Gå til innhold
Arkivverket

[#42630] Til dei som gjev gratis hjelp!

Gjest Bjørn Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Til (74): Eg har ikkje bede om å få noko som helst 'belyst'; eg la i utgangspunktet berre ut ei opplysing om at ein av dei mest aktive her på forumet annonserte på nettet ei privat betal-teneste - og ymta om at mange her truleg hadde gjeve / eller kunne komme til å gje opplysingar som mogelegvis (men ikkje visst) vart nytta kommersielt.Eg har i utgangspunktet aldri invitera til noko ordskifte om dette. Ei opplysing er ei opplysing. Det ordskiftet som har kome i kjølvatnet av dette, får andre svare for. Eg veit kva eg meiner om saki, men har ikkje trong for korkje stønad eller råd frå andre. Soleis er denne debatten uinterssant for meg, qua hovundsaka. Men eg har jo lese det som har kome fram, og eg er samd med mage.Når det gjeld spørsmålet om å seia stopp i ein debatt og at 'temastarter' skal kunne gjera det, er eg usamd. Det er greit nok som Jan Frode Johansen har gjort, å avslutte debattinnlegg som han sjølv har starta og kor han har invitera til innspel om oppslag i bygdebøker etc. Har han ikkje lenger desse bøkene på plass, må han kunne seia i frå.Men at eg, trass i at eg spela inn denne saka, skal ha rett til å seia stopp - sjølv om debatten er vandra langt ut over det opphavelege, er å tilleggja meg ei makt eg ikkje har. Eg kan sjølvsagt be redaktøren om å setja 'blyanten' passiv. Men ein slik inngripen mot det frie ord, må redaktøren sjølv vurdera. Så langt kan eg ikkje sjå at debatten har skride over det lovlege, men i staden drive langt ut over det som var opphavet. I så måte trengs det ingen nye reglar ein gong. Så vidt eg veit, skal ein laga nytt tema, når ein debatt 'skifter' tema. Og det har vel denne gjort meir enn ein gong det siste døgeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Bjørn (76): Jeg tar på meg en stor del av skylda for at det ble debatt ut av ditt innlegg (1).Sjøl jeg er ikke er dummere enn at jeg forsto innlegget ditt kùn var ment som informasjon. Kunne allikevel ikke dy meg. Hadde på avstand fulgt litt med i Jan Frodes debatter, og syntes opprinnelig synd på han etter alt han hadde måttet tåle. Derfor la jeg inn innlegg (2). Dette beklager jeg nå i etterkant. Ser jeg heller skulle laget et eget tema ang. betalte oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Til 1, 4, 28, og 76: mener du virkelig at du kan starte et tema i et dabattforum, og deretter selv delta i debatten, og så hevde at du ikke har invitert til noe ordskifte, og at debatten er uinteressant for deg ?Du har til og med lagt ut offentlig en melding som avsender har ønsket å sende deg privat.Ikke videre trivelig fremferd, spør du meg....La oss håpe at slikt ikke skal få forsøple debattene på Brukarforumet for fremtiden.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bjørn Davidsen (1, 76) har selvsagt formelt rett: i formen har han ikke gjort noe annet enn å legge ut en annonse om betaling/gratistjenester, uten kommentarer. Den neste føringen kom Ellef Ellefsen (2, 77) med, fulgt av en antydning fra Davidsen om mulig fakturering av andres arbeid (5) og det etiske/uetiske ved dette, og dermed er en diskusjonslenke lagt. Er det rart det ble debatt av dette? At Jan Frode Johansen over?-reagerte som han gjorde (28, 45) er vel ganske forståelig, jeg ville heller ikke likt å være hakkekylling.Bjørn D. skriver at 'Eg har i utgangspunktet aldri invitera til noko ordskifte om dette. Ei opplysing er ei opplysing.' Det er bare det at et innlegg, eller informasjon lagt ut i et debattforum som regel vil bli oppfattet som oppfordring til å starte en debatt.Men det har liten hensikt å fordele skyld og uskyld; vi som deltok i debatten får heller ta innover oss at (1) et innlegg i et debattforum alltid starter en diskusjon, - det finnes ingen nøytrale innegg - og at vi derfor (2) må legge noen føringer på debatten allerede i første innlegg, for at den ikke skal komme ut av kontroll. ('Innenfor DISSE rammene ønsker jeg DETTE debattert.') Og så får vi forøvrig la oss styre av noen høflighetsnormer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I utgangspunktet mener jeg at man som amatør ikke kan ta betalt for å hjelpe andre, det være seg andre amatører eller 'proffene', om man trenger hjelp til et lokalt oppslag enten på arkiv eller i bygdebøker.Det blir jo også en skattemessig sak.Jeg synes videre at 99 % av debattantene her på arkivet, både amatører og 'proffer' øser av sin kunnskap. Noen ganger er man selvsagt tilbakeholden med å legge ut for mye informasjon fra publiserte artikler og bøker, da det for noens vedkommende, i hovedsak 'proffene', kan være en vesentlig del av deres inntekt. Men, i slike tilfeller informerer de oss om hvor vi kan finne det vi er ute etter.Så, syns jeg vi skal se hvordan Lars Ove Wangensteen bruker av sitt overskudd ft, går på SAH, gjør oppslag, avfotograferer og gir raske, ryddige og flotte tilbakemeldinger. Han er jo blitt SAHs svar på Yngve Nedrebø.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg trodde denne tråden skulle dreie seg om visse etiske kjøreregler, men det dukker stadig opp innlegg med mer eller mindre skjult brodd mot 'proffene' eller 'de profesjonelle'. Og da stiger temperaturen.Hva er det som ligger under? Er sprengstoffet her at en proff (Bjørn Davidsen, er du det? - jeg veit faktisk ikke) har tråkka på tærne til en amatør (enkelte innlegg sier Jan Frode Johansen er det), og det skal noen ha seg frabedt. I så fall er det mye luft som må renses, og vi har et mer omfattende problem på Brukarforum. Men ingen ordensregler kan løse dette problemet.Kanskje dreier det seg aller mest om ei endring av debattkulturen. Aase R. Sæther minte om det som ødela newsgruppene (56), men ingen tok det til seg. Jeg håper inderlig at vi ikke får samme utviklinga på Brukarforum. Tendensene til hissig argumentering og utfall mot andre debattanter er imidlertid allerede her - ikke minst i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (56): Det er vel litt urettferdig å dømme news-gruppene slik du forsøker. Ta for deg f.eks. *no.fritid.slektsforsking.it*.Det er i alla fall ei gruppe jeg har stor nytte av. Har ikke blitt møtt med ufordragelige svar i den gruppa. Tør ikke engang tenke på hva jeg ville blitt kalt, dersom jeg hadde kommet med *dumme* spørsmål her i Brukarforumet. Sjøl ordet *imbisil*, som jeg ved en annen anledning ble benevnt her, ville nok blitt i svakeste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Jeg tillater meg å gå tilbake til innlegg nr. 1 i denne ”debatten” med å konstatere at den personen som tilbyr seg å granske våre slekter ”på en proffesjonell måte”, har startet 413 nye ”debatter” i DAs debattforum i løpet at drøyt 4 år, dvs i gjennomsnitt nøyaktig to nye innlegg per uke. Dette antallet svarer til 1% av samtlige debatter til dags dato – inkludert alle debattnumrene som av forskjellige grunner er strøket.Men det var likevel den refererte meldingen på Bjørn Davidsens mobiltelefon (jfr. innlegg nr. 28) som fikk meg til å stusse: ”Denne gangen gikk du over streken og du vil nok få høre mer fra meg vedr. dette.”For øvrig ønsker jeg alle debattanter og –onkler en god avslutning på ”Hundens År”. Her banker grisen på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det var eg som dømde news-gruppene. Eg kan for så vidt ta den diskusjonen vidare, men la oss i så fall sleppe å plage andre her. No tykkjer eg ein kan setje strek for dette temaet, seie at 'gjort er gjort og spist er spist', og la dei som ynskjer å forfølgje det forflytte seg til ei newsgruppe, eller til privat epost.Eg har som mange allereie veit adresse aasers@c2i.net, i fall nokon skulle føle behov for å 'krangle' med meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Vet ikke om linken virker, men gjør et forsøk: LenkeDet er tre av dem relatert til slekt: no.fritid.slektsforsking.it, no.fritid.slektsforsking.etterlysing og no.fritid.slektsforsking.diverseDisse diskusjonsgruppene (+ mange tusen innen andre emner) kan også lastes ned i Outlook Express hvis man har opprettet konto for news.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis en har Outlook Ekspress kan en laste ned nyhetsgrupper på denne måten: Gå inn på verktøy-kontoer-legg til/fjern programmer-skriv inn news.online.no.Jeg var så heldig da jeg kjøpte pc at den som la inn programmer la inn nyhetsgrupper i April 2000, så der var jeg lenge før jeg i det heletatt visste om andre forum for slektsforskning. Det er ikke særlig mange postinger der lengre dessverre, men hvis flere få vite om nyhetsgruppene blir det kanskje flere?Jeg tar ikke betaling for den slektsforskningen jeg gjør for andre, og jeg mener at hvis en skal gjøre det må en kunne jobbe veldig effektivt. Det kan man ikke gjøre når man har dager hvor sykdom gjør at en ikke kan jobbe så raskt. Regner med at siden Jan Frode tar betaling så kan han også jobbe effektivt, men man bør vel kanskje være litt mer 'proff' enn han virker for å kunne ta betaling etter min mening. Når det er sagt så er ikke 100 kroner pr. time mye, og jeg har ikke noe imot å være til hjelp for også dem som tar betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil også legge til at jeg absolutt ikke føler meg proff nok til å ta betaling med bare 1/2-årsenhet i norsk historie, 10 års erfaring i slektsforskning og altfor lite trening i å lese annet enn kirkebøker. Leser jo skifter også, og har etterhvert fått noe ut av det også da. Dessuten syns jeg det blir stress over det hele når man skal begynne å ta betaling. Da kreves det som jeg skrev tidligere at en må jobbe raskt og effektivtJeg syns ikke om at private mailer bli utlagt på Digitalarkivet, og det burde etter min mening være strengt forbudt. Det burde kanskje bli en regel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Legge sin egen mail ut i debatter kan vel ikke gjøres 'strengt forbudt'? Noe annet er det om de som har ansvaret for debattfora legger de ut.Laste ned newsgrupper hører til fortiden. Disse har skadet mang en pc, og bør kun leses på google. Men de egner seg til kranglefanter, det er det ikke noen tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå mente jeg selvfølgelig at det bør være forbudt å legge ut private meldinger fra andre på pc og mobiltelefon, og det ble litt feil når jeg skrev mail.Hvordan i alle dager har nyhetsgrupper skadet pc-er? Det følger da ikke virus med nyhetsgrupper. Nå er det jo slektsforsning det er snakk om her, og når det gjelder dette så har vel andre forum overtatt, men det gjør da ingenting om det kom flere postinger til nyhetsgruppene. De nyhetsgruppene jeg abonnerer på har det blitt langt mindre krangling på, og etterhvert siler man ut dem som et vet krangler. Slike tråder leser man rett og slett ikke. Jeg har hatt mye nytte av nyhetsgruppene både når det gjelder slektsforskning og annet, og meldinger kan også lastes ned uten å være påkoblet. Det er iallefall en fordel for oss som enda ikke har skaffet bredbånd(noe jeg har planer om senere da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Vi begynte å bruke newsgrupper i 1996. Etterhvert oppdaget vi at så fort det ble skrevet et innlegg fra vår pc så kom det spam i bøtter og spann dagen etter. Jeg fikk også to såkalte trojanere som ble sporet tilbake til en newsgruppe. Ormer har jeg mottatt i rene ormebol derfra. Dette er ikke tull, og det vet de aller fleste som har holdt på en stund. Nå ser jeg på google at mailadressen ikke lenger er synlig, men hvordan er det når en laster ned dette tilbudet?Jeg har ikke Outlook på laptop'en jeg bruker til slektsgranskning. Så heller ingen adressebok. Jeg bruker tele2 sine sider for å lese og sende mail. Eller jeg bruker min hotmail som til nå har vært helt fri for søppel. Tungvint, men sikkert..Nei, no.fritid.slektsforsking.etterlysing er ikke noe for meg, jeg anbefaler det heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Berre to ting før eg tek tidleg natt for ein gongs skuld (Trangvik og Bergen neste):1. Til Johan (82): Er eg 'proff' når det gjeld slektsgransking? Eg meiner sjølv nei, trass i 12 års intens leiting etter både slekt mi og andre sine slekter, attåt avskriving av kyrkjebøker og redigering av Askøy- og Årstad-registrene og artiklar om både dette og hint i tilknyting til slekter. Eg har ingen utdaning i dette; er autodidakt på dei fleste område. Det nokon kanskje kunne prøve på, er å definera omgrepet 'proff' i denne samanhangen. Men då er vi langt over i eit nytt tema, så la vera her - opprett eit nytt.2. Når det gjeld SMS-meldinga eg la ut, må eg be folk lesa siste setninga i det innlegget (28) grundigare før dei kjem med kritikk. Den er ærleg meint. Kan hende vil nokre seia at eg er dum, men eg har faktisk aldri skrive ei SMS-melding og har heller ikkje funne grunn til å be ungane mine læra meg det. Elles har eg som prinsipp at ein skal svara på ei sak i det forum saka er reist. Difor vart SMS-meldinga overførd dit den høyrde heime. At avsendaren og andre mislika det, får bli deira sak. Men no tek eg natt. Ha ei triveleg helg og debatt vidare alle i hop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fikk også mye spam tidligere, men det ble det nesten slutt på etter at jeg spanderte på meg spamfilter fra Telenor. Etter det gikk jeg ned fra 150 spam pr. dag til noen få. Har også virusscanning fra Telenor, så virus på mail stoppes før de eventuelt kommer til meg. Nå er jeg vel mye mer på andre nyhetsgrupper enn dem som har med slektsforskning å gjøre, men jeg har jo disse nyhetsgruppene også. Nå skal jeg ikke si noe mer om akkurat dette siden jeg nå er helt utenfor emnet som ble startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Jeg har vært borte fra Debattforum i noen år. Har ikke hatt tid til å leser forumet. Nå blir jeg litt lei meg og litt overrasket når jeg leser trådene, ikke bare denne. Synes det har vært en dreining mot en litt agressiv form for kommunikasjon i noen tråder. Vanligvis har jeg gledet meg til å sitte å lese, men nå er det litt blandet...Har tidligere hatt stor glede av å lese ulike tråder, har fått veldig god hjelp og har lært mye av mange kunnskapsrike mennesker.Siden jeg har hatt så gode erfaringer selv, har jeg også lært elever om sidene. På åttende trinn har vi om norrøn litteratur og sagaer. De innleder gjerne med en oversikt over slekten. Det er kjempegøy for elever å lære å lage sin slekt på samme måte. Noen blir 'bitt av basillen'. De ber gjerne om hjelp, i dette forumet. De er 'klossete', kunne sikkert ha funnet opplysningene andre steder osv., men de er ferskinger.Håpet mitt er at alle som skriver i utlike tråder av forumet tenker igjennom hvordan de formulerer seg. Uenighet er bra, men gjerne i en høflig form.Til sist; som 'blodamatør', som stiller de dumme spørsmålene, takk for hjelp til de som gir det. Trenger jeg mere hjelp enn dette og kan ikke/vil ikke lete selv, fint at noen vil gi hjelp mot betaling.Og, for min del, det er nok med de foraene som er.Mvh. Anne, fullstendig amatør (og til sine tider hjelpesløs og skriver på feil sted)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Håper jeg ikke har fornærmet noen med mine innlegg, og i såfall ber jeg om unnskyldning. jeg må vel innrømme at etter å ha lest news noen år så har jeg blitt ganske 'herdet', men det bør ikke bli slik her. Nå er ikke newserne så kranglete som de var før har jeg inntrykk av, og de verste kranglefantene har forsvunnet. Min min lærerutdannelse med samfunnsfag og 1/2-årsenhet i Norsk Historie i tillegg så har jeg heller ikke nok kompentanse til å kalle meg profesjonell slektsgransker, selv om 1/2-årsenheten i historie hjalp meg til å vite om kilder jeg ellers ikke hadde fått vite om. Jeg er vel også noen ganger ganske hjelpeløs, og det er jeg sikker på at de på no.fritid.slektsforskning.it kan skrive under på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Anne Strande:Jeg synes at du gir dine elever en for dem spennende tilnærmning til historiefaget ved at du oppmuntrer dem til å lage en oversikt over sin egen slekt. MEN - du må være oppmerksom på at om tonen er amper i enkelte temaer her inne, så er innpå 100% av deltakerne her av det høflige og siviliserte slaget, som gjerne hjelper uerfarne med å finne frem.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Til 93 ref. 28.Skal din utlegging av en privat SMS-melding i 28 være begrunnet med at du ikke vet hvordan du skal svare ? Ikke svare på en SMS eller ringe tilbake ? Heller ikke gi et svar her på forumet, for 28 inneholder da ingen antydning til noe svar til JFJ !Fordi du ikke har bedt ungene dine lære deg det ?Dette er da vel mer et spørsmål om folkeskikk enn teknikk.Huff.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til (98) for å balansere det litt: Er det god folkeskikk å bruke ei sms-melding til å sende en motdebattant et budskap der innholdet etter alt å dømme ville fått nettredaktøren til å si stopp?En av grunnene til at jeg forlot newsgruppene, var nettopp at sånt skjedde: Åpne debatter blei forsøkt pressa over på privatplanet av den ene parten (den gang via e-mail). Jeg synes Bjørn Davidsen fikk markert ganske greitt at ei slik utglidning kan vi ikke leve med på Brukarforum. Han prøvde å få ordvekslinga med Jan Frode Johansen innafor de reglene vi følger her, men fikk det ikke, så hvorfor skulle han svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Siden denne debatten allerede er kjørt inn på flere sidespor, tillater jeg meg å svare fra et av disse sporene.Ser enkelte mener news-gruppene egner seg for kranglefanter :-). Tror endal av oss blir oppfattet som *kranglefanter* fordi vi ikke er slue nok til å uttale oss i diplomatiske vendinger. Derfor blir sikkert endel innlegg oppfattet som *krangel*, sjøl om de kan være skrevet i beste mening.Nei, jeg gjør som en av de andre brukerne gjorde for 2 uker siden. Takker for all den hjelp jeg har fått her, og fortsetter heller å *krangle* i andre fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.