Gå til innhold
Arkivverket

[#42344] Hvem var Andreas Olsen og Anne Larsdatter ?, Tverrånes, Beiarn, Nordland

Gjest Ernst Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ernst Moen

Til Birger i nr 24: I følge min base (har ikke sjekket dette mot nye beiarboka / KB) så er den nente Lars 2 generasjoner etter din.Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det Ernst Moen.Min Lars Sørensen var gift med Maren Joensdatter. Maren er forøvrig et navn som går igjen i slekta. Min mormor het også Maren.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kunne det være en ide å se gjennom klokkerboken? Det ser ut til at det finnes en for perioden for Saras fødsel. Man ville utvilsomt komme noe videre hvis man fikk riktig navn på Saras far.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

Se innlegg 14 vedr. klokkerbok og dåp, det er ikke kirkeboken som Trond Kristensen siterer fra. Evt. også ekteskap til Sara må sjekkes mhp. om navnet på far der kan være Hansen. Jeg har ikke tilgang på klokkerboken.Jeg skal prøve å ta en ny runde på fadderne i helgen for å se om de kan stemme med Inger's 'reviderte' forslag.Det er henvisninger til Støvers' CD-rom i tidligere innlegg, den står ikke på DIS-Nordlands hjemmeside, noen som vet hvor den kan skaffes fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 29.Jeg har 'Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål' og på konvolutten som jeg tilfeldigvis har, står avsender DIS Salten Slektshistorielag så det er nok her CDen fås kjøpt.Jeg har forsåvidt søkt etter Andreas Hansen/Olsen på Støver-CDen og kunne ha referert det som jeg finner, men det er ikke entydige opplysninger som kan brukes til å identifisere Andreas.Jeg tror også at man må sammenligne klokkerbok og kirkebok og så bruke de opplysninger som fremkommer der til videre leting.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Vi må kanskje godta at Andreas Hansen og Andreas Olsen er en og samme mann. Vi har ingen dokumenter med hans navnetrekk, og han har- om han nå kalte seg Olsen - bare gått bort fra den gamle skikk med farsnavnet + -sen og brukt samme etternavn som faren, Hans OLSEN. Han var ikke alene om dette. Saras mann, Johan Andreassen, var sønn av Andreas Pedersen (Kjelling). Denne Andreas var sønn av Peder Joensen og Marith Olsdatter på Askotslett. Dette går fram av militærrullen. Han var i tjeneste på Kjelling før han kom til Beiarn. Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Torbjørn Seiring

Hei. Finner jeg Rønnow-slekter på nettet? Sjøl har jeg et 'anepar', Anna Elisabeth Rønnow, g.m. Johan Pigeon. De bodde i Bergen og fikk sitt eneste(?) barn, Anne der i 1707.Har noen kjennskap til disse? Rønnow en meget gammel slekt i Tyskland, og også i Danmark. Mvh Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Ernst Moen

HeiJeg går gjennom noen tidligere innlegg og bla. denne tråden. Når denne leses fra topp til bunn kan det se ut som om Torbjørn's innlegg oversees fra min side. Det har ikke vært min intensjon.Opphavet for de omtalte er uklare og alle forslag er selvsagt like gode.En sak som fortsatt ikke er avklart er om evt. klokkerbok avlesningen som nevnt i innlegg 14 er korrekt / verifisert.Mvh. Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har en Sara Malena Andersdatter, f. ca. 1826 i Skjåsel, Sverige.. Men hun bor på Øvre Tollådal, Beiarn hvor hun dør i 1897. Hun ble gift med Johan Anton Abrahamsen. Kan din Sara ha kommet fra Sverige?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ernst Moen

HeiDette er nok ikke den samme Sara, Sara og hennes etterkommere er sikkert plassert, men problemet er faren som opptrer med forskjellig etternavn i kildene.Mvh. Ernst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hva med å gjøre en henvendelse til Statsarkivet og spørre etter Andreas Olsen og Andreas Hansen i de militære rullene innenfor en viss tidsperiode. Det kan være Statsarkivet i Tromsø eller Trondheim, vet ikke hvilket som er aktuelt her. I Tromsø er de svært behjelpelig, Trondheim kjenner jeg ikke til.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Ernst Moen

Legger inn en krysslenke til tema 50714 da det dreier seg om samme familie, og en tragisk skjebne.Av de 5 kjente barna var det bare Sara som nådde voksen alder. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.