Gå til innhold
Arkivverket

[#42768] Hjelp til oppslag i Fana Bygdebok , Kråkenes/Grønnestølen., Hordaland

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ikke iflg Haus i Soga og segn; foreldrene som oppgis der er Johannes Johannesson Fossmark 1683-1733 og Dorte Nilsdtr Stanghelle 1679-1747 (kanskje søster av di Johannes i (48)??. De bodde på Stanghelle og hadde 10 barn. Det blri vel også Brsuvik sokn.Per (PEDER) og Martas datter, Anna (PEDERSDTR), f 1744 ble gm OLAV ERIKSON MELINGEN i Åsane.Men nå må jeg løpe på Jazzen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Arnfrid igjen som avklarte den biten. Og her er vi altså tilbake til Melingen i Åsane igjen.Om Olav Eriksen bare tjenestegjorde på Melingen, burde han vel likevel være registrert i de militære manskapsrullene. Det burde være mulig å finne ut hvem denne Ole/Olav var og hvor han kom fra. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

At me havna på Melingen igjen var jo ikkje så rart, det var vel det samme som Olav sjekka opp, det var tilknyttinga til Mjølkeraaen som var uklar for meg.Når det er slutt på Jazzen til Arnfrid, så kunne det jo vært interessant å sjekke opp ekteparet Nils Monsen g. Brithe Jensdatter i Bruvik, om de er identisk med forlover Nils Monsen Grimen og i såfall om det er noen familier tilknytting til ekteparet Ole E. og Anna P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det kan være eg beveger meg ut på tynn is, men det er no bedre enn ingenting.Til forrige innlegg, om da disse er de samme fra Grimen. Det finnes da ett ekteskapsløyve på Nils M. og Brithe J. Bruvik [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=ektebevi&gardpostnr=1379&merk=1379#ovre>Lenke Så finner eg ein Mons Jonsen MidtBruvik g. Agathe Nilsdatter Stanghelle, er denne Agathe i familie med Dorthe Nilsdatter nevnt i innlegg 51. Er dette foreldre til Nils Monsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Oddvar.Det var ikke overraskende at Mellingen dukket opp igjen, for det er jo allerede dokumentert at Ole Erichsen Melingen giftet seg med Anne Pedersdtr. Hauge. Jeg kommer imidlertid nok engang tilbake til Ole og Erichs barn.Vi vet altså nå at Annes foreldre het Peder og Martha. Det skulle da trolig bety at barna Peder og Martinus er oppkalt etter dem.Der er også en Erich , som er kalt opp etter Oles far.Da sitter vi igjen med Christi og Grethe (sistnevnte navn X 2) som burde være oppkalt etter Oles mor.Ser vi imidlertid på barna til Erich og Ingeborg finner vi ingen Anne etter Erichs mor, ei heller noen Karen etter Ingeborgs mor (ref. 1801 tellingen hvor Ingeborgs mor står oppført som Karen Larsdtr.)Derfor er der fortsatt mange uavklarte spørsmål i denne saken. Er f.eks Erich faktisk sønn av Ole Erichsen og Ingeborg Olsdtr.?, eller leter vi på feil sted når det gjelder hans opphav? Han er ifølge de opplysningene vi har fremskaffet enten født på Storøen (ref. dødsfallet hans), eller Fana (ref. Undersøkelseskom. i Bergen). Het han bare Erich, eller var han døpt Erich Christian som det står i forbindelse med dødsfallet hans?Som tidligere sagt, her er nok løse tråder til at det kan bli en gedigen floke av det. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Rune og Oddvar,(e' heme no)men e' har bare Arna sokn heme, ik'je Bruvik og ik'je Hamre, så der må eg nok melde pass, men vi får henstille te andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Leitet forøvrig etter Greter før eg gikk, men fant ingen, men her kommer søsknene til Anne Pedersdtr:Nils f 1732 Lund, Fana??Johannes f 1734Elling 1737-1737Torstein 1737Ingebjørg 1740-1823 gm Johannes Johnsen Ø. Mjelde, Arna, (kan finne mer her)Daniel 1746-1775 ugiftDorte 1749-1749Elling 1750Joihannes 1756-1821 TÅNGELAND (har vi fra før)Halvsøsken:Df jenteDf jente Marta 1766-1793 Kvamme (kan finne mer her)Ingebjørg 1770-1816 Gaupås (kan finne mer her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Arnfrid.Det er godt å se at du kom deg helskinnet hjem igjen. Vi trenger deg her. Selv har jeg satt til livs en bedre middag med tilbehør, og er klar for ny innsats, med konas velsignelse. Det er hennes slekt jeg jakter på.Jeg skal ikke plage deg nå med mer informasjon om Annes søsken, før vi eventuelt vet med sikkerhet at hun er Erichs mor. Det er mye som taler for det, men det var dette med navneoppkalling da.Derimot skulle jeg gjerne hatt hjelp til å identifisere kona til Erich., Ingeborg Olsdtr. Hun skal være født ca. 1760 +/-. Hunhadde en mor som het Karen Larsdtr. og som i 1801 var enke for andre gang. Hun var ifølge den samme tellingen født rund 1715, og var altså gift med en Ole før 1761. Kan vi klare å finne hennes ektemenn? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå måtte jeg gå på min egen slektstavle på Fossmark og Melkeråen (har de i slekten min), eneste jeg finner her (om det skulle ha betydnung) erSigrid Johannesdtr FossmarkDød 1738 ved Nordvik, Samnanger, HOEktemann Tomas Andersson Nordvik (samnanger) Barn Ingeborg Tomasdatter Nordvik så Melkeraaen: Erich Danielsen (9) AlmaasFødt 1727 Død 1802ForeldreFar Daniel Rasmussen (10) Hitland Mor Giertrud Erichsdatter (10) AlmaasFamilierGift Kone Ingeborg Jonsdatter (9) Grøtveit Barn Cornelia Erichsdatter (8) MelkeraaenLars Eriksen Melkeraaen OppsummeringErich giftet seg med Ingeborg i Hamre kirke i 1749. Ingeborg var da enke etter Lars Anderssen Melkeraaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Om Nils Monsen Hauge f 1679, står det gm1) Anna Johannesdtr Lon i 17002) Helga Monsdtr Borgo i 1722.Ikkje funnen avliden i Haus, ikkje Helga heller. Må vera flytte frå Haugo. Barn m Helga: Anna f 1726, Sigrid 1727-1731, Johanne 1730, Sigrid 1733, Eirik 1739.Anna 1666-1721: dtr av Johannes Torsteinsson f 1625,søskenSigny 1668-1727 Åsheim gm 1) Gregorius Olavsson Lono 2) Johannes Nilsson Seim, 8 barn.Torstein 1671-1741 gm Gjertrud Monsdtr I Songstad i hennes 2. ekteskap. 5 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Olav Monsen Espeland f 1692, tjente hos brorkonen Marta Olavsdtr i 1711, da hans bror, Martas ektemann, Nils Monsen Espeland var i kongens tjeneste og døde der. Skifte 1715. Olav fikk barn med Marta (som han kanskje var gm). Marta døde i 1743. Deretter ble Olav Monsen gift med Kari Larsdtr Eikefet, Stamnes i 1745.Kanskje Ingeborgs foreldre.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du står på ser jeg. Jeg har faktisk Ole Monsen og Kari/Larsdtr. på blokken min som et absolutt interessant alternativ. De giftet seg 24.06.1745.I 1801 bor Erich og Ingeborg i rode 11 hus 216.Lenke Akkurat 216 finner jeg ikke på listen over overgang fra gammelt til nytt gatesystem, men jeg mener i vita at det dreier seg om Sydnesområdet. Hus 218 er Sydnessmuget 1.Kanskje der er en dødsmelding etter Ole eller Karen? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er de i 1815 tellingen. De holder seg i samme området, 11-214 er adressen nå.LenkeKaren er borte , så hun må ha dødd mellom 1801 og 1815.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Når det gjelder Karen Larsdtr. ref. innlegg nr.68, så finner jeg bare to alternativer blant de døde i Bergen.Det er denne Karen som dør i 1810, 98 år gammel (fattig lig) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=bedo1668&gardpostnr=62394&merk=62394#ovre>Lenkeeller denne Karen i 1811. Hun er 86 år gammel og oppført som Tron Larsens enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Rune, dessverre, det står kun det jeg har referert i (64). Du kan jo be om et oppslag; Eikefet er nabogården til Eikemo. Vet ikke hvilken bygdebok det kan være, men det står vel på DIS sine sider.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Arnfrid.Da får jeg prøve å lokalisere vilken bygdebok Eikefet står i, i håp om at paret slo seg ned der.Dog kan det kanskje væøre interesant å få vite hva som står under Lone. Der ble døpt en Karen Larsdtr. på Lone 06.09.1711. Faren sto oppført som Lauritz Lone. Det er trolig hun som giftet seg 11.11.1738 med Lars Erichsen Hovden. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan det selvsagt være. Jeg blir ikke helt klok på hvor disse gårdene ligger. Lono og Lone skrives om hverandre. Jeg sitter akkurat å ser på døde i Fana, at det døde en Lars Efrichsen på Kraagenes i nov. 1762, 73 år gammel. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå er det slik at både Lone/Lono og Hauge/Haugo finnes både i Gjerstad sokn, altså på Osterøy, og i Indre Arna. Begge steder er de på det nærmeste nabogårder. I tillegg er Hovden og Solberg nabogårder til Lone og Hauge i Gjerstad sokn. Når det står kyrkje, Haus, så er det Haus kyrkje på Osterøy, og det har altså slik jeg forstår det ingen ting med Arna å gjøre. Selv er jeg Arna-jente og pappa var organist både i Gjerstd og Haus kyrkjer, så der var jeg mye som jentunge.Eikefet ligger i dagens Vaksdal kommune, men hørte til Haus, Bruvik sokn på 1700-tallet. Soknene Bruvik og Stamnes ble utskilt fra Haus i 1869.Her er bygdeboken som omfatter EikefetVaksdal bygdebok, band 3 - Gards- og ættesoge - Stamnes Sokn Vis personer som kan sjekke kilden for deg Jeg har følgende kilde og kan hjelpe andre med oppslag i denne kilden Utgitt:1965. Isalg?: Se gardssoga bind 1.. Forfatter: Brita og Ivar Skre. Gårder: Brørvik - Bukkstein - Dalsied - Dyvik - Eide - Eikefet - Eikemo - Elvik - Furnes - Fylingslid - Gammersvik - Grøsvik - Hesjedal I Stamnes - Kalland - Kallestad - Kallvik - Kvamme - Kvåstad - Leiro - Mellesdal - Mo - Myster - Simenes - Stamnes - Stamnesleiro - Straume - Toskedal - Veo - Verpelstad - Vik - Øyo I Stamnes'Der er oppgitt en person som kan gjøre oppslag på DIS.Når det gjelder Lone og Hauge i Gjerstad sokn, så er det Haus i Soga og Segn, Gjerstad sokn, av Lars M Ådna.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.