Gå til innhold
Arkivverket

[#42967] krigsseilere

Gjest Egil Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Kjærmann Jensen

Hei ! I New Yorks Passenger Lists på Ancestry.com fant jeg følgende ; 1. Soren Jensen,f.ca.1889,norsk,Skipsnavn;Port Elliot,ankom New York 8.3.1918 fra London.Kjennetegn ;tuppen av lillefingeren på høyre hand mangler. (?) 2. Soren Emil Jensen,f.ca.1888,'Boatswain',skandinavisk,skipsnavn;Port Elliot,ankom NY 8.7.1918 fra Avonmouth,Engl. 3. Søren Emil Jensen,f.ca.1889,skandinavisk,skipsnavn;Fjordaas,ankom NY 26.3.1943 fra Londonderry. Kjennetegn;'finger short on right hand'.På samme båt og samme ankomst dag er en Emil Søren Jensen beskrevet som 'Deserting seaman'. 4. Soren Emil Jensen,f.ca.1889,Carpenter,skandinavisk,skipsnavn;Fjordaas,ankom NY 21.1.1943 fra Newcastle On Tyne Londonderry. Kjennetegn;'Finger short right hand'. 5. Søren Emil Jensen,f.ca.1889,Carpenter,skandinavisk,skipsnavn; Ora,ankom NY 4.1.1948 fra Rotterdam,Netherlands.Kjennetegn;'1 finger missing'. Kan dette være 'din' Søren Emil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Aage Wilhelmsen fra Kleven ved Mandal har lagt ner et stort arbeid med og om krigsseilerne, bland annet skrivet flere böker og holdt sammenkomster. Jeg har ikke hans mailadresse men han kan kanskje nås via Fedrelandsvennen i Kristiansand. Hilsen Arvid Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et britisk dampskip med navnet 'Port Elliot' er navnt på en nettside med oversikt over skipsvrak langs kysten av New Zealand:Port Elliot. Steamship, 7395 tons. Built 1910. Commonwealth and Dominion Line. Wrecked on the New Zealand coast, 12 January 1924. [DG]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Dette var flott. Ang. hans siste oppholdssted. Det var som innlegg 17 sier, et eget alders/Sykehjem for Sjøfolk, Sponhugget, Lilleaker. Tror det ble overtatt/drevet av Statens Velferdskontor for handelsflåten fra tidlig 1950 årene. Det må finnes noen arkiver derfra et sted. Men ellers så holdt han jo også på en måte kontakt med landsdelen idet han seilte for Arendalsrederiene Mørland og O.B. Sørensen. I min tid spøkte vi med at vi fikk ikke hyre hos dem uten at vi kunne dokumentere tilhørighet til Sørlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg får jakte på det arkivet. Det ser ut til at Søren Emil Jensen mønstret på 'Fjordaas' 23/12 1943. Det var i så fall etter at skipet var blitt torpedert og reparert igjen. Han mønstret da på i England, viser passasjerlistene for New York (Ancestry). Hvilke skip han har seilt med fra 1920-årene og fram til 1943 får bli neste skål. Den korte lillefingeren kan jo her være et viktig spor. Tilsynelatende har han først seilt på utenlandske skip, for så på slutten av karrieren å nyte 'fordelen' av å være sørlending :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får jo beklage overfor trådstarter at jeg har 'okkupert' temaet hans. Om det baller på seg, skal jeg starte en egen tråd.Når det gjelder sjømannshjemmet i Oslo, skal Søren Emil en gang ha fortalt at han kunne se rett ned på 'fotballbanen'. Denne er i familien blitt tolket som Ullevaal Stadion. Så spørs det da om det kan stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med litt til, siden det er krigsseiler-relatert. Jeg har nemlig en mistanke om at det er Søren Emil Jensen vi finner som 'Boatswain'/båtsmann på M/T 'Ferncastle' (Fearnley&Eger, Oslo) i perioden 1939-1942.Skipet er registrert i Ancestry med 5 anløp på New York i denne perioden:1. Ank. NY 10/2 1940 fra Las Piedras, Venezuela.2. Ank. NY 26/1 1941 fra Glasgow. Skal videre til Aruba.3. Ank. NY 8/7 1941 fra Glasgow.4. Ank. NY 2/9 1941 fra Avonmouth. Skal videre til Curacao.5. Ank. NY 18/11 1941 fra Heysham. Skal 30/12-41 seile videre til Curacao.Ved alle disse anløpene er 'Boatswain' Søren Jensen med. Det blir da opplyst at han mønstret på i Shanghai 17/6 1939, at han har 38 års fartstid og er 52 år gmmel. Høyden varierer mellom 169 og 173 cm og vekten (med et par avvik) 158 lbs og 75 kg. Den ødelagte lillefingeren er ikke nevnt, men ingen av mannskapet har fått merknader i feltet for fysiske kjennetegn.Opplysningene over er absolutt forenlige med det vi vet fra før. I 1919 er han også 'Boatswain', 5ft 8' og veier 170lbs. I 1943 er han 'Carpenter'. Høyde/vekt: 5ft 7'/147lbs. Fartstid og alder stemmer dessuten godt: 41 år/54 år. Og i 1947/48 er han 'Carpenter'. Høyde/vekt: 17Ocm/73kg. Fartstid/alder: 42 år/59 år.M/T 'Ferncastle' ble torpedert av en tysk ubåt på reise fra Australia til Abadan 17/6 1943: LenkeDa hadde imidlertid Søren Emil Jensen mønstret på M/T 'Fjordaas' (23/12 1942) - rett etter at det skipet var blitt torpedert (11/9 1942), men reparert igjen. Dermed kan det altså se ut til at Søren Emil, av ren flaks (!), unngikk to alvorlige torpederinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

Bygger om på hjemmekontoret og i en boks fant jeg en minnesutgave av noe som heter 'La ankeret gå' fra år 2000. Minnesutgaven handler om krigsseilerne og avsenderen har fölgende adresse: Krigsseileren, Postboks 160, 1376 Billingstad, tlf:66981266 og epost: twistkom krøllalfa online no og ansvarig utgiver er Norges Krigsseilerforbund uten angitt adresse.At det finns en forening eller et forbund kanskje borger for at det finns fortegnelser på omkomne til sjøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vender nok en gang tilbake til Søren Emil Jensen. Min onkel mener nemlig å huske at han seilte i konvoy i forbindelse med landsettingen av allierte tropper i Nord-Afrika høsten 1942, og at hans skip seilte til Casablanca.Føllgende beskrivelse er hentet fra nettstedet www.europas-historie.net:I løpet av to veker vant de allierte en stor seier og tok 30.000 fanger, de fleste italienere, og det tyske afrikakorpset trakk seg tilbake. Natt til 7-8 november 1942 ble 106.000 amerikanske og britiske tropper ilandsatt på kysten av Marokko og Algerie i 'Operasjon Fakkel'.Finnes det noen oversikt over hvilke norske skip som deltok her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oversikten kan muligens være et relevant utgangspunkt: Lenke Ships.htmSå vidt jeg har forstått av annen informasjon på denne nettsiden, var det først og fremst konvoi WS 24 som deltok i troppetransporten i forbindelse med Operation Torch ('Fakkel').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk for opplysninger om 'FERM'. Av mannskapslisten ved forliset i 1941 finner jeg dessverre ikke min barndomsvenn - han mønstret på Ferm som førstereisgutt i 1938, men må vel ha funnet seg en annen båt i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølging av (32), (34) m.fl.:Jeg har nå fått vite at Søren Emil Jensen, etter å ha 'begitt sjøen', først bodde privat i Ullevål Hageby (1958). Deretter (fra 1959) bodde han på Nordstrand Helseheim (som vel var et tuberkulosesanatorium?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Oddbjørn (45) Jeg blir helt betatt av denne historien.Dette er norsk sjøfartshistorie av beste tradisjon. Mer enn 50 års aktiv fartstid og seilt gjennom 2 verdenskriger! Etterlot han seg ikke en sjøfatsbok? Den kunne fortelle mer enn tusen ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men opplysninger dukker opp etter hvert som gamle onkler og tanter begynner å huske. Det var for øvrig en av mine tanter som fant gamle brev fra ham på loftet, der Oslo-adressene sto.Historien bak den korte lillefingeren har forresten også kommet for dagen. Han og en av brødrene hadde i konfirmasjonsalderen konkurrert om hvem som vågde å legge hånda lengst inn på hoggestabben, mens den andre svingte øksa. Søren Emil både vant og tapte, ken en vel si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.