Gå til innhold
Arkivverket

[#42768] Hjelp til oppslag i Fana Bygdebok , Kråkenes/Grønnestølen., Hordaland

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men der er også en Ole Torrisen fra Fana, men har vært litt tilbakeholden med å legge den inn. Karen Larsdtr og Ole Torrisen er der fra nabogårdene Erdal og Heldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette begynner å bli spennende Arnfrid. Jeg håper der er mer å hente i Fanaboken. Nå fant jeg en Ole Thorsen død på Erdal i Fana 19 år gammel i 1749. Der forsvant kanskje litt av håpet.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er mulig jeg må bite i det sure eplet her, jeg finner nå kun Ole og Kari som døpte i hhv 1730 og 1723, ikke som gifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om det hjelper oss videre, men her er svaret jeg fikk vedr. fadderne ved dåpen til Ole Olsen Nordaas i 1759.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 21.10.2006 08:17 (2) Faddere 13. januar 1759: Lars Olsen Nestun, Lars Nielsen Søraas, Ole Toresen Slettebachen, Sirj Rasmusdr Søraas, Ingebor Olsdr Nordaas.Når det gjelder opphavet til Ingeborg Olsdtr. kons til Erich Olsen, så har vi følgene opplysninger.I følge folgketellingen i 1801 var hennes mor en Kari/Karen Olsdtr. f. ca. 1714 og enke to ganger. Alderen til Ingeborg viser fødselsår 1760 +/- både ved tellingen i 1801 og ved hennes død i 1847.Mulige foreldre kan da være: Ole Tørresen Sandvig i Kvinnherad gift 1743/1744 med Kari Larsdtr. Et par med samme navn døpte en sønn Tørres 13.09.1750 på Tysnes. De døpte en sønn Ole 13.01.1759 på Nordaas og en datter Ingeborg 15.08.1762 i Korskirken i Bergen.Jeg finner imidlertid ingen passende Ole Tørresen død i Bergen eller Fana, og heller ingen nye ekteskap som peker mot Karen Larsdtr. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var kanskje ikke til særlig nytte, men ved dåpen til Tørres Olsen på Tysnes i 1750 var disse faddere.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 20.10.2006 15:50 (2) Faddere: Lars Mæland, Daniel Midvaage, Amond Mæland, Maritha Olsd. Nedre Vaage, Anna Olsd. Mid Vaage.Dessverre sto det ingenting i kirkeboka hvor Ole Tørressen og kona bodde. Dermed blir det vanskelig å finne paret i Tysnesbøkene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan vel se ut som om vi har kjørt oss fast i denne debatten, og at man må grave dypere i andre kilder for om mulig å finne svar på hvem som var foreldrene til Ingeborg Olsdtr. Grønnestølen, og hvem som var foreldrene til Ole Erichsen Melingen.Men for hva det måtte være verdt, så tar jeg med vitnene/forloverne til Erich og Ingeborg da de giftet seg 04.10.1789 i Fana. Det var Jacob Salomonsen Fiøsanger og Jacob Crispinussen Fiøsanger. Dette er de samme personene som har blitt nevnt tidligere i forbindelse bl.a. med dåpen til Oline Erichsdtr. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

Til 134: Ein Ola Tørrison skal vera å finna nemnd i Tysnesbøkene følgjande stader: band 4 Stussvikjo s. 841, band 1 Berge s. 434, band 4, Øvravåge s. 310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for fine opplysninger Erling. Da sakal jeg se om jeg finner en anledning til å sjekke dette til uken, om da ikke andre som leser dette vil gjøre et oppslag på de nevnte steder. Da kan man kanskje få bekreftet/avkreftet om dette er samme mann som senere dukker opp i Fana. På FamilySearch VRI finner jeg bare Tørris døpt av dette foreldreparet i Tysnes pr.gjeld. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har i dag fått hjelp av Gry Onarheim Dahlmo med oppslag i Tysnes bygdebok bind4. Der fant hun dette.Bind 4, Tysnes Gards- og Ættesoge:S. 272 ( under Øvravåge) : Ola Tørrisson Stussvikjo, f. ca 1713, gift 1743 i Kvinnherad med Kari Larsdatter. Fikk bygselbrev 1744, måtte gi opp bruket 1754. Ola ble kalt Sandvik da han giftet seg. Flyttet til ukjent sted. Kjente barn : Lars, f. 1747 Tørris, f. 1750 Johanna, f. 1753Dette har sammenheng med innlegg nr. 125, 126, 133 og 134. Det er trolig dette paret som døpte sønnen Ole 13.01.1759. Og siden paret også forsvinner fra Nordås etter kort tid, er det kanskje også sannsynlig samme paret vi treffer på i Bergen. Spørsmålet er da om dette er foreldrene til Ingeborg Olsdtr. Grønnestølen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Svein Rindedal

Vanskelig å beholde oversikten pga mange innlegg, men noen av personene i denne tråden går igjen i debatt 43793. For øvrig tror jeg at skiftet i 44743 i Arkivforumet,DA setter noen av personene fra begge trådene i sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Svein, jeg så svaret fra Yngve, og begynte så vidt å blade i Haus-soga, men måtte løpe til tannlegen. Ja, der er sammenhenger, skal legge inn det jeg finner fra Haus-soga i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.