Gå til innhold
Arkivverket

[#42791] Jens Brose Eriksen og Ane Dorthe Nilsdatter bodde i Lurøy i FT 1865. Når gift?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

• 8 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp et gammelt tema her, og jeg har nå mikrofilmen med kirkebok for Rødøy 1825-1844 på fjernlån. Så jeg har omsider fått sett giftermålet til Erik Olsen og den andre kona Ane Cathrine Andersdatter og sønnen Jens Lorents Christian som døpt, men jeg mener det står Broseth og ikke Brose. Det ser ut for meg som om Erik og kona da var inderster i Broseth eller Braseth, men jeg skal se en gang til.Jeg ser at Ane Cathrine kun var 29 år da hun ble gift i 1837, og jeg syns det er litt merkelig at det ikke er flere barn enn Jens å finne. Har sett både i Rødøy og Meløy 1835-1844 uten å finne flere barn av Erik og Ane Cathrine. Forklaringen kan være at en av dem døde, og jeg finner en Erik Olsen Dahlen på 40 åt(kan også være 48 eller 46 år) som døde 02.05.1839. Han ble gravlagt 09.07.1839, og oppholdt seg altså i Dahlen. Er dette vår felles ane Erik?Ellers stusser jeg også veldig på kirkebokføringene når det gjelder datter fra Eriks første ekteskap Ane Johanna Pernille Eriksdatter. I kirkeboka for Rødøy 1820-1830 er hun ført som født 14.05.1824 og døpt 09.08.1824 med mor Berit??, og i en annen kirkebok er det ført at hun ble født 25.03.1824 med mor Anne Pedersdatter. Farsnavnet er i begge tilfeller Erik Olsen i Hytten, og barnet er ikke ført som uekte(altså ser det ikke ut til at Erik har vært sammen med andre enn kona si Berit Berthelsdatter). Hva skal man tro på her? I tillegg har hun fått fødseldatoen 25.05.1824 da hun ble konfirmert 29.05.1845, men da heter moren Beret Berthelsdatter. Alle de andre barna til Erik og Berit har fått samme mor(Berit Berhelsdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tilbake til første innlegg her, hvor det sies at giftermålet til Jens Lorents Christian Eriksen og Ane Dorthea Nilsdatter. På kirkeboka 1825-62 for Lurøy finner jeg dem som gift 29.04.1862, og lenke kan jeg ikke lage dessverre. Brosenavnet har jeg kun sett ved folketellingen 1865 på Jens, og jeg kan ikke se at han er ført med det som døpt eller gift, men jeg har kanskje oversett noe. De er par nummer 3 på side 439 i kirkeboka. Kanskje har du Birger funnet dette giftermålet for lenge siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.