Gå til innhold
Arkivverket

[#42434] Arne Bjørndal, Hosanger 1882 - 1965

Gjest E. Heindl
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (23) og (24):Askild Haldorsen Bysheim (1773-1845) på Mjøs nr. 40 sin første kone Brita Nilsd. Mjøs (1778-1822, mor til Haldor Askildsen) er firmenning av Ole Anderssen Mjøs (1755-1795) på Mjøs nr. 35, med felles tippoldeforeldre på Mjøs nr. 13 (som også er mitt firedobbelte opphav).Ole Anderssen Mjøs sin sønn Anders Olsen (1781-1841) på Mjøs nr. 43 er altså Arne Bjørndals oldefar.At Anders Underdal skulle ha noe opphav i Mjøsvågen har jeg som nevnt på annet tema tillatt meg å betvile, pga. opplysninger som peker i en helt annen retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, og mine tipp-tipper, Askild og Brita, var tremenninger, Askilds farfar og Britas farmor var søsken fra Bysem (Storset). Var Brita og Ole Andersens felles tippoldeforeldre Niels og Marita på Mjøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (27): Ja, de ætter nok helst fra Nils Mjøs og hans andre kone Marita. Nils antas å ha giftet seg med en (litt eldre?) enke på Mjøs for å få seg en gård der (som skikken er på denne tid), men det er litt usikkert om denne første konen er mor til noen av barna.Nå tar jeg en pause, siden jeg må gjøre litt annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Berre for ordens skyld. Eg har lært at Arne Bjørndal var født på garden Bjørdal i Lindås. Garden ligg mellom Eikanger og Ostereidet, i Lindås. Og ikkje på øya eller i kommunen Osterøy.Det er mykje forvirring ute å går om plasseringa av gardane i tidligare Hosanger kommune. MVH Marit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Før i tiden, da mye av ferdselen foregikk på sjøen, var det vanlig at samme kommune dekket begge sider av fjorden, så også her. Bjørndal tilhørte tidligere nordre del av Hosanger kommune (altså kom Arne Bjørndal fra denne), men har nå i over førti år tilhørt nåværende Lindås kommune. Men den ligger i alle fall nær Osterfjorden, og jeg ser den nesten fra vinduet mitt på sørsiden av denne, bare litt skog er i veien på Lindås-siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.