Gå til innhold
Arkivverket

[#42713] Køhler, nye opplysninger ?

Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, det behøver ikke være flere spørsmål enn svar såvidt jeg kan se. Mitt poeng var at man ikke hadde lett hvor svar kunne finnes. Og, det som videre var et annet poeng i et tidligere innlegg i denne anledning, for å vite hvor en skal lete og hva en skal lete etter, kreves kunnskap om hvordan tingene fungerte på det aktuelle tidspunkt.Jeg synes dessuten at du unngår andres spørsmål av kritisk karakter som eksempelvis det siste fra Kenneth. At en avis trykker en artikkel om Køhler, kan jeg vanskelig se betyr noe som helst uansett hva den måtte skrive. Terskelen mht. kildekritikk er dessverre forlengst høvlet ned i vår journaliststand (ja, jeg vet jeg generaliserer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I rekken av kritiske spørsmål: Hvordan kunne Orth fortsette Køhlers virke som trykker og eskefabrikant uten å avsløre at han ikke ante opp og ned på hverken en trykkepresse, eller det danske språk? Hvorfor i all verden måtte Køhler ha nye identifikasjonspapirer for å reise til Egypt? Hvordan vet man at han døde i Egypt?Selvsagt har Køhler eksistert. Det har det vel aldri hersket noen tvil om. Men at Køhler har vært en annen enn seg selv, det hersker det vel ikke noe annet enn tvil om.For ikke å ta for hardt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det ser ut til at figuren Linus van Pelt i 'Peanuts' hadde rett: 'No problem is so big or complicated that it cannot be run away from'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Hvis du søker litt på internett, bl.a. Google, får du fort opp mange nettsteder med omtale av Johan Orth, bl.a. har arkiv i Wien brev fra ham og hustruen hans. Det skulle dermed være mulig å sammenligne skriftprøver fra ham og fra Køhler.Mye er skrevet om skipet med forliset der det antas at Orth omkom sammen med den hustruen han nylig hadde giftet seg med. Forliset var ikke i Nordsjøen.Opplysningene på nettet viser en eventyrlysten mann med mange forbindelser innenfor flere samfunnslag. Det synes som han ikke la skjul på sin fyrstelige bakgrunn, selv om han trådte ut av de fyrsteliges rekker.Det er ikke lett å tenke seg at en slik mann skulle velge å bytte navn og sosial posisjon med en norsk eller dansk litograf e.l., samt i tillegg overta vedkommendes ektefelle og barn, og så flytte til en mindre norsk by der han skulle ha levd temmelig anonymt i mange år uten den minste kontakt med sitt tidligere liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Ettersom mange er blitt kjent med at jeg arbeider med Køhler-saken , har jeg etterhvert fått endel kontakter son bistår meg i arbeidet.Jeg retter en takk til alle dere som viser interesse.Her er en interesann ting jeg fikk her en dag:'I Odense Veiviser for 1891 som jeg tror du fikk kopi av står C Levin oppført som bosatt i St Knudsgt, 8. Hun står oppført som enke. I samme veiviser for 1893 står C Levin , enkefrue oppført som bosatt i St Knudsgt. 8 Julie Levin bokholderske står oppført på samme adresse. Var ikke dette litt rart? Har du noen forklaring? Jeg vil skrive til biblioteket i Randes for å finne ut mer om da den første Hugo Køhler oppholdt seg der, også om fru Levin.' Sitat slutt. Dersom også du som følger saken på debattforum vil være med på jakten sammen med meg så er min e-mail: jafjohan@start.noDet ventes forøvrig en fyldig reportasje i Bergens tidende om ikke så lenge!Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Etter snart 500 innlegg om Køhler / Orth / Salvator i 5-6 tråder, er det etter min mening umulig å fortsette en seriøs debatt. Dette synes jeg at Jan Frode også etter hvert bør forstå. Dessuten, for de som er interessert, finnes det jo en grei kronolgisk fremstilling av saken, med lenker til aktuelle databaser, kirkebøker, adressebøker etc, hos Asbjørn Karlsen, Lenke . Jeg mener derfor at debattene her på forumet nå bør avsluttes, og jeg legger også her inn mine to fotomontasjer, først Hugo Køhler;

bilete1724.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Vedr. Mappe på Køhler Spionsak 1917 fra Generalstabens arkiv.Jeg har mottatt kopisett av Mappen på Køhler og ingenting tyder på at Køhler var Tysk spionagent.Det var nok hellemistenksomme naboer og fantasi preget av endel hysteri.....Konklusjonen i rapporten var som følger:' Oversendes 3. Divisjon idet jeg efter det foreliggende ikke finder særligrund til at mistænke Hugo Köhler for spionage.Han vil imidlertid bli holdt under opsigt for fremtiden. Kristiansand 1.mars 1917Rigtig Gjenpart pr. løintnantIngenting i rapporten skulle tilsi at det forelå noe som kunne linket Køhler til spionasje.Jeg sier bare: Du milde måne !Les mer på : http://uk.groups.yahoo.com/group/slektifokus/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Litt om Køhlers virksomheter i Trondheim: Norsk Kundgjørelsestidende har en del opplysninger om Køhlers firmaer der i byen. Jeg tar her med korte utdrag av det jeg har funnet (mulig alt eller deler av dette er gjngitt i andre Køhler-tråder?):29. august 1902 (nr. 249). Anna Køhler og Hugo Køhler, begge adr. Kofoedgjelene 9b, melder til Trondheim magistrat at de akter å drive litografisk forretning med forretningskontor i Trondheim, under firma 'Trondhjems Lithografiske Anstalt, Køhler & Co'.14. april 1903 (nr. 113). Anna Køhler har trådt ut av firmaet. Laurits Larssen (Strandveien 10) har inntrått som fullt ansvarlig medlem. Firmaet fortsetter uforandret.29. desember 1903 (nr. 391). Trondhjems lithografiske anstalt, innehavere Hugo Køhler og Lauritz Larssen, har ved skifterettens kjennelse av 23. denne mnd. åpnet akkordforhandling. Møte avholdes 2. februar 1904. Fordringshavere må melde seg innen 14. januar 1904.30. januar 1904 (nr. 34). Torsdag 25. februar avholdes tvangsauksjon over Køhler & Co.s gård med grunn, matr.nr. 8 i Krambodgaden (Trondheim), pantsatt ved obligasjon av 1. april 1899 (tgl. 18. s.mnd.) som er misligholdt.19. februar 1904 (nr. 59). Trondhjems lithografiske Anstalt, Køhler & Co.s akkordforhandling. Ved avstemning 15. februar er det ikke oppnådd nødvendig flertall, hvorfor akkorden vil være å anse som forkastet av kreditorene. Hvis noen av kreditorene vil begjære boet tatt under konkursbehandling, bør dette skje innen 14 dager etter denne bekjentgjørelse.23. februar 1904 (nr. 62). Trondhjems Lithografiske Anstalt, Køhler & Co, dets bo og likeledes medinnehaver Hugo Køhlers særbo er 18. februar tatt under konkursbehandling. Midlertidig bestyrer i begge bo er overretssakfører Hans Bauck. Prøvelse av fordringer 16. april i rettslokalet i Hornemannsgården. (Også innrykket i kunngj.tidende 24. februar)2. november 1904 (nr. 325), ang. opprettelsen av firmaet 'Aktieselskabet Norsk Etikettefabrik'. Forretningens art er litografi. Bestyrer er Hugo Köhler, Innherredsveien 23. Aksjekapital kr. 10.000.Faksimileutgave av Norsk Kundgj.tidende (noen årganger) ligger på Nasjonalbibliotekets nettsider. De nevnte kunngjørelsene ble funnet ved hjelp av søkemotoren, men det fins sikkert mer. Når det gjelder konkursene, vil det sikkert finnes noe i Statsarkivet i Trondheim.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Jan Frode - I nest siste linje i innlegg (34) uttrykker du forbauselse. Kva er det du syns er underlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.