Gå til innhold
Arkivverket

[#42830] Jeg trenger hjelp?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Anne Lise, jeg finner et skifte i 1871 på Klippingvåg, Lurøy på Jens Brose Johnsen, sønn av Berit Thomasdatter, Klippingvåg. Kan det være han som har skiftet navn til Johnsen i stedet for Jensen? Der er i alle fall ikke noe skifte på ham frem til 1920.Mvh.Birger F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg så dødsfallet på denne Jens Brose Johnsen i kirkeboka i går, men siden den du var ute etter het Jens Brose Eriksen skrev jeg det ikke opp. Iallefall er Jens Brose Eriksen og Jens Brose Johnsen 2 forskjellige personer ved folketellingen 1865. Johnsen og Jensen kan kanskje ha blitt forvekslet i en av kildene.Jeg så forresten etter barna til Ane Dorthea Nilsdatter i 1875, og finner Nilsine Olaisdatter som pleiebarn hos Andras Olsen og kona Adriane Jonsdatter i Gjersvik. Datteren Nilsine finner jeg som pleiebarn hos Ole Benjaminsen og Johanna Joensdatter i Nedre Konsvig. Nils fant jeg ikke.Jeg merker meg også av ved folketellingen 1875 bor Jens Eriksen i samme gård som Beret Andersdatter født 1808 i Hemnes. Dette kan jo være søster av Ane Kathrine Andersdatter. Dette gjør jo også sannsynligheten større for at den Jens Brose Eriksen som var i Klippenvåg i 1865 er den samme som er i Konsvig i 1875 etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Et par spørsmål: Den vielsen som er omtalt i innlegg 19 kalles han 'Ungk. Jens Lorentz Christian Eriksen',25 år og født i Rødøy(gårdsnavnet klarer jeg ikke å tyde), men oppholdstedet hans er oppgitt å være Røtvigen. Han er sønn av Erik Olsen. Mellomnavnet 'Brose' har dere vel fra folketellinga, eller??Har du funnet dåpen til Jens?Her er deres vigsel(nr. 3 1862)LenkeOg har du funnet dåpen til barna til Jens og Ane Dorthea?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Og hvis Jens Eriksen i 1875 er den samme som Anne Dortes mann, kan ikke skiftet i innlegg 18 være relevant, da enkemannen der hadde et annet navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En Johannes Hansen er død sønn av Hans Jensen i et skifte i Kvitvær i 1815, og denne Johannes igjen har en datter som heter Johanna som er 17 år.Ellers kan også et skifte i Selnes i 1811 på Maren Hansdatter, og en av sønnene var den døde Hans Jonsen som har barna:-Ane-Maren-Ingeborg som var gift med Johan Hansen Hiart-Karen som var gift med Christopher Hansen Bredvig. Disse ble gift 04.01.1799, og Christopher var bror av min ane Svend Hansen Brevik. Svend var gift med Abellun Hansdatter fra Hiart.Abelluns far var Hans Joensen Hiart, men det er jo usikkert om disse i Selnes har forbindelse til mine aner. Så kirkebøkene og andre kilder må nok sjekkes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God morgen!Ja, her har det kommet mye nytt! Hjertelig, hjertelig takk skal dere ha!Først: Jeg tror at far til Jens er Erich Olsen, f. ca 1786 i Rana, gift 11.10.1835 i Rødøy med Anne Katrine Andersdatter, f. ca 1806 i Rana. Ved vielsen bodde de i Tømmerdal i Rødøy. Jeg har ikke funnet Jens sin dåp enda. Far til Anne Katrine Andersdatter var Anders Andersen.Jeg kommer tilbake.Med vennlig hilsenBirger F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

... slik at 'hans Svigermoder' i FT1865 er feil for 'hans Moder'? Ut fra det andre vi vet, er ikke det urimelig å anta at skriveren har oppfattet tingene galt på dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå er jeg tilbake. Jada, Kristian Hunskaar, du tok poenget! Takk skal du ha for det. Jeg tror nemlig at hun var hans mor og ikke svigermor. Men det er jo menneskelig å ta feil, men har skaffet mange mye ekstra arbeid med å lete etter svigermora.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei!I Rødøy kirkebok Mini 841.A06 1825-1844, side 171, nr. 39, Døbte 1837, fant jeg dette: f. 15. august , dpt. 15. oktober, Jens Lorents Christian, Foreldre: Erich Olsen Brose og Ane Chatrine Andersdatter.Jeg vil tru at jeg har funnet din Jens og at denne Ane Kathrine Andersd. som er opgitt som hans svigermoder i 1865 er identisk med Ane C. Andersdatter som er nevnt i dåpen ovenfor og at det er feil det som står i folketellinga, eller de som har skrevet av tellinga, kan ha misforstått.Men som sagt, det er menneskelig å ta feil.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha for det, Rune Andre Nygård!Det er neppe noen tvil om at denne er den rette Jens som er funnet og at telleren har tatt feil eller rettere misforstått det hele. Det var godt å få det avklart.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei! Til Birger: Kanskje det har vært lurt med en oppsummering av debatten, f.eks. hva som er funnet ut o.s.v?Det begynner å bli mange innlegg i denne debatten.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Rune Andre Nygård.Det viktigste er at det er en helt annen familie., det vil si foreldrepar. Hun som i kaller seg svigermor til brudgommen Jens er faktisk hans Mor. Ellers så vises til FT 1865.Mvh.Birger F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.