Gå til innhold
Arkivverket

[#42768] Hjelp til oppslag i Fana Bygdebok , Kråkenes/Grønnestølen., Hordaland

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Takk for den oppklaringen Arnfrid.Det er ikke enkelt selv for en bergenser å holde seg ajour med alle dise skiftene i soknegrensene.Jeg ser imidlertid at behovet for å komme meg til Statsarkivet i Bergen blir stadig større, men det blir ikke førstkommende uke. Da er jeg i Haugesund.Kanskje jeg kan få lurt meg en tur innom biblioteket i Haugesund en liten tur. Jeg vet de har et godt utvalg i bygdebøker for Hordaland der. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Litt tankespinn på tampen av søndagskvelden. Kan paret Oddvar Søreide viser til i lenke nr. 3, innlegg nr. 28, Lauritz Erichsen Lien og Karen Erichsdtr.Aasheim. ha noe med mor til ingeborg Olsdtr, Karen Larsdtr, å gjøre? Kan det være forklaringen på at Ingeborg befinner seg i Fana da hun giftet seg med Erich Olsen? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Vet ikke om det er rett tidspunkt å bevege seg tilbake til 1800-tallet, men likevel.. Ole Eriksens sønn soldat Peder Olsen f.Fana 1779 kalles både Kraagenes og Hope, gift 1801 i Korskirken med Marta Johannesdtr Jamne. Synes å huske fra Haus-boken at de døper et barn på Jamne i 1802. Flytter så til Bergen og har adressen 10.r nr.41 fra 1804-1813. Peder har yrker som matros,arbeidsmann, i 1810 lett infanterist og 1813landevern. Døper barna Ole 1804dk + Anna Catrine 1807dk(håper dette er feil for Anna Karine, hvis ikke må jeg bygge om stamtavlen),+ Martinus Christian 1810kk + Mons Johan i 1813kk. Finner pt ikke familien i 1815, men de har en tilknytning til Sandviken i senere generasjoner. mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Svein.Det er aldri for seint å delta her.Nå har ikke jeg rukket å se så veldig mye på de andre barna til Erich og Ingeborg, enn datteren Johanne Martine. Hun voldte meg lenge mye hodebry, fordi hun brukte etternavnet Nielsen og Olsen om hverandre.Jeg har imidlertid funnet de samme opplysningene som du vedr. Peder. Her må man kanskje sjekke barnedåpene som Peder og kona har, for om mulig å få bekreftet slektssammenhengen. Har du forresten opplysninger om når Peder og kona døde? Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Var innom biblioteket i dag, og kikket i noen bygdebøker. Det er ingen Karens Larsdtr på Eikefet (Stamnes), som passer som kone til Olav Monsen Espeland. På Eikefet (Stamnes) var Olav Jonsson f ca 1602 bruker i 1660, konen het Sigrid. Han skal ha hatt en sønn Lars el Lauritz, men det var ingen flere opplysninger om denne La... La... hadde en søster Marta og en bror Johannes f ca 1640 gm Torbjørnsdtr.Kikket også på nabogårdnen Eide, Eikemo, Myster og Leiro, men der var heller ingen aktuelle kandidater. Det var en enke, Karen, på Myster i 1711, men hun hadde vært gm Jens Rasmussen/Andersen f 1646-1708, så hun må vel være for gammel.Kikket også på Eikefet og Eikemo i Lindås, men der var heller ingen aktuelle kandidater.Siden Eikefet og Eikemo i Lindås hørte til Hosanger sojn, og Eikefet og Eikemo på Stamnes hørte til Hosanger skipr. kan det har blitt forvekslinger.Gjerstad: Lono og Hovden, ikke noen aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Arnfrid for at de luker bort villskudd. Det er greitt å få fjerna en del av alternativene som er dukket opp. Jeg blir ikke helt klok på denne familien.Jeg har forresten lagt inn en forespørsel i arkivforumet vedr. fadderne til Erich Olsen og kona Ingeborg Olsdtr.s barn, men har ikke fått svar ennå.Det kan være greitt å eventuelt få slått fast om f.eks noen av Ole Erichsens barn er blant fadderne. Skal legge svaret jeg får inn her. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Terje E. Skrolsvik har i Arkivforumet svart på spørsmålet vedr. fadderne til to av barna til Erich og Ingeborg som var døpt i Domkirken i Bergen. Her er svaret jeg fikk.Terje E Skrolsvik, Bergen, 16.10.2006 20:58 (2) DK f.24/4-døpt 30/4-1794 Johanne Martine Eriksdatter.Faddere:Anna Jetmundsen,Helche Johannisdat,Niels Mollenpris,Martinus Olsen,Danchert Jacobsen DK f.16/7- døpt 23/7-1797 Ole Christian Eriksen:Faddere: Karen Michelsdate,Birte Chrispinidat,Johannes Steffensen,Zacharias Paulsen,Ingebrich Ingebrichsen.Jeg tror vi på bakgrunn av dette kan si at Erich er sønn av Ole og Anne. Martinus Olsen som var fadder for Johanne Martine er nok identiske med bror til Erich. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ser på navnene til fadrene til Ole Christian, skal vi (delvis) til Natland? Steffen og Crispinus.. Ja har nemlig slekt derfra, og kjenner igjen navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg mener selv å ha vært innom navnene, men her jeg sitter i Haugesund, har jeg ikke tilgang til slektstreet mitt.Men det er fint at ting faller på plass. Nå får vi vente på dåpen til oline i Fana. Kanskje vi får flere bekreftelser der. Da kan vi arbeide videre med kona til Erich, Ingeborg Olsdtr. og faren hans, Ole Erichsen Melingen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Iflg FS ble Anne døpt i Bergen i 1737 og ble gm Ole Eriksen Kråkenes i 1767. Dersom dette er korrekt kan Annes far dermed være Peder Jetmundsen. Anne Pedersdatter blir døpt 10. mai 1737 i NK. Mor: Marta Rasmusdtr. I så tilfelle kan Johanne Martines gudmor, Anna Jetmundsen, være Annes tante.Forøvrig, der er flere Anner døpt 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trodde vel vi hadde fastslått Annes identitet i innlegg nr.22, nemlig som datter av Peder Nilsson Hauge og Martha Johannesdtr, Stanghelle. Da Anne døde på Hopsneset var alderen oppgitt til 56 år. Lenke Ole og Anne giftet seg i Haus Festo Joh. Bapt 1764. Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da fikk jeg svar vedr. hvem som var faddere ved Oline Erichsdatters dåp i Fana.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 17.10.2006 16:23 (2) Faddere ved barnedåpen i Fana: Jacob Salomonsen Fiøsanger, Jacob Crispinussen Fiøsanger, Anne Pedersd. Krogenæs, Synneve Olsd. Stenetræet, Kari Crispinid. Stenetræet.Da kan vi vel endelig slå fast at Erich var sønn av Ole Erichsen Melingen og Anne Pedersdtr. Anne er å finne blant fadderne.Kan forøvrig Synnøve Olsdtr. Stenetreet være i familie med Ingeborg Olsdtr. ? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Zacharias D. må da være foreldre til denne Chrispius Zacariassen, som igjen er gift med Synneve Olsdatter og da far til Kari Chrispiusdatter. Synneve O. er født i 1741 og vel for gammel til å være søster til Ingeborg O. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=joelstvi&gardpostnr=400&merk=400#ovre>Lenke Her er de i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bidrag Oddvar. Nei, det ville vel ha vært en for enkel løsning.Det erkelige er at Ingeborg har sin mor , Karen Larsdtr., boende hos seg i Bergen i 1801.Men hun er ikke blant fadderne på noen av barna. Jeg kan heller ikke se andre som kunne tenkes å være fra Ingeborg sin Slekt.Det kan det bety at der ikke er andre i familien som bor i nærheten. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis vi prøver å sette dette opp litt skjematisk, da, så ser jeg det for meg slik (med all den usikkerheten som vi alle er kjent med):1. Johanne Martine (med søsken Ole Christian, Oline, ...)Foreldre:2. Erich Olsen d 1823 Rode 11-214 (Kråkenes ved vielsen i Fana 1789)(søsken: Kristi f -68 gm Arne Olsen Øvre Totland i -91, Martinus f -71, Grete Maria f -75 - d -80, Peder f -79, Greta f -84)3. Ingeborg Olsdatter f 1761? d 1847 Rode 11-214 (Grønnestølen ved vielsen i Fana 1789)FORØVRIG UKJENT!!Besteforeldre:4. Ole Erichsen f 1735? (Melingen ved vielsen i Haus 1764) (1801: Indre Hope, Fana)5. Anne Pedersdatter f 1744? d 1800 (Hauge ved vielsen i Haus 1764)6. Ole (Olav)FORØVRIG UKJENT!!7. Karen (Kari) LarsdatterFORØVRIG UKJENT!!Oldeforeldre:8. Erik Larsson 1653-1737FORØVRIG UKJENT!!9. UKJENT!10. Peder (Per) Nilsen (Hauge ved vielsen i Haus i 1731)(Peder gjengift i 1764 med Marta Anbjørnsdtr Mjølkeråen)11. Marta Johannesdtr (Stanghelle ved vielsen i Haus i 1731) Far Fossmark.12-15: UKJENTE!!Tippoldeforeldre:16. - 19. UKJENTE!!20. Nils Monsen (Hauge ved vielsen i 1700)(Nils gjengift med Helga Monsdtr Borgo i 1722)21 Anna Johannesdtr (Lono ved vielsen i 1700)22. Johannes Johannesson Fossmark 1683-173323. Dorte Nilsdtr Stanghelle 1679-174724.-30. UKJENTE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette ser veldig bra ut Arnfrid. Det er lett å miste oversikten når debatten begynner å nærme seg 100 innlegg. Jeg er bare usikker på en post, og det er nr. 8. Der skriver du under oldeforeldre Erik Larsson 1653-1737. Hvor kom han inn i bildet? Om det er far til Ole Erichsen, må han jo ha vært bort mot 80 år da Ole ble født ca.1735. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var her jeg stusset litt, derfor begynte jeg å sette det opp... er det så at vi har to generasjoner der mor heter Anna Pedersdtr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er den Ole Eriksen gm Anne Pedersdtr som var sønn av Erik Larsen nr 8.'Olav Erikson fra Breisteinsli var født 1698 og døde 1763.Barna til Olav Eriksen og Anna Persdtr:eirik f 1735, lukretsia f 1737 (takvam), lars f 1739 (tångeland), marta f 1742 (li) og anna f 1745.'Altså skal det på 8. stå Erik Olsen, men han er forøvrig ukjent, er det ikke så... Det går visst helt rundt for meg, nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vender tilbake til det faktum at Ole Erichsen hadde to døtre ved navn Christi og Grethe.Dersom vi antar at en av dem er oppkalt etter hans mor, da finner jeg denne vielsen som interessant.LenkeDet kunne vært svært interessant å vite hva som står om dette ekteparet i bygdeboken. Brudgommen var fra Wesette (Vesether?) og bruden fra Øfste Mielde. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne Ole kan vel ha en sønn Erik f etter 1701;Olle Larsen N. Weseter 40 ops Lejlending Hougs Præstegie 1661-1661Lars Olsen N. Weseter 1 ops sønn hieme Lejlending Hougs Præstegie 1700-1700og på Øvste Mjelde er det to kandidater som far til ChristijKnud Fabiansen Ø. Mielde 42 ops Lejlendinger Hougs Præstegie 1659-1659Knud Olsen Ø. Mielde 44 ops Lejlendinger Hougs Præstegie 1657-1657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Til innlegg #90, selv om det kommer litt sent: Jeg vet ikke om disse fadrene gjorde det noe klarere for oss, men jeg har gått igjennom Fanaboken for å se hvem de er, og om det kunne gi oss noen slektsspor. Enkelte av disse fadrene har ihvertfall noe tilfelles, de er gift med, eller slekter fra, folk som er tilflyttet fra Jølster, der forøvrig Krispinus er et vanlig navn i flere 100 år. De to første er også fadre vi har sett tidligere, til Martinus og Peder Olsen. • Jacob Salamonsen Fiøsanger er ikke nevnt i Fanaboken. • Jacob Crispinussen Fiøsanger paktet på Nygård (Utskilt fra Fjøsanger), gift med Marta Pedersdatter (Kaland ?). Foreldrene hans, Krispinus Iversen og Agata Jakobsdatter kom fra Befring og Veiteberg, begge gårder i Stardalen, NØ for Jølstervannet.• Anne Pedersdatter er grei.• Synnøve Olsdatter Stendatræet er gift med Krispinus Sakkariassen. Foreldrene hans Sakkarias Danielsen Gjesdal og Agate Krispinusdatter Vassenden kommer også fra Jølster, men fra søndre enden av Jølstervannet. Fanaboken sier at Synnøve kommer fra Stend, men jeg har ikke funnet foreldre eller søsken beskrevet i boken.• Kari Crispinusdatter f.1773 er datter til Synnøve og Krispinus. (17 år ved dåpen, er det for ungt?)(Hun har også en søster Brita Krispinusdatter, som sannsynligvis er fadder for Ole Christian Eriksen i 1797 se innlegg (84).Håper at noen får mer ut av dette enn jeg fikk. (Har fremdeles planer om å finne fadrene til Erich Olsen Orningsgard)mvhOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.