Gå til innhold
Arkivverket

[#42576] Peder Christensen og Helene Jensd i Snyden u Hjelde i Frosta 1865


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I skannede kib for Frosta finner jeg Hans Peter Pedersen født 26 okt, døpt 25 des 1845, sønn av Peder Christensen og Helene Jensdatter i Snyden u/ østre Hjelde. Han er faktisk den eneste Hans Pedersen jeg har funnet døpte i Frosta kib fra 1827 -1847. Noen av fadderne ser ut til å være fra Kvarme, Hjelde og Moxness. Vet noen hvor det ble av denne sønnen?Finner familien i FT 1865 under Snyden, uten sønnen Hans. Finner ham heller ikke i FT under andre gårder i Frosta - lurer på om han er utvandret eller død?Søker igjen en Hans Pedersen 'Moxnesvald' som i 1865 fikk sønnen Olaf Hansen med Mille Benjaminsdatter født 1839 (foreldre Benjamin Tomassen og Karen Andreasdatter i Stabsve). Er Hjelde/Snyten omtalt i noen av de eksisterende Frostabøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner dem du beskriver som foreldre til Hans Peder her som ført i Snytan under Hellan på Frosta i bind 8 av 'Frostaboka', men jeg kan ikke se at Hans Peter er nevnt som barn der. De har vel glemt han ser det ut til. Det som står er iallefall:Peder Kristensen Smedbakken født 1802 og død 1883, som i 1831 ble gift med Helene Jensdatter Moksnes som ble født i 1799 og døde i 1890. Per(Peder) fikk Snytbakken lagt til Snytan så det ble en ganske stor plass. Han var en dyktig smed og en ivrig fisker som la penger på kistebunnen. Før Frosta Sparebank var etablert lånte han penger til flere bønder og tok renter med å få sette poteter hos låntakerne. Avlingen tok han i egen båt, solgte potetene i byen, og seilte hjem igjen med gode renter for pengene. Barn:1)Marta Marie Pedersdatter født 1832 og død 1810. Gift i 1858 med Bøye Gundersen Kvarme. De bar brukere i Kvarme.2)Jentine Pedersdatter født 1835 og død i 1914. Gift i 1865 med Gunder Andersen Stavset. De bar brukerei Stavset.3) Kristen Pedersen født 1837 og død 1893. Gift i 1864 med Serianna Anderasdatter Berg.4)Bernt Martin Pedersen født 1841 og død 1926. Han tok etternavnet Hjelde da han kom til Klæbu Seminar(lærerskole). Han ble lærer og klokker i ca 1868 i Nes i Fosen, og gikk av i 1909.Foreldrene til Helene Jensdatter var Jens Haldorsen Revlan(1758-181) og Marta Torstensdatter Mostad(1756-1831). De ble gift i 1789. Vi vet vel fremdeles ikke om du har funnet riktig Hans Peter, så jeg kan skrive mer senere hvis den du har funnet viser seg å være den riktige.Finner ikke noen Hans Olsen Moksnesvald under noen av Moksnesgårdene på Frosta. Dette var ikke mye til hjelp er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk skal du ha Anne Lise, synd at sønnen Hans Peter er uteglemt i bygdeboken, men hvis han er rette Hans Peter Pedersen 'Moksnesvald' som er far til Olaf Hansen, så har jeg fått en fin begynnelse på slekten her. En Bøje Gundersen var forresten fadder da han ble døpt.Men sannsynligheten for at denne Hans Peter døde ung er nok der siden han ikke er med i bygdeboken - 'min' Hans var kanskje ennensteds fra. Jeg får begynne å lete blant døde i Frosta. Takk igjen. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.