Gå til innhold
Arkivverket

[#42929] Hans Teiste til Fet (1555-1591)og Brynhild Thorsdotter Benkestok (1565-) - ætti?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

På den tida kunne vel til dømes mannen til ei syster også verta omtala som bror. Om det høver i dette tilfellet veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Finn for siste innlegg.Jau, du har nok rett, for Anders var gift med ei søster av Hans Kruckow, og då seier det seg sjølv at dei ikkje kan ha vore halvsøsken...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(25:) Såvidt jeg skjønner er det ikke 'alle' som finner det korrekt å omtale Guri (Gudrun/Guren/Gudrid) Tordsdatter (c1490?-c1530?) med slektsnavnet 'Smør', mao. at hun 'like gjerne' kan ha hatt andre foreldre (far) enn Thor Torgundsson (Smør) (av Dyne ?) (og Birgitte Kjeldsdatter til Tjerne). Jer har sett antydet at faren kan ha vært Tord Aslaksson (Båt ?) fra Bohuslen, lagmann i Viken. Hva er pt. 'gangbar mynt' på dette felt ?Døde Guri på Kroken i Hafslo eller på Sørheim (Sudreim?) (Luster?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Når det gjeld opphavet til Guri Thorsdotter (Smør?), vil eg la det spørsmålet stå ope til dei som har betre greie på ''høgbyrdige'' ætter frå den tidi. Eg har oppfatta det slik at ho var dotter av Thor Torgundson (Smør) i Bohuslän; so er spørsmålet: Var det to lagmenn i Bohuslän på same tid med same førenamn...?Med omsyn til dødsstaden til Guri Thorsdotter, er det vel høgst truleg at ho døydde på garden Sørheim i Luster ein gong mellom 1530 og 1539. Huslyden laut jo flykta frå Kroken i Luster etter åtaket til Vincents Lunge sine folk i 1527, og det var først seinare at dotteri Anna vart gift og busette seg på Kroken i Hafslo. (Kroken i Luster ligg på nordsida av Krokeelvi, medan Kroken i Hafslo ligg på sørsida!)Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvilken av disse to Kroken-gårdene er som omtales som 'Kroken Ytre' ?Jeg er (som vanlig) lettere forvirret, men har (tror jeg) oppfattet ting dithen at lagmann i Viken (Bohuslän) Tord Aslaskon (Båt ?) (død 1499) var g.m. Birgitte Henningsdatter ('Henickesdotter') av Tjerne (Ringsaker), hvis (ukjente ?) mor var en (eldre ?) søster av den Birgitte Kjetilsdotter/Kjeldsdatter (f. 1465 ?) som var g.m. lagmann (i Viken ?) Tord/Thor(e) Torgunnsson (neppe Smør ?) av Dyne (Bohuslän), som (rundt 1480 ?) giftet seg til Tjerne (på Ringsaker, Hedemarken).Hvor mye av dette holder vann, tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg kan berre svara på det første spørsmålet: Kroken ytre er Kroken i Hafslo. Kroken i Luster vert nemnd som Kroken indre.Det hadde vore kjekt om nokon kunne kasta ljos over den andre problemstillingi di, Per!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Per Nermo, det er ingen ting som knytter Tord Aslaksson og Birgitte Henningsdotter til Tjerne-ætten (Tord Torgunnsson med hustru og barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(32/30:) Takk, Tore !I forhold til innl. 30 vil det altså si at det ikke finnes holdepunkter for at Birgitte Henningsdatter ('Henickesdotter') skulle ha aner/slekt (en ukjent 'Kjetilsdotter som mor ?) fra Tjerne ?Stemmer det heller ikke at Henning Grupendal's hustru skal ha skrevet seg til Ingeberg og Tjerne (Ringsaker) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Birgitte Henningsdotter e rkjent fra et par originale diplomer kort tid før reformasjonen, hun bodde et sted i Båhuslen og hadde adelig bakgrunn, men ingen av kildene, verken disse diplomene eller yngre anetavler eller likprekener, knytter henne til Tjerne eller Dyne[kilen].Det er heller ingen kilder som knytter slekten Grupendal til Tjerne eller Dyne. Så langt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(29:) Til spursmålet ''Var det to lagmenn i Bohuslän på same tid med same førenamn...?'' :Er det rett at Tord Aslaskon (Båt ?) (daud i 1499) (g.m. Birgitte Henningsdotter ('Henickesdotter')) var lagmann i Viken (Bohuslän) omlag på den tida det same embete var besett av Tord/Thor(e) Torgunnsson (neppe Smør ?) av Dyne (Bohuslän), som gifta seg til Tjerne (på Ringsaker, Hedemarken) (med Birgitte Kjetilsdotter) ?Er det kjend om nokon av desse personane var i slekt eller om slektene var inngifta i kvarandre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Som delvis svar på siste spørsmål fra Per Nermo, som gjentar spørsmål fra Lars Øyane, har jeg følgende lagmannsliste for Viken:1444-1452 Aslak Pedersson. 1460-t-80-t Eggert Eggertsson. 1498 Herlaug Ulvhedinsson. 1515(og utover til 1520-årene) Peder Svensson, kalt Peder Skriver. 1545-1546 Mats Nilsson.Intet norskt lagdømme hadde to samtidige lagmenn. Et lagdømme hadde kun én lagmann om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Av dette er det vel da meningen at vi (selv !) skal forstå at hverken Tord Aslaksson (død 1499) ELLER Tord Torgunnsson av Dyne (fra Bohuslän) (BLE han gift til Tjerne ?) var lagmenn i Viken (Bohuslän) (slik det åpenbart helt misforstått antydes i innlegg 30). (Skal tro hvem som har drømt opp 'tullet').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg takkar for debatt mellom Per og Tore om desse lagmennene, og eg vil gjerne få komma attende til spørsmålet om:* KVEN var foreldri til Guri Thorsdotter (Smør?)* KVAR budde desse foreldri hennar, og kva yrke hadde far hennar? Kan han ha vore lagmann i Bohuslän??Eg vil tru dette må vera eit spørsmål tom opptek fleire enn meg...Med varm sommarhelsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Lars, opplysningen om at han (Guris far) hadde vært lagmann, er fra likprekener på 1600-tallet. Opplysningene kan være riktige, men jeg kan ikke bekrefte at de er det. Han kan ha vært lagmann i Viken, Tønsberg eller i Borg. Det er ihvertfall ikke plass til ham i lagmannsrekken for Opplandene eller for Oslo.Per, hvorfor spør du så mye om Tord Aslaksson her i denne tråden ? - og hva vet du om ham ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Fordi jeg (som det framgår av innlegg 28) 'har sett ham foreslått' som 'alternativ far' til Guri (Gudrun/Guren/Gudrid) Tordsdatter (c1485?-c1535?) ('Smør' ?), mao. at hun ikke skulle være datter av (lagmann ?) Thor Torgundsson (neppe 'Smør' ?) (av Dyne, Bohuslän).Selv vet jeg (som du utvilsom skjønner) intet annet om (lagmann ?) Tord Aslaksson (Båt) fra Bohuslän enn hva jeg har lest meg til i ulike debatter og publikasjoner, men jeg anser meg (frekt nok) likevel berettiget til å stille spørsmål her i BF/DA, i håp om at noen kan/vil bidra til å avklare/korrigere de åpenbart mange feilaktige forestillinger som florerer.Men de som 'vet' velger også i dette tilfellet klokelig å 'porsjonere' sin viten ganske sparsomt og med underfundige utelatelser og omgåelser, slik at vi dilettanter ikke skal komme for lettvint til kunnskapen. (Og det KAN jeg på sett og vis forstå, men jeg blir stadig fristet til å prøve meg likevel ....).Jeg får vel innstille meg på å vente til en 'viter' kaster en 'merittgivende' publikasjons-perle til oss 'svin', som 'fastslår' hvilken Tor som var Guris far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(31:) Vedr. Kroken 'indre' og 'ytre' i Sogn :Jeg skulle gjerne sett en en korrekt opplisting av hvilken Kroken-gård i Sogn: (1) Kroken INDRE i Luster eller (2) Kroken YTRE i Hafslo (beliggende på hhv. nord- og sørsida av Krokelva) som følgende personer ev. var født på, 'skrev seg til'/eide eller døde på:a) Johan Kruckow (til Kroken) og b) kona Guri Tordsdatterc) Hans Krukow (broren ?) (død på Kroken) og d) kona Sunniva Eindridesdottere) Anne Krukow (Johans datter) (til Kroken) og f) hennes første ektemann Jon Olavson Teiste (til Kroken) og g) hennes andre ektemann Anders Nilsson (til Kroken)h) Anne's barn med Anders (?), Jon Andersson TeisteDet jeg har sett skrevet om dette har etterlatt meg i 'nogen tvil' om i hvilken grad slekta eide/flyttet mellom disse gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Per, det er vel ingen som har kalt deg svin, og heller ingen som har ment det er frekt å spørre om Tord Aslaksson i Brukerforumet. Det var jo ikke dét jeg lurte på, men hvorfor det trekker ham inn i denne debatten. Men, som du nå skriver, har du spurt om det før, nemlig i innlegg 28.I innlegg 28 forteller du at noen har antydet at Guris far kunne være en Tord Aslaksson. Kanskje du kan meddele hvem som skulle ha antydet dette og hva antydningen skulle bygge på ? Jeg er nyskjerrig. Jeg kan forøvrig ikke fatte å begripe at Tord Aslaksson kan tilhøre slekten Båt, men den saken ligger vel også utenfor emnet i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

der skrev jeg forresten en liten feil som Hegge ville ha arrestert meg for: skal være fatte og begripe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

NysGjerrig er jeg selv også, på hvor jeg kan ha det fra at Tord Aslaksson skulle kunne være Guri's far, da jeg altså ikke kan finne kilden for denne informasjonen. Men jeg tror nå at jeg kan lese (delvis mellom linjene) at hennes far skal være (lagmann ?) Thor Torgundsson (neppe Smør) (av Dyne ?) (og Birgitte Kjeldsdatter/Kjetilsdotter til Tjerne ?).Er følgende også barn av Thor Torgundsson (og Birgitte Kjetilsdotter) ? :- Hustru Thore/Tora Tordsdotter, g.m. lagrettemann Eystein Guthormssønn Bratt på Bjølstad- Kjeld Tordsson (eide Dyne, Bohuslän, 'havde Østerdalen i Forlening', var væpner og 'Kong Chr. 3.'s øverste for Carlsborg i Wigen', død på Elfsborg)- Margrete Tordsdotter, død på Lindholm- Katarina Tordsdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(42:) 'Svineriet' i (#40) var ikke annet enn et (noe febrilsk) forsøk på 'morsom' bruk av munnhellet om å 'kaste perler for svin'. Beklager at jeg ikke var enda klarere i min festlige bruk av metaforer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Se gjerne kildeteksten som jeg har lagt ut i tråden om Tjerne-ætten, som vel er (del)svar på Pers siste spørsmål, Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I innl. #9 i den debatten Vigerust henviser til (debatt 21085: ''Tjerne-ætten'' fra våren 2004, se Lenke) gjengis Engebret Hougens oppfatning av at Tord Aslaksson Aslak (Båt) var far til Tora Tordsdotter (Tjerne) (og vel da også Guri).Og jeg ser jo nå at det åpenbart må være fra E. Hougen's ''Ættesoge for Gudbrandsdalen'' (bind II) at det stammer, innholdet i innlegg 28 og 30 ovenfor (ref. ellers mitt innlegg 44 og Vigerust's innlegg 42 over).Vigerust har selv (i januar 2007) kommet med innlegg i den nevnte debatt 21085, uten der eller her å kommentere E. Hougens mening om at det var Tord Aslaksson og ikke Tord Torgunsson som var far til de nevnte Tordsdøtre.(Så Vigerust visste nok godt svaret på det spørsmålet han stilte i innlegg 42. Men lett skal det jo som nevnt tydeligvis ikke være ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, Per, det er ikke lett. Jeg husket ikke at Hougen hadde denne opplysningen om Tord Aslaksson. Det er forresten ikke sikkert han var først ute med denne teorien heller. Den kan være enda eldre.Men hvor stammer opplysningene (dvs gjetningene) om at Tord Torgunnsson hadde vært lagmann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Finn Oldervik

I ei rettsak om Indre Kroken i Luster (1599) vert det opplyst at eigedomen hadde kome frå Anna Johansdotter Kruckow si mor. Er det nokon som veit kven denne mora var.Det er altså snakk om Johan Kruckow og kona hans. Johan døydde om lag 1539 og etterlet 7 (?) born; Hans, Jørgen, Jon, Barbra, Anna, Adelutz og Karen.Eg spør samtidig om personane nemnd i dette brevet er identifisert? er er særskild interessert i mester Torbjørn, Olav Teiste og Hans Kruckow. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.