Erik Mattson var født på Sveen i Sveio, Hordaland. Han var mest sannsynlig sønn av Mats Jonsen Sveen, men det er ikke sikkert hvem som var hans mor. Erik åtte 3/4 deler av garden i 1590. I 1617 åtte kona Ingeleiv 2,5 spann korn i Sørstokke i Ryfylke. Ingeleiv var brukar fram til 1602. (Erik Bakkevik antar at Erik er sønn til Mads.) På Bua har brukarne - stort sett - vore sjølveigarer så langt attende me veit. Garden har nok vore utlagt på arvingar, men han er, anten før eller seinare, vorten innløyst av brukarne. Erik Mattson døde før 1601 i Bua, Sveio, Hordaland.Kjente born:a) Rasmus Bua, f. 1590, (se denne) gift med Brita Endresdtr, fra Søre Vaage, Sveio.b) Erik, bosatt Gard, Karmøyc) datter N.N., antagelig gift med Engjel på Nordskog i Sveio.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Ad innlegg 27: Er ikke referatet fra kapitlet om gården Bua i Sveio-bokas bd. 2 (ca. side 130)? Altså av Steinsbø, den første (og eneste) som mener at Erik Madsen Bua kan være sønn av Mads Jonson Sveio. Nå har jeg ikke bygdebokteksten for hånden, men om min antakelse om kilden er riktig og det ovenstående referatet korrekt, er det ¾ av gården Bua Erik Madsen eier i 1590, ikke Sveio. Mads Jonson Sveio var dessuten ennå i live i 1590 og det er lite trolig at noen av hans barn alt da hadde arvet noe i gården. Vi må også merke oss at det står «mest sannsynlig sønn av», hvilket innebærer at det antakelig er en gjetning fra Steinsbøs side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I fölge Steinsbö, så var det 3/4 av Bua:Sveio II, side 130. '3. Erik Matsson Sveio av Dahl eller Sleeætta, d før 1601. Kona heitte Ingeleiv. Kjende born: a. Rasmus Bua. b. Erik Gard, Karmøy. c. Kona til Engjel Nordskog ? I 1624 åtte nemlig Rasmus Bua 1/2 l. smør 3 våger korn som er ein brorpart av det Erik åtte i Bua, og Engjel Nordskog åtte 1 spann smør 3 våger korn som svarar til ein systerpart av Erik sin part. Erik åtte 3/4 av garden i 1590. I 1617 åtte Ingeleiv 2 1/2 spann korn i Sørstokke i Ryfylke. Ingeleiv var brukar til ikr 1602. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg blir svært usikker nå, har Bakkevik omtalt Erik Matsson som Mats Jonssons sønn, eller er det kun omtalt av Steinsbø i Sveio-boka, dog uten kildehenvisning? Dette ønsker jeg å ha avklart, hvis noen kan det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Arnfrid: Ifølge hjemmesidene til Arne Kjell Øverland - http://home.online.no/~arneko/ er referansen til Bakkevik fra hans 'Sunnhordalandsslekter' Jeg har ikke selv disse bøkene, kansje noen med tilgang til disse bøkene kan gi nærmere info.Det er vel gitt at Adelus ikke var mor til Erik da de to jo var omtrent jevngamle. Gården Bua var vel opprinnelig var en del av 'Sveen-godset' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har Sunnhordlandsslekter, og her er det som står om Mats Jonsen til Sveen og hans etterkommere under Sveen-grenen (116 ff):'IV a. MATS JONSEN til SVEEN, nevnt 1590, men død før 1609. Hans hustru kjennes ikke. Mats arvet Sveen 2 løper smør og 4 vetter korn, Folkvard på Jæren 6 vetter korn, i Hockle 2 spann korn, i Hage 16 mark korn og i Ervesvåg 1/2 løp smør og 1 vet korn. Han hadde sønnen a) NIELS MATSEN og visstnok datteren, b) MAGDALENA, død 1655, gift med Knut Holst, død før 1656. Han bodde 1610 og framover på Sveen, i 1624 på Tveita, Sveio, og fra 1630 på Høiland, Stord. Han var lensmann i Føyen skibrede. Knut pantsatte sin kones odelsparter i Sveen og Ervesvåg til Johannes Knudsen Hauge i Torvastad, men i 1656 stevnet Magdalenas svigersønn Samuel Ellingsen Huglen, på egne og medarvingers vegne Johannes Hauge for å ha innløst godset.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Arnfrid: Kansje en ide å kontakte Arne Kjell Øverland, det er et par mailadresser på hjemmesidene, bl.a.arne.kjell.overland@haugesund.kommune.no og arneko@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kurt, Jeg kan ikke se at 'arneko' oppgir Bakkevik som kilde vedr Erik Matsson, -jeg kan i og for seg ikke se at Erik Matsson gm Ingeleff Bua er med på tavlen en gang. Kan du oppgi hvor / under hvem dette er nevnt i hans slektstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg det, og har sendt Øverland en mail:'Erik Mattson (M) d. før 1601, #2808 Anetavle Erik Mattson ble født. Han var sønn av Mats Jonsen Sveen og Adelus Torsteinsdatter Bærøen. Erik åtte 3/4 deler av garden i 1590. I 1617 åtte kona Ingeleiv 2,5 spann korn i Sørstokke i Ryfylke. Ingeleiv var brukar fram til 1602. (Erik Bakkevik antar at Erik er sønn til Mads.) På Bua har brukarne - stort sett - vore sjølveigarer så langt attende me veit. Garden har nok vore utlagt på arvingar, men han er, anten før eller seinare, vorten innløyst av brukarne.. Han døde før 1601 i Bua, Sveio, Hordaland, Norge. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fått svar fra AKØ, om at henvisningen til Bakkevik trolig er hentet fra Sveio-boken, Hva står det der om Erik Matsson, Johan Arthur?Denne Anna Ingemundsdtr som Bård Askjellson fikk to barn med, kan det være niesen til Hans Strømøen og datter til Ingemund Fossa i Etne og Anna (Hans' søster) og kan Bård Askildsen på Bua være hennes fetter fra Osvåg i Etne, sønn av Hans Strømøens bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg ser på DIS-treff at John Rønnevik har Erik med bland Mads' barn, det står videre at 'opplysningen er kildebelagt' hos ham. Hans Epostadr. ser ut til å være john.ronnevik@online.noHele skiftet (1609) etter Jon Gauteson og Elin Orm er referert i Steinsbø's Sveiobok II side 10 og 11, men både sønnen Mads og hans ev. sønn Erik var da begge døde og nevnes kun som 'salig Mads Jonsons arvinger' de arvet bl.a. Sveen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloUnder slektslinken til Willys slektsider (4) er også Erik omtalt som Mads sønn. Jeg kjenner ikke til hvor han har opplysningene fra.Willys e-post adresse er bille@hinsides.noMvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Willy har heller ikke med kildehenvisning mht Erik Bues foreldre.Slik jeg tenker nå, så er jeg enig med Randi Rostrup som sier at det kun er Steinsbø som har nevnt en slik mulighet. Spørsmålet er om der er nye tilgjengelige dokumenter som kan hjelpe oss videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Ad innlegg 39: Hva Steinsbø skriver om Erik Matsson Bua er sitert i innlegg 30.Ad innlegg 42: Man trenger ikke nødvendigvis nye dokumenter for å finne svar på spørsmålet om Erik Bua var sønn av Mats Jonson Sveio. I innlegg 26 listet jeg opp tre argumenter for at det var lite sannsynlig: 1. Kronologisk omtrent umulig, noe også Østby i innlegg 34 påpeker, ved at Erik må være nesten jevngammel med Adelus. 2. Ikke nevnt av Berge Velde i artikkelen omtalt i innlegg 26, der Mats Jonsons fire barn kartlegges gjennom det jordegodset han eide og som de arvet, og da på en forskningsmessig solid måte som ikke gir grunn til å betvile resultatet. 3. Det er ikke kjent at Erik Bua eller noen av hans barn eide noe i de gårdene som Mats Jonson Sveios barn arvet (de som Berge Velde redegjør for i nevnte artikkel – som for øvrig anbefales). Hvilke gårder Mats arvet fremgår av opplistingen på side 10 i bd. 2 av Sveio-boka, gjengitt i innlegg 20 ovenfor og også i Huitfeldt-Kaas’ artikkel, side 103-106 (som uten tvil er Steinsbøs kilde). Her fremgår det også med all tydelighet at Bua ikke var en part at arven etter Jon Gautsom og Elin Eriksdatter, slik det antydes i innlegg 34.Disse tre punktene, både hver for seg og samlet gjør det bortimot umulig at Erik Matson Bua kan være sønn av Mats Jonson Sveio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk,problemstillingen i tråden er ikke å finne dokuementasjon for at Erik Bua var sønn av Mats Jonssøn og Adelus Torsteinsdtr til Sveen, det er heller ikke det jeg spør om avslutningsvis i (42).At det kunne være en mulighet for at det var slik dukket opp i (21), der en side fra Sveio-boken ble gjengitt. Det har for øvrig vært helt korrekt å drøfte denne 'påstanden' til Steinsbø i tråden, men som vi altså ser har ingen av de nevnte 'slektssider' kildehenvisninger. At Bakkevik er uriktig blitt tatt til inntekt for dette synet er selvsagt leit, og forteller oss nok en gang at vi ikke må ta all info på 'slektssidene' for god fisk.Jeg foreslår at vi i fortsettelsen i tråde konsentrerer oss om innledningsspørsmålet; 'Hvem er etterkommerne til Jon Gauteson Dall og Elin Eriksdatter Orm til Sveen?'MvhArnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Er nettopp kommet hjem fra Husnes. På side 130 i Sveio I står følgende. 'Erik Mattson Sveio av Dahl eller Sleeætta,død før 1601. Kona hette Ingeleiv. Kjende born: Rasmus Bua, Erik Gard,Karmøy, kona til Engjel Nordskog. I 1624 åtte nemleg Rasmus Bua 1/2 smør 3 våger korn som er ein brorpart av det Erik åtte i Bua, og Engjel Nordskog åtte 1 span smør 3 våger korn som svarar til ein systerpart av Erik sin part. Erik åtte 3/4 av garden i 1590. I 1617 åtte Ingeleiv 2 1/2 spann korn i Sørstokke i Ryfylke. Ingeleiv var brukar til ca 1602'Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,ja det er det samme som er gjengitt hos arneko, men jeg forstår ikke at dette er ensbetydende med at Erik Mattson var av Dall-/Slede-ætten. Kan noen forklare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Odd Handegård skiver i Slede/Dall-greina, s 61: 'Velde, Løberg, Bakkevig og ikke minst Huitfeldt-Kaas har mange opplysninger om barna til Jon Gauteson (særlig om Erik Jonson) og etterkommerne deres. Denne informasjonen sløyfer jeg her, og tar i stedet med litt informasjon om Jons brødre, Lasse og Torbjørn.'Er det noen som kan sjekke hva Velde, Løberg og Huitfeldt-Kaas skriver. (Jeg har gjengitt Bakkevik i (35), men skal komme med litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her skal visst stå noe om Jon og Elins jordegods:1979 - Kjetland/Lillehammer: 'Bygdebok for Karmøy, Torvastad'1928 - Lars O. Kindem: 'Vossaætter, Glimmeætti'Dette iflg Willy's slektssider.Noen som har tilgang til de to bøeken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

look.no henviser til Handegård som igjen referer Velde, og sier at Mats Jonsson og Adelus Torsteinsdtr Sveen trolig har hatt tre barn; Niels Sveen, senere Sæbø, Torvastad, Magdalena gm Knut Holst og Herborg gm Johannes Knutsson Øvre Haugo på Karmøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.