Gå til innhold
Arkivverket

[#42200] Jon Gauteson Dall og Elin Eriksdatter Orm til Sveen; etterkommere

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

OI, OI,det er for så vidt greit nok det jeg har skrevet fra (99) til (101), men det var altså Erik 'Bua', etter sigende gift med en Ingeleiv (Ingeleff) jeg var ute etter i (97), Kurt.Det vi har slått fast tidligere er at det ikke finnes belegg for å påstå at Erik 'Bua' var sønn av Mads Jonsson. Det er kun Steinsbø som har nevnt dette som en mulighet i Sveio II. Deretter er det, som så ofte ellers, kommet med på private slektssider.Spørsmålet er da fortsatt uløst; Hvem var Erik 'Bua'? Og hvem var hans kone, Ingeleff, som vi vel heller ikke har plassert?Susanna Pedersdtr var jo, som kjent, en mulig kone til Erik Jonsson på Brandvik, senere Aadland på Stord (sønn av Jon Gautesen Sveen og Elin Eriksdtr Orm). Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Hei, er det noen som vet noe nytt om tema 102 her. Kan vi trygt sette opp Mads Jonsson som far til Erik Bua, eller bør vi vente med det, hva har dere andre gjort ?V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Nei, Svein, her kan du ikke ha fått med deg hva som er sagt tidligere i debatten. Hvem som var far til Erik Bua er totalt ukjent. Les opp igjen konklusjonen på Randi Rostrups innlegg (43):'Disse tre punktene, både hver for seg og samlet gjør det bortimot umulig at Erik Matson Bua kan være sønn av Mats Jonson Sveio.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Lars, ja var noe der jeg hadde oversett, takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Da får jeg heller spørre om noen kjenner til en annen som kan være far til Erik Matson Bua ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kansje vi bør se litt nærmere på Randi Rostrups 3 punkter i innlegg 43:Pkt. 1Adelus Torsteinsdtr. var for ung til å ha vært Eriks mor, det forhindrer dog ikke at Mads Jonson kan ha vært hans far.Pkt. 2Erik er ikke omtalt av Berge Velde som sønn eller arving etter Mads/Elin:Muligens døde Erik før Mads, og kansje Eriks barn, ved hans død, fikk Eriks arv etter Mads ?? Ved skiftet i 1609 ville de da ikke lenger være aktuelle arvinger.Pkt. 3To av Mads barn (Nils og Herborg) bosatte seg på Karmøy, og har der eierparter i gårder hvor Eriks enke Ingeleiv Bua også har parter. Jeg konkluderer at disse 3 punktene ikke utelukker at Mads Jonson kan ha vært Eriks far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg ser ingen motsetning mellom din og Randis argumentasjon, Kurt - og konklusjonene kan enkelt slås sammen til en: 'Det kan kanskje ikke utelukkes at Mads Jonsson kan ha vært Eriks far, men det er bort i mot umulig.' Og før du hevder at han ikke kan utelukkes som far, bør du i hvert fall gå gjennom skiftet i 1609 på nytt.I genealogisk sammenheng er det forøvrig totalt uinteressant om Mads bare kan ha vært far eller ikke - om det ikke kan føres bevis for at han var faren, så har en slik forbindelse heller ingenting på trykk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Enig med Lars i at skifte og arv er avgjørende for spørsmålet om Mads kan utelukkes som Eriks far.Min kommentar i innlegg 106 (pkt. 2) går derfor på om Erik eller hans etterkommere, etter daværende lovregler, kan ha blitt tildelt arv fra Mads, f.eks. før Mads giftet seg med Adelus. (Slik arv ville vel i tilfelle ikke komme med i arveoppgjøret etter Elin i 1609 ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.