Gå til innhold
Arkivverket

[#42912] Andrea Andersdatter, f. 1812, bodde som enke i Gildeskål i 1865. Kan noen hjelpe

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Johansen

På leiting etter mine samiske aner i Rødøy/Rana-området har jeg fått svært god hjelp fra Samisk Kultursenter i Hattfjelldal. Mvh Jorunn Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Jorunn Johansen!Forstår jeg deg rett så har du slekt som kommer fra Rødøy. Jeg har to spørsmål: Kan du antyde hvor i Rødøy dine slektninger var bosatt? Har du event. mail-adressen til Samisk Kultursenter?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Johansen

Jeg beklager, men jeg har dessverre ikke mail-adressen til Samisk kultursenter. Jeg hørte fra andre at kultursentret hadde registrert alle samiske slekter på Helgeland, og skrev derfor 'vanlig' brev til dem. Og fikk raskt svar, hvor det var klargjort hva som var teorier og hva de sikkert visste.Av mine 8 oldeforeldre er 4 født i Rødøy; på Gjessøya (hvor jeg for øvrig selv voks opp), i Værangen, på Telnes og i Oldervika. Det er forresten min oldefar fra Oldervika som er av samisk slekt; hans far het Mons Andersen og var 'Fuld Fin men forstaar kun det norske Sprog' som FT 1865 sier. Dessuten er en av mine oldefedre født i Øksnes, men hans far var født i Rødøy (av foreldre fra Melhus). Mvh Jorunn Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Jorun Johansen.Takk for svar! Jeg har funnet Samisk kultursenter, men vet ikke om de har noen mail-adresse.Snakker vi her om den Mons Andersen, f. ca. 1813 i Rana og som ble gift med Sara Marie Fordelsdatter, f. ca 1824 fra Rana? Han ble gift i Rødøy 17.mai 1853. Han hadde 5 barn. Jeg har jo en del slekt også fra både Sørfjorden og Telnes så man vet aldri hvem som er i slekt før man begynner å se nærmere etter.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Johansen

Joda, det stemmer at Mons og Sara er mine tippoldeforeldre. Fra Telnes stammer 2 av mine formødre: Kristine Ovidia Meier Lorentsdatter født 1865, gift med Saras Monsen. De bodde på Gjerøya. Saras var sønn av ovennevnte Mons og Sara, og Kristine og Saras var foreldre til min mormor. Johanna Jacobia Zachariasdatter født på Telnes ca 1819 ble gift med Ole Larsen. De bodde på Gjessøya og var foreldre til min farmors far. Med hilsen Jorunn Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha, Jorun Johansen. Da har jeg nok noen av dem i min database. Det får jeg vente med å se på til i morgen, for nå kjenner jeg at min kropp ( som ikke lenger er ung) ønsker å hvile!Jeg kommer tilbake i morgen.Med vennlig hilsen og God Natt!Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Jorun Johansen, her er jeg tilbake. Det var som jeg tenkte at vi hadde noen felles aner. For eks. er Ivar Nilssøn Avadal 4 G morfar til meg.Har du noen mail-adresse så kunne jeg tenke meg å utveksle opplysninger. Ellers så har jeg mail-adresse. birgerfo@getmail.noForeløbig dette.Med hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.