Gå til innhold
Arkivverket

[#42755] Respekt og medmennesklige relasjoner på brukerforumet.

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Også jeg vil takke Yngve Nedrebø, ikke minst for informasjonen om Ottar-debatten. Det som skjedde der, viser at en del personer blir stadig mer oppfinnsomme, og at det er nødvendig med både trafikkpoliti og ordensvern - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nei, kreativiteten har tydelegvis ingen grenser. Grunnen til at den kvinnelege debattanten reagerte som ho gjorde i Ottar-debatten, var at ho hadde sett seg grundig lei på dei falske identitetane som hadde ein tendens til å lansere emne som egna seg til 'krangel' eller vri eksisterande emne over i 'kranglande' retning, og vidare at dette hadde ein tendens til å skje i starten av ei helg, kanskje fordi debatten då skulle få gå uforstyrra til redaksjonen kom på arbeid måndag.Eg trudde helst det var ein gjeng 'småborn' som hadde moro av å drive med dette, men blir heller ikkje forundra over å høyre at det var snakk om EIN person.Det mest forargelege i slike episodar er likevel at det fører til at folk på DA må bruke knapt tilmålte ressursar på barneoppdragelse og brannsløkking i eit forum som er eit reint servicetiltak - det er faktisk ikkje sjølvsagt at det skal eksistere eit brukarforum på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Folkens !No må vi ikkje bli for forsiktige heller då ! Dette er eit _debattforum_, vi må ikkje gå i den fella at vi endar opp med innlegg som er so skånsomme og puslete at budskapet ikkje kjem skikkeleg fram, eller i verste fall druknar heilt på grunn av innpakningar. Etter mitt syn har dei beste debattane her inne (mitt subjektive syn) hatt til tider god temperatur. Innlegg under falske namn og personsjikane er sjølvsagt ein uting som det skal (og blir) reagert på fra redaktørhold. På meg virker det som redaktørane har rimeleg god kontroll slik det er, og dei heilt store endringane i dei gjeldande reglar her på DA burde difor (etter mitt syn) ikkje vere nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Ærlig talt folkens, hva er det som har skjedd i dette forumet? Vi har riktignok hatt et par debatter hvor folk har gått i strupen på hverandre. Det har vært uheldig. Kanskje har det skjedd i vanvare, kanskje ligger det noe bak, hva vet jeg? Så varsler Yngve Nedrebø at redaktørene diskuterer nye regler for folkeskikk. Ok, kanskje behøves det. Men det er i såfall ikke fordi det trengs minnes om at slektsgransking ikke er noen naturvitenskap med absolutte svar, og vi trenger verken begrunne debatten i hermeneutiske problemstillinger (tolkingsteori) eller sokratiske dialoger (filosofi), eller konstruere noen motsetning mellom yrkeshistorikere og amatører for å konkludere med at et mangfold av synspunkter er et gode, men at de får framføres på en slik måte at folk ikke flyr i synet på hverandre. Det er mer enn tilstrekkelig å be debattantene holde en god tone seg imellom.Nå virker det nesten som at noen er redde for å komme med motargumenter fordi det kan bryte med en høflighetsregel, det kan da aldri ha vært meningen! Det fine med dette forumet er jo at vi får og gir gjensidig hjelp, med stor toleranse for at vi er på forskjellig kunnskaps- og ferdighetsnivå.Så kanskje, Yngve, legger du fram et forslag til skikk og bruk som vi så i all vennskapelighet kan diskutere før det blir innført som regel? Det ville i allefall være i tråd med det vi ønsker dette forumet fortsatt skal være: et åpent torg for å legge fram problemer, synspunkter, men også kritikk (uten å bli personlige) med utgangspunkt i vår felles interesse, enten vi er hobbyister, profesjonelle, historikere eller bygdebokforfattere. La i allefall ikke altfor strenge regler kvele debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har ikke sett for meg de store forandringene i kjørereglene, men har sett behov for noen presiseringer og et par nye punkter. Som gode demokrater skal vi i løpet av en dag eller to legge fram tekstene slik de nå ser ut, og åpne for kommentarer.Selvsagt skal det i debattforaene være plass for alle som er seriøst interesserte, nybegynnerne minst like mye som de garvede, hobbyister på lik linje med de mer profesjonelle. Det er samspillet mellom de ulike gruppene som kan gi foraene virkelig verdi.Vi har fått bekymrede tilbakemeldinger fra folk som har vært redd for at folk ville bli skremt vekk fra debattene når temperaturen stiger, men sannheten er at vi har lest av 18-20 000 treff i debattene daglig den siste uken! Så resultatet har snarere vært det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg er nok en av dem som er enig med Yngve Nedrebø, (som jeg synes gjør en utrolig flott jobb!) i at en innskjerping av ordensreglene kan trenges. For når enkelte ikke har en alminnelig 'oppdragelse' i hvordan man skal oppføre seg, da må der dessverre hardere lut til.Ellers er jeg av den mening at vi alle må akseptere at vi mennesker er forskjellige i måten vi oppfatter tingene på.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Lie

Dette var god lesing! Har deltatt i fora hvor man ikke må oppgi sitt riktige navn og opplever mye av det som står over. Ett forum ble til og med stengt for kort tid tilbake på grunn av debattanter som sjikanerte andre på det groveste.Jeg har tro på at man må oppgi riktig navn på samtlige innlegg vil luke bort de aller verste utfallene. Jeg var inne for flere år tilbake i dette forumer og er enig med de fleste her om at tonen har hardnet til betydelig. Samtidig bør man ikke fjerne flere innlegg enn de som virkelig er over streken. La de stå i egen tråd til skam og oppdragelse for de som kommer inn senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloJeg er også enig i at kjøreregler trengs.I tillegg synes jeg at når redaktøren må fjerne et innlegg, så burde redaktøren bare fjerne innholdet og la navnet (hvis det var riktig) stå igjen. Da vil det virke som en 'gapestokk' for de som ikke holder seg innen for kjørereglenes grenser.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei!. Jeg synes dette har vært en nødvendig, nyttig og avklarende diskusjon. Den skarpe og avvisende tonen i noen av innleggene i andre temaer har overrasket meg. En ting har forbauset meg ved denne diskusjonen, av de mer 'profesjonelle' deltakerne på forumet er det bare Johan I. Borgos som har deltatt. Håper dette ikke er et uttrykk for deres holdningen til temaet. Sod søndag, mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

John har et viktig poeng (bortsett fra at jeg neppe er blant de profesjonelle). Jeg veit ikke grunnene til at 'proffene' er fraværende som debattanter i dette temaet, men de er ikke heilt fraværende som 'svarteper' her heller.Både i denne og andre tråder har jeg sett litt halvkveda viser om oppførselen til 'proffene', uten at det sies i klartekst hvem det siktes til. Det er for det første ikke noe godt utgangspunkt for å kunne trekke denne gruppa med i debatten, og for det andre forteller det i hvert fall meg at vi har et konfliktfelt her, sjøl om det trenges visse temaer for å bli åpen krangel.I alle debattinnlegg kan man skille mellom innhold (det som angår saka) og form (måten det blir servert på). Er kanskje ulikheter i form den viktigste årsaken til konflikten? Det kan i så fall forklare hvorfor den saklige kjerna i debatten så ofte kommer i bakgrunnen når temperaturen stiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg tror faktisk at spørsmålet i siste avsnitt (36) kan besvares med ja. Innhold og innpakning vektlegges likt hos mottakeren, derfor tror jeg innleggene 10-13 under dette tema rører ved selve kjernen i måten vi bør omgås her i forumet. Beskrivelsen fra Aase R Sæther (12) er ganske opplysende om hvor enkelt det kan gjøres, med litt omtanke for innpakningen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Dessverre har nok en debatt blitt skjemmet av usaklige innlegg; - jeg sikter til Lenke 'Presten Michel Christenssön HEGELUND ca. 1600-1660 - Ebeltoft senere Trondhjem'. Her kom det i går til uttrykk usaklig argumentasjon, med uttrykk som 'skikkelig sleipt', 'fantasifigurer' om personer man søker å finne dokumentasjon for og 'den genealogiske gjøkunge'.Det er kanskje på sin plass å minne hverandre på kjørereglene nok en gang!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.