Gå til innhold
Arkivverket

[#42200] Jon Gauteson Dall og Elin Eriksdatter Orm til Sveen; etterkommere

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har nå bestilt de aktuelle NST.Hva skriver Huitfeldt-Kaas om Dall-slekten? (Hans artikkel er utsolgt)Og hvor er Velde sitt bidrag publisert?Vedr Anna Ivarsdtr, og problematikken rundt en del 'slektssider' med feilaktige data. Ser at fortsatt mange har Anna Ivarsdtr som (kun) Jon Stillufseikes hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Ad innlegg 51: Arnfrid, lesere du ikke svarene på dine egne spørsmål? Huitfeldt-Kaas’ artikkel er lagt ut på DA, adressen er oppgitt i innlegg 24. I innlegg 26 er det oppgitt nøyaktig referanse til Berge Veldes artikkel om Mats Jonsons barn, som er langt mer utfyllende enn det han skriver om de samme folka i sin bok «Slektene Velde og Espeland og inngiftede slekter».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Beklager Randi (men ikke bli så irettesettende da), det ble litt mye på en gangher er adressen til Huitfeldt-Kaas en gang tilLenkeDa skulle vel alle kildene være representert...Jeg har bestilt Løbergs artikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det ser ikke ut for at noen av antikvariatene har Ætt og Heim fra 1954, kan noen lage et resyme av det Huitfeldt-Kaas skriver der, og som har betydning for debattens hovedtema?På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I dag har jeg måttet lese en god del om Losna og Dall, og da finner jeg at Losna-folket eide på Sørstokke. Hvordan står det seg i forhold til at Erik Buas slekt skulle eie noe på Sørstokke (Karmøy)? Bare lurte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Johan Arthur,nei dette er helt tilbake til 1322; det gjelder medgiften som Margreta Filippusdatter fikk med seg da hun giftet seg med Arnald Josteinsson på O(den)sland.'Desse gardpartane hadde Margreta med heimanfrå:I Smedsvik kyrkjesokn 10 månadsmatabol i Staksland og 7 i Hervik, 14 i Tysvær, 7 i Røteseike og 1 1/2 i Kvinnesland. I Avaldsnes kyrkjesokn 8 i Sunnstokko og 1 i Kvalvåg. I Hyllestad sokn 9 i Hovland. I alt 57 1/2 månadsmatabol.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noen kildehenvisning i Sveio-boka til at Erik Bua skulle være Mats Jonsson og Adelus Torsteindatters sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det står bare nevnt at Erik Bua var sønn av Mads og Adelus. Ingen kildehenvisning til hvordan Simon Steinsbø var kommet fram til det. Sveio II, side 11, nr. 3 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Norodd Hagenson

Til (39):Bård Aslakson kom fra Oa og var sønn av Aslak Oa og kona Ingeborg Nils Haukås, jfr. Simon Steinsbø: Gards- og ættesoge for Sveio, bind III, side 207-208.Jeg har ikke noe tro på at Anna Ingemundsdatter kan være søsterdatter til Hans Straumøy. Anna og Ingemund Fossa får barn i en periode som dekker 1636 og 1656, basert på aldersoppgaver om barna. Deres datter Anna Ingemundsdatter får sine barn 1687 - 1695 og tilsynelatende så sent som 1703. Skal hun ha fått barn allerede 1655 og tidligere, må hun være en meget sprek dame. Vi kjenner alderen på Anna Ingemundsdatters barn fra skiftet etter den barnløse broren Tor Ingemundsom Ramsvik i 1715 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=skifshor&gardpostnr=835&merk=835#ovre>Lenke. Der er hennes barn oppgitt å være 26, 12 og 20 år gamle.Ingemund er et uvanlig navn, og det kan i teorien finnes en eldre søster Anna, men hun må i så fall være død før 1672 uten livsarvinger, for det er bare nevnt en Anna i skiftet etter den barnløse broren Elias Fossa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

+God morgen Arnfrid. Jeg har alle heftene som ble utgitt fra 1945 til ca. 2000, hva vil du eksakt vite i Berge Veldes artikkel i 1954, den omhandler Mads Jonson til Sveens Barn med spørsmålstegn, gården Hauge med med oppsitter Johannes 1617.Er ikke så dreven på PC-scanner at jeg kan legge inn noe her, men jeg er veldig god til å lese, så fortell meg hva du vil jeg skal oversende deg.Morgenhilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg går ut fra at du mener Berge Velde: «Hvem er Mads Jonsen til Sveens barn?» (Ætt og Heim 1954)..Det er litt vanskelig å vite hva som er aktuelt, men i første omgang vil jeg ønske at du kunne sette opp etterkommere etter Jon Gauteson Dall og Elin Eriksdatter Orm, slik Berge Velde fremstiller det.kanskje 3-4 generasjoner er nok i første omgang. Ellers så kan du sende meg e-post til affi@online.no, hvis vi skal gjøre en annen avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oversendt mail, fikk problemer med å få sendt noe til deg, skrev av det vesentligte, får sende kopier av alt. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid.Sendte til din mailadr. der får du forklaring. Men jeg ser at der er forskjell på navnet til mannen til Gro Jonsdtr. Dall. Berge Velde skriver Christen Pallesen er gift med Gro Jonsdtr, og de har sønnen Christen Christensen Trane som igjen har datteren Kari Fiskå, som driver handel med Herborg Hauge i Haga.Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.