Gå til innhold
Arkivverket

[#42830] Jeg trenger hjelp?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det er jo litt forvirrende dette her, men jeg tror iallefall det må være riktig Ane Dorthea som flytter fra Mo til Lurøy i 1860. Jeg ville ha sett etter Ane Dorthea som konfirmert i Mo hvis jeg var Birger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

WOW! Jeg mister nesten pusten. Du verden for en hjelpsomhet! Hjertelig, hjertelig takk så langt.Til Anne Lise. Jeg undres på om her kan foreligge en misforståelse med hensyn til dette fallet overbord. Se her: Anders Johan Kristian Gabrielsen, f. 1846 var søstersønnen til Ane Cathrine. Anders var ugift.Utflyttet til Lurøy. Omkom 24. mars 1876 ved at falle overbord fra Skonnertskip 'Kaleb' av Stavanger på reise fra New York til Stettin. Kan her foreligge enn sammenblanding med denne hendelsen eller er det smittsomt å falle overbord?Ja, jeg skal fotsette å lete i kirkebøkene for Mo. Anne Cathrine var jo f. på Hemnes og det er jo ikke så langt fra Mo. Men forøvrig må jeg si meg ening med Kristian Hunskaar i at dette blir mer og mer mystisk. Når det gjelder skiftet i 1875 så tror jeg at en kanskje må forholde seg til det. Her er det mellom 70 og 75 navn oppgitt. Jeg undres på om jeg kan skanne siden og legge det inn her? Det er ved Svein Edvardsen. Kan jeg det tro?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan jo også være slik at den som ble døpt i 1828 hadde Johanna som mor, og at Anne Cathrine er den som har tatt seg av Ane Dorthea slik at hun ble som en mor selv om hun egentlig var stemor. Kanskje døde moren Johanna? Dette blir bare gjetninger, men det var tanker som slo meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå fant jeg Anne Dorthea, f. 2.7.1828 i Lurøy, men jeg klarer absolutt ikke å lese alt det andre som står der. Er der noen som fortsatt kan hjelpe meg å tyde resten? Hun er den nest side på siden.LenkeMed hjertelig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Rune Andre Nygård! Jeg beklager at jeg ikke oppdaget at det var den samnme plassen som jeg var i går! 5. leiemål! At det er mulig! Men jeg undres hva som skjedde med moren siden Ane Cathrine Andersdatter sier at hun er svigermor til Jens Brose Eriksen (FT 1865). Der stod en hel del annet i forbindelse med dåpen som jeg håpet på kanskje kunne gi svar på noen av de spørsmål jeg sitter igjen med.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Birger. La meg gjøre deg oppmerksom på et skifte på Selnes 29. juli 1832 efter Elias Johansen, Skifteprotokoll for Helgeland, bok 92, side 164 og 294, og i bok 93, side 23: (Står sikkert også hos Edvardsen): Hans søster Johanna Johansdatter er død, men der er oppført tre barn: Iver er på Langset, Berit har Hans Olai Longset som formynder. Den tredje har jeg notert som Abel Anna. Men alle er ført som Pedersen/Pedersdøtre. Ane Dorthea kan være bortsatt og er derfor ikke nevnt, og da har jeg sett andre steder at fosterforledrene kan være oppført som foreldre! Hvis hun har vært i Mo, kan det være en grunn til at hun var «ute or soga».I tillegg har vi et skifte 31. mai 1854 på Sandøy i Træna efter Nils Nilsen som ble borte på sjøen. Helgeland Skifteprotokoll bok 98, side 239b og 251. Han har en søster hvor jeg har notert følgende: «Anne Dorthea Nilsdatter - født i Lurøy - tjener Johannes Hansen Skonseng».I tillegg vil jeg nevne for deg - for å gjøre forvirringen komplett - : Et skifte på Kiøy i Herøy i 1840 efter enkemann Nils Mikkelsen: Se: Edvardsen: Han har en datter Ane Dorthea Nilsdatter som da er 12 år gammel og oppholder seg på Solvær i Lurøy.Sortere utvalget klarer du sikkert selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei Birger!Navnet på moren kan jo være feil i dåpen i 1828 og at moren skal være Ane Kathrine Andersdatter. Det kan også være feil det som står i folketellinga.Et godt råd å finne konfirmasjonen til Ane Dorthea fra 1843 og fremover og se hva som står skrevet som mor der.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Heisan, Terje. Hjertelig takk skal du ha. Her ble det mye. Jeg har jo skiftet i Edvardsens bok fra 1846-1880 og der er det over 70 navn i forbindelse med skiftet etter Ane Dorthea. Navnet fra Skonseng må jeg se nærmere på. Det kan kanskje fortelle en del. Nils Nilsen er jo oppført som bror. Skifte i Herøy? Den boken har ikke jeg! ??Man kan jo bli forvirret av mindre.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Rune Andre Nygård! Men spørsmålet er om hvor komfirmasjonen fant sted. Rana har jeg undersøkt og der stod hun ikke. Men jeg leter videre.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner en Ane Dorthea som blir komfirmert i 1842 i Lurøy, 16 og et halvt år. Kan det tenkes at det er henne? Men her har foreldrene et helt annet navn. LenkeMvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Vil tru at det skifte som Terje nevner(32) på Kiøy i Herøy i 1840, er den samme Ane Dorthea som ble konfirmert i 1842(36).MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Foreldrene heter 'Nils Mikkelsen og h. Marthe Larsdttr', så det har nok Rune Andre Nygård helt rett i. Fint å kunne få luket vekk noe, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Finner henne ikke konfirmert i Lurøy eller Rødøy. Og jeg ser at Birger har sjekket Rana. Neste er vel å se etter konfirmasjonen hennes i Hemnes og Nesna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er ikke så sikker på om alt fra kirkebøkene for Rødøy er utlagt på internett, og tidligere manglet iallefall en del. Jeg fant heller ikke Ane Dorthea som konfirmert i Rødøy i går på mikrofilm PF-423(1833-1855), men blbioteket i Sandnessjøen har ikke kirkeboka 1824-1863(841.A06) på mikrofilm PF421 og muligens noe på PF-422,1825-1844(8541.A06 og A07) på mikrofilm PF-422 og 1845-1859(841.A08) på mikrofilm NT-94. Numrene som står i parentes er nummer for bind og kataloger. Når det gjelder Lurøy og Træna så jeg vel alle de aktuelle kirkebøkene i går. Jeg har bygdeboka for Rana og skal se hva jeg finner i Skonseng, og kommer tilbake med informasjon senere hvis jeg finner noe. Jeg har dessverre ikke aktuell bok med skifter for Herøy, og dem jeg har går bare til 1810 dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ane Dorthea var jo kun i tjeneste i Skonseng, og da hos Johannes Hansen som var født 1800 og kona Dorthea Persdatter Skonseng født 1809. Det kan jo tenkes at disse var slektninger av Ane Dorthea, og de kaller også en datter født 1833 Ane Dorthea.Ellers fant jeg også den Ane Dorthea som er nevnt her som konfirmant i går, men så raskt vekk fra henne siden hun hadde 'feil mor'. Hun forvirret meg også en stund ved folketellingen 1875, for jeg trodde en stund at nå hadde Ane Dorhteas første ektemann dødd og Ane Dorthea giftet seg pånytt. Så jeg gikk igang med å finne dødsfall på Jens Eriksen, men da jeg fant Ane Dortheas dødsfall i 1871 forsto jeg jo hvordan det hang sammen.Hvis du Birger kan vente til etter 30.10 kan jeg prøve å få finne Ane Dorthea blant vaksinerte hvis dette ikke står på innscannet kirkebok. Dessverre har ikke biblioteket her de andre kirkebøkene som jeg gjerne skulle ha sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da jeg ikke er helt sikker på om alle kirkebøkene som det er bruk for her er å finne på internett for å finne Ane Dorthea som konfirmant, tar jeg med de kirkebøkene jeg har oversikt over:-1842-1852 på mikrofilim NT-90, og bind/hyllenr 827.A03. Den fortsetter på NT-91 som jeg så i går, og årene 1853-1866 så jeg der når jeg så utflyttingen til Ane Dorthea i 1860. Altså har biblioteket her NT-91, men ikke mikrofilm NT-90 av en eller annen merkelig grunn.-1842-1852 på mikrofilm PF-411, og bind/hyllenr 827.c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk alle! Her har vært aktivitet selv når jeg har vært borte. Joda, Anne Lise, jeg har god tid til å vente jeg.Jeg har også undersøkt Steinar Lines sine kirkebøker fra Rødøy og som er på Internet. De går fra 1820 - 1877 for komfirmerte. Men hun er ikke der heller.Hvis hun er komfirmert så tror jeg at det må ha skjedd enten i Hemnes hvor mora kom fra eller på et senere tidpunkt i Rana.Er der noen som vet om hvilke regler som var gjeldende på den tiden? Var det et virkelig krav at de måtte komfirmere seg?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Det siste spørsmålet ditt vil jeg nok svare et klart ja på, dette gjelder både for å få seg tjeneste(tjene til livets opphold) og å gifte seg og få seg familie.Uansett hvor mange år de brukte, konfirmeres skulle man. Jeg har selv sett folk over 30 år ha blitt konfirmert.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Rune Andre Nygård!Jeg vet jo om folk som ikke slapp igjennom komfirmasjonen før de var nærmere 30 år, så kanskje jeg må utvide søkeårene.En annen sak er jo om hun kan ha tatt komfirmasjonen i Namsos siden hun tydeligvis også har oppholdt seg der?Men skiftene for Herøy skulle jeg gjerne ha fått undersøkt, men har de ikke selv. Er der noen som har de?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Men en ting til. Er det ikke litt merkelig at jeg ikke kan finne noen av barna til Jens Brose Eriksen i skiftet i 1875?De hadde jo følgende barn: Elen Anna Jensd. deres Barn, Nils Johan Mathias Jens. deres Barn, Søn. Mvh.Birger Foirsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Har hun vært i Namsos i Nord-Trøndelag? Det har ikke jeg fått med meg...Når du nevner skiftene for Herøy, så tenker du kanskje på det skifte som Terje Pedersen nevner i innlegg 32 etter Nils Mikkelsen?Jeg mener at denne Ane Dorthea som er nevnt i det skifte ikke er identisk med din Anne D., da hun er født i Alstahaug.Se innlegg 38 og 39.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Rune Andre!Vell, det er ikke alltid like lett å få med seg alt. Men her er det som ble sagt: 'Ane Dorthea Nilsdatter død 26.10.1871, og gravlagt 21.1.1872. På kommentar står det følgende: Hun falt over bord fra et fangstfartøy ved Namsos. Ane Dorthea Nilsdatters fødselsår ved dødsfallet er oppgitt å være 1827, og at hun bodde i Konsvik ved dødsfsallet.'Med vennlig hilsenBirgerF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Birger jeg tror den Jens Eriksen du er ute etter levde i 1875, selv om han her bare kalles Jens Eriksen. Se innlegg 24 og 25 her. Jens var i Konsvig i 1875, og den tidligere kona Ane Dorthea hadde bopel i Konsvig da ulykken som førte til at hun døde i 1871. Hadde jeg kommet på det i går kunne jeg ha sjekket om denne Jens Eriksens nye giftermål mellom 1872 og 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.