Gå til innhold
Arkivverket

[#42630] Til dei som gjev gratis hjelp!

Gjest Bjørn Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Det er ikke ofte jeg er uenig med Bjørn Davidsen, men denne gangen er jeg faktisk, om ikke uenig så i allefall i tvil om hvor mye det er å kritisere. Riktignok kunne Jan Frode Johansen ha vært mere åpen om at han driver mot betaling, men forøvrig - hva galt har han ellers gjort? Jeg kjenner ham ikke, men føler nå at han har blitt vel mye syndebukk.Jeg har derimot vært klar over at han tar betalt, men har allikevel involvert meg i noen av debattinnleggene hans, uten å plages noe særskilt ved det. Når Hanne Ludvigsen (11) sier at 'Det er jo kjempegøy å hjelpe andre. ... Men hvis noen skal ta penger for det andre bruker av tid blir (det) feil.' Ja, det gjør kanskje det, men det andre har funnet ut tar vel neppe noen timebetaling for (det ville være på kanten), det problemet er jo løst; oppfølgingen av disse opplysningene derimot, må jo vedkommende kunne betalt for, dersom en kontrakt først er inngått.En helt annen skål er bygdebokforfatterne, de profiterer vi jo alle på; eller skulle vi andre kanskje tilby betaling for bruk av bygdeboksitater? Eller historikere, som jo driver innenfor rammen av sitt yrke, slik vi ville betalt en advokat? (Kriteriet for å ta betalt er jo at man holder seg innenfor sin yrkespraksis; en tannlege kan neppe ta betalt for et frivillig advokatråd.) Hvordan avgrense slektgranskingspraksisen? Davidsens kritikk trekker her i retning av en profesjonsdebatt - den får vi vel evt. ta annetsteds.Og timebetalingen for en bygdebokforfatter (reellt sett) er vel heller slett. Bygdebokforfatterne pleier dessuten være flinke til å minne oss om at opplysingene skal inn i en bygdebok.Jeg har selv laget ganske omfattende slektoversikter (for norskamerikanere i USA og Kanada) uten å ta et øre for det, men det er klart at tanken har slått meg av og til på hvor mange timer som er gått med (endel hundre, vil jeg anta.) Hvis jeg så til slutt hadde bedt om å fått dekket litt av utgiftene (noe jeg altså ikke har), og samtidig hadde anvendt svar på spørsmål her i DA, hva så?Er det ikke bedre å oppfordre de som driver slektsgransking for penger til å være åpne om det enn å kritisere virksomhet vi egentlig vet lite om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg mottok for nokre timar sidan ei melding på min private mobiltelefon frå nr. 97.02.05.62. Der stod det: 'Jeg leste med forargelse ditt innlegg i debattforum der du legger ut mine annonser for slektsgranskingsarbeid på debattforum. Vi vet alle at det er mange som driver med oppdrag som dette i sitt daglige virke. Denne gangen gikk du over streken og du vil nok få høre mer fra meg vedr. dette. Jan Frode Johansen Genealog.'Då eg er av dei få (trur eg) i dette landet som ikkje kan/har skrive ei SMS-melding, bed eg om at det eg seinare skal få høyre frå deg, vert skriven her i denne debatten, slik at eg har høve til å svara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Vi kjøler oss ned før vi virkelig har grunn til å bli redd for to ting:For det første at Jan Frode får såpass mye pepper (berettiget som uberettiget) at hans service-innstilling til oss vanlige brukere her på forumet forsvinner. (Han tar jo ikke betalt for oppslag etc…gjør han vel ?)For det andre at de fagfolka som bidrar her på forumet skulle slutte, fordi det er dårlig butikk å stille sitt arbeid og kompetanse til disposisjon Noen av disse har til og med egne gratis web-sider med opplysninger som både har kostet tid og penger for å innhente. (For ex. Vigerust.net)Bjørn har tydeligvis touchet borti noe sensitivt og debatten her avspeiler et engasjement som er overraskende kraftig. Jeg tror jeg tilhører den 95%-gruppen av brukere som ser på slektsgranskning kun som hobby, der vi både gir og mottar hjelp uten tanke på betaling. Jeg tror vi alle er enige om at Brukerforumet er og blir ikke-kommersielt, og i den grad slektsgranskning skal gjøres kommersielt, … så finn andre arenaer !Så til slutt et hjertesukk: Hvordan ville Pontopidans forklaring til det syvende bud (Du skal ikke stjele) vært om vi hadde hentet ham ned, nå 275 år senere.(han ville ikke hatt det lett.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

En enkel kommentar: JFJ får gratis hjelp her i dette forum, men han gir også gratis hjelp selv med rund hånd.Hva han bruker det til videre er oss egentlig uvedkommende. Like lite som han vil granske meg om jeg setter nok pris på hans hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Hvis alle på dette forum skulle ha penger får å yte hjelp å kompetanse så har jo dette forum vært lagt ned.Han skal vel ha det som en slags tilleggsinntekt.Dette for å gi den personen noe pepper da. Skjønner ham hvis det er utgifter til telefoni og utskriftskostnader,porto.Vi som driver med dette å bruker tid på hobbyen vår.Skal ikke vi da kunne hjelpe andre med det samme hvis vi kan bidra med noe uten å ta betalt for det når vi ikke har utgifter med det selv. Dette forum er til å hjelpe hverandre med vår felles hobby å hjelpe hverandre.Det er vel det som er meningen med dette forumet? RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har selv betalt en person på brukerforum for et oppdrag.Jeg gjør ikke som andre og går ut med navn.Bjørn Davidsen gjengir mine annonser,private sms'er osv.Hva har offentligheten med private sms'er å gjøre?Jeg blir matt av å høre disse ting. Jeg hjelper folk gratis her på brukerforum og mottar hjelp selv.Jeg kan love dere at intektene til annonser,internettbruk(ISDN)porto og reiser koster penger! Og jeg kan ihvertfall garanterte at rik er jeg ikke blitt av det. Arnfrid skriver at jeg skriver offentlig om Kløher familien.Til det er å si at Asbjørn Karlsen har en nettside proppet med Køhler-stoff. Familien vet at jeg står dem bi ohg vil hjelpe. Noen vil prøve å hindre dette. Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har dere glemte de enkle reglene for Debattforum LenkeDet står ikke noe forbud mot penger her. Det står heller ikke at forumet bare er for amatører. Det er bare 'tut og kjør' så lenge man overholder reglene.Jeg kan ikke forstå noen annet enn at en blanding av proffe og amatører er til fordel for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mulig det irriterer at åpenbare amatører utgir seg for å være profesjonelle eller underskriver genealog. Men kanskje det også er behov for alternativ kompetanse ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva inneholder egentlig tittelen genealog(ættegransker)? Er det en 'beskyttet' tittel og krever en bestemt utdannelse, eller kan egentlig alle og enhver som driver med slektsforskning kalle seg det? Hva med ordet amatørgenealog, høres det riktigere ut? I det minste sier det litt mere om personen.Om det er irritasjonen som er årsaken til denne debatten så burde vel egentlig debatten handlet om tittelen og ikke pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til (35): Bjørn Davidsen kalte tråden 'Til dei som gjev gratis hjelp!', og poenget hans er rimelig tydelig - noen gjør butikk på andres gratisinnsats.Genealog-tittelen er neppe beskytta, men det bør avgjort være knytta visse kompetansekrav til den, først og fremst utstrakt kjennskap til forskningsstatus, til hvilke kilder som finnes, og ikke minst gode ferdigheter i kildekritikk.Sjøl er jeg faghistoriker og bygdebokforfatter, men kaller meg aldri genealog eller profesjonell slektsforsker. Jeg søker derfor stadig hjelp hos dem har den kompetansen jeg mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Synes det er en fryd å hjelpe til å løse slektsproblemer, noe jeg gjør så ofte som mulig. Jeg har aldri bedt om betaling og heller aldri blitt tilbudt betaling. Kanskje har jeg vært naiv, trodde at alle spørsmål her i forumet gjaldt å hjelpe enkeltpersoner på gratis basis. Men jeg ville følt meg veldig lurt dersom jeg har sittet i flere dager med å lete i kilder, bare for senere å finne ut at den jeg ga informasjonen til har tjent penger på meg. Hjelpe bygdebokforfattere er helt greit, selvfølgelig, men da bør de opplyse om at de er bygdebokforfattere.De som søker info for å bruke det kommersielt, bør være ærlige og opplyse dette i sine etterlysninger.I tillegg til å hjelpe andre, gratis, bruker jeg min gode tid til kildeavskrifter. Noe som kommer alle til nytte.For meg er en takkemail godt nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Innlegg 7 (og 9) tiltres.Til 36: BD har ikke skrevet at noen 'gjør butikk på andres gratisinnsats'.Det er på enkelte måter lite vesentlig (ikke kildekritisk sett) om opplysninger finnes gratis i et forum, gratis i ei bygdebok, eller hvor det måtte være. Poenget er at man skal ikke ta betalt for meir enn det man selv arbeider, ikke skrive urettmessig arbeidstid.Ingenting tyder på at JFJ gjør det. Tvertimot gir han altså en gratis 'starttime' til alle oppddragsgivere. Det ville ikke jeg ha gjort. Og hans sats er meget rimelig, etter mitt syn. Man må også huske at det selvsagt tar tid å skrive et innlegg på et forum, lese svar, og å sende opplysninger videre. Men kilder bør alltid oppgis.Så noe av debatten synes kanskje å ha feil grunnlag. Man kan ikke uten bevis skrive eller ønske å antyde at noen opptrer med falske timelister, da ville det ha vært temmelig diskutabelt (på to måter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Er dette storm i et vannglass ???Det finnes intet prinsipp som sier at man ikke skal kunne tjene penger på slektsgranskning. – Hvem som helst kan gjerne prøve seg på dette markedet.Men dersom andres arbeid blir selve inntektskilden, da reageres det berettiget. Reglene i digitalarkivet har ikke tatt høyde for denne problemstillingen, og egentlig var det ønskelig om man slapp å ta denne høyden.Siden det nå er Jan Frode som er selve hoggestabben er det ingen som til nå har tatt ham i juks (at andres arbeid blir presentert som egne resultater, og avkrevd betaling deretter). –Og det har ingen noen grunn til å mistenke ham for dette heller. På den annen side, synes jeg han bør tåle at en slik virksomhet settes under debatt. Han stikker jo hodet sitt fram.Men for balansens skyld kunne kanskje Bjørn i sitt innlegg nr. 1 kunne sagt noe om at samme person det henvises til er en av de mest hjelpende aktørene på hele forumet GRATIS.Jan Frode:Siden Køhler-saken er blandet inn her, så er vel den et eksempel på at folk frykter at brukerforumet skal bli det stedet hvor ”profesjonelle” slektgranskere skal innhente billig/gratis hjelp. Og den synes jeg du bør forstå. Det hadde kanskje vært lurt å ta ned hele Køhler-saken fra forumet, for nå går det over stokk og stein, og jeg kan heller ikke se at du har fått noe særlig hjelp i det hele tatt.Men lykke til videre, Jan Frode.Og til deg Bjørn: Helt greit at temaet kom opp. Det var jo betimelig.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Det er tydeleg, i alle fall av Køhler-debatten, at mange av dei som hjelper JFJ synest debatten er underhaldande. Då har vi løn nok, vi som er glade amatørar.Den dagen JFJ har eit (betalt) oppdrag som eg kan hjelpe han med, skal han få hjelp, akkurat som eg har hjulpe folk som har kontakte meg før, utan å spørre om dei er proffe eller amatørar. For slik ein amatør er eg, at eg synest det er endå meir morosamt når det er ein proff eg hjelper.Og om proffene er arkivarar, bygdebokforfattarar eller genealogar - nokre gjev eit seriøst intrykk på meg, andre ikkje. Men mine subjektive oppfatningar kan ofte være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Knut(41) Poenget ditt er jeg enig i, det som skurrer hos meg er at JFJ selger 'profesjonell hjelp' uten å kunne tilby dette. Å være 'amatør' og ha glede av sin hobby, er selvsagt utmerket. Værre er det når en amatør gir seg ut for å være noe annet. Dette er selvsagt subjektivt, men om du søker på JFJ og ser på innholdet i hva han søker hjelp til, finner du fort ut hva jeg mener - det er mengder av eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Og for all del, mye av det JFJ spør om her på forumet, er ganske så likt mye av det vi andre spør om. Jeg hjalp JFJ med et oppslag i Kyrkjebø-bøkene, og det var selvsagt helt greit for meg. Jeg tar det som en selvfølge at han i slike tilfeller spør som amatør og på egne vegne, og ikke at han etterpå tar seg betalt av tredje person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Å begynne å spekulere i hvilke motiver en som spør om hjelp, råd eller tips på et brukerforum, enten det er her på digitalarkivet, eller andre brukerforum, er ikke min oppgave. Min oppgave som leser/bruker av forumet er å se på innlegget, og vurdere om jeg er kapabel til å hjelpe til. Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å hjelpe til. Derfor bryr jeg meg heller ikke om brukerne her tar penger for å hjelpe til, eller ikke. Jeg driver med litt slektsgransking på hobby-basis for å finne mine barns aner (både på min, og min kones side). Og jeg synes dette er utrolig morsomt. Etterhvert har jeg lært en hel del om dette, og deler med meg, til de som har behov for min bistand.Neste punkt: Det å kritisere andre brukere av forumet finner jeg utimelig, med mindre personen som kritiseres har gjort noe som ikke er i henhold til folkeskikk, forumet sitt regelsett eller av andre årsaker bør kritiseres. MEN da bør kritikken gå på det personen har gjort, og da helst på sak, og ikke på person. Jeg har selv fulgt med på Køhler-saken som det refereres til, og jeg må si at jeg er veldig overrasket over hvor mye JFJ har måttet finne seg i, noe av det vil jeg kalle regelrett mobbing. Men noe av kritikken mot JFJ vil jeg også kalle betimelig, da han blir stilt høyst reelle og sakskritiske spørsmål, og forbigår disse spørsmålene i stillhet.Mvh Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

JEG AVSLUTTER FRA MIN SIDE ALL DEBATT I DETTE TEMA JEG ANSER DET SOM SVÆRT UFRUKTBART OG DET ER SISTE ORD FRA MIN SIDE HER I DETTE TEMA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg registrer at Jan Frode, på omtrent samme tid som han skrev det siste innlegget (45) har skrevet denne formuleringen i flg. temaer her på brukerforumet:TEMAET ER AVSLUTTET eller TEMA AVSLUTTET.HJELPER HELLER MED DIGITALE KILDER12179 Aurskog og Blaker bygdebok 16242 Jeg slår opp for deg i Blaker/aurskog,Kvinesdal /Feda og Sør-Audnedal Bygdebok 31572 Jeg gjør oppslag for deg i bygdebok: Lyngdal, Kvinesdal og Sør-Audnedal 31613 Jeg gjør oppslag i Aurskog og Blaker Bygdebok ! 32421 Slekt fra Austad i Lyngdal? Jeg gjør oppslag i Bygdeboken for deg! 34961 Jeg gjør oppslag i Hol Bygdebok,Nordland,Alenfit,Hordaland,Soknedal i Støren 35900 Bygdebokoppslag for Fana ,Hjartdal,Sør-Audnedal og Austad 40878 Jeg gjør oppslag for deg i Lyngdal ,Sør-Audnedal og Bygdebok Nes Vest Agder 41978 Vest-Agder: Jeg gjør oppslag for deg i Venneslaboken Gard og Ætt 42017 Akershus: Jeg gjør oppslag i Bygdeboken for Aurskog og Blaker 21355 Bygdebokoppslag for Sør Audnedal og ValleBrukerforumet er jo et debattforum, og var kanskje egentlig ikke ment for temaer som disse,.Men samtidig tror jeg man kanskje burde opprettet et eget forum for de som TILBYR hjelp NB:GRATIS.-Så kan heller debattene i brukerforumet blant annet ta utgangspunkt i problemstillinger som innebærer at hjelp blir etterspurt.-Regner med at redaksjonen har fulgt med i debatten, og det skulle vært fint med noe respons derfra. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (46): Før et eget forum for de som 'TILBYR hjelp. NB:GRATIS.' eventuellt blir opprettet, kan man i mellomtiden ta en titt på noen av sidene i DIS-Norges Genealogiske ressurser.Klikker man seg inn på de forskjellige fylker, videre til de enkelte kommuner, og derfra til bygdebøker - finner vi ofte folk som er villige til å gjøre oppslag Lenke Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(34 og andre:) Det varierer hva folk legger av betydning i ordet ''profesjonell''. Det brukes ofte (feilaktig) nærmest som et 'kvalitetsstempel', mer i betydningen 'dyktig' eller 'flink', mens den egentlige betydningen (som i 34) selvsagt er knyttet til ordet 'profesjon' (yrke), dvs. at vedkommende utfører aktiviteten som en del av sitt yrke (og da underforstått mot betaling). Jeg vet ikke hvor mange i denne (siste) kategorien som deltar jevnlig her i Brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det finnes ikke grenser for hva slags debattforum som er ønsket på Digitalarkivet. Hvor rotete vil enkelte ha det? Det er ennå greit som det er, de som har problemer kan 'skvette' over til DIS og rydde opp der.Folk går lei alle negative holdninger og kritisering av personer både med og uten kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.