Gå til innhold
Arkivverket

[#43130] Lars Hansen Løve g.m. Grete Johansdtr. Kaupang.

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Den Anne som kalles Brun i 1865 tellingen ser ut til å være en Larsdatter i alle fall. Riktignok med et mellomnavn. Her er sønnen Kjartan dpt. LenkeDet var et spennende funn. Lurer på om Anne er registrert med mellomnavn i kirkebøker?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er sønnen Gabriel døpt i Moss, også han kalles Johansen ved dåpen. Mor Anne Tonette Larsdatter: LenkeSkulle nesten tro du har funnet den rette familien?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Dermed brast også denne mulighet. I den FT som jeg viste til i nr 49, der la jeg vekt nettopp på 'enkeltnavnet' Anne. Den Gunn nåviser til heter Anne Tonette. Det er en helt annen person: LenkeSå,- det var det.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Død som legdsfattig 23. nov. 1849, Grethe Johansd. Rødbøl, 58 år. det ser ut for at familien har hatt tilhold i Ringdal – Rødbøl området.Gunild Marie er på Ringdal ved konfirmasjonen og kanskje var det riktig Lars Hansen som døde 1837. ??Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.Jeg kan bare bukke og takke, og det gjør jeg. Det må ha lagt mye arbeid bak dine forskjellige innlegg.Det kan se ut som at vi er ved veis ende hva gjelder både Lars Hansen og hustru Grete Johansdtr.Hva jeg nå videre må gjøre, det trenger jeg litt tid for å vurdere.Mvh.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Den Anne Tonette som du har funnet dåpen til i Tjølling i innlegg 53 er en Hansdatter. Hun kan ikke være den samme damen som kalles Anne Brun i 1865 i Brunlanes , se ditt innlegg nr. 49.Anne Brun har jeg funnet nevnt som Anne Tonette LARSDATTER ved barnas dåp.( Hun skal også være født i Tjølling i følge opplysningene i 1865.) Kan det tenkes at hun bruker morfarens etternavn? Far til Grethe Johansen het jo Johan Seier Bruun. ( Bare en tanke om presten kan ha glemt å skrive mellomnavnet Tonette? ved Anne Larsdatters dåp)Hva sier ekspertene om denne muligheten? Igjen må enten opplysningene fra folketellingen være feil, eller kirkebøkene ha mangler ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det denne dåpen fra Vestfoldslekt du mener? LenkeHun kalles i så fall Anne Brun i 1865. Brun -navnet samme som ektemannen bruker. Det høres logisk ut. Litt pussig at hun ikke er registeret i tellingen med Larsdatter?Jeg har ikke greid å finne ekteskapet mellom Anne Brun og mannen Johan P. Brun. Sønnen Oscar Brun er nevnt f. ca 1847 i Drammen. Mulig at paret ble gift i Drammens området. Der har vi problemet med Bragernes eller Strømsø siden ( Henholdsvis i Buskerud og Vestfold) Er redd jeg ikke kan hjelpe deg med søking for å finne dette parets opphav.Hva med skifter etter Lars Hansen og Grethe J. Finnes de tro? ( Hedrum?) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det denne dåpen fra Vestfoldslekt du mener? LenkeHun kalles i så fall Anne Brun i 1865. Brun -navnet samme som ektemannen bruker. Det høres logisk ut. Litt pussig at hun ikke er registeret i tellingen med Larsdatter?Jeg har ikke greid å finne ekteskapet mellom Anne Brun og mannen Johan P. Brun. Sønnen Oscar Brun er nevnt f. ca 1847 i Drammen. Mulig at paret ble gift i Drammens området. Der har vi problemet med Bragernes eller Strømsø siden ( Henholdsvis i Buskerud og Vestfold) Er redd jeg ikke kan hjelpe deg med søking for å finne dette parets opphav.Hva med skifter etter Lars Hansen og Grethe J. Finnes de tro? ( Hedrum?) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Takk igjen til deg Ketil. Ditt innlegg nr. 59 med fire lenker, det gir jo svaret på hvor det blei av ANNE Larsdtr. f.5.8.1825 i Tjølling.Den første lenken viser vielsen i Sandar 11.nov.1864 med Ole Olsen.Den andre lenken er en bekreftelse.Den tredje likeså, men med en fostersønn i tillegg. Av hensyn til mulig etterslekt så vil det da være av innteresse om denne Olaf Larsen kan være sønn av Anne Larsdtr. men da født u.ekts.Den fjerde lenken gir det endelige beviset for at det er den riktige Anne Larsdtr. Her i FT-1900 vises det til riktig fødselsår i Tjølling.Ditt innlegg nr 62 er jo også avklarende.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Ser her i forumet at også Anne Larsdatter er i boks. Virkelig morsomt. Da gjenstår vel bare Gunhild Marie, som følgelig bør være den som var gift med skipper Brandt, hvis mine kilder er pålitelige (se innlegg nr. 2).Av folketellinga i 1865 ser jeg at det faktisk fantes en skipper Brandt i Drammen da, nemlig Oluf Chr. Brandt (personnr. 12153) 31 år, født i Drammen, sønn av bødker Olaus Brandt. Den kona Oluf hadde da, het Marie Eriksen, var 27 år og født i Danmark, og de hadde sammen sønnen Oskar på 1 år.I 1900 var det fremdeles en Oluf C. Brandt i Drammen(personnr. 22106), også født i Drammen, da gift med Marie, født 1831. Oluf arbeidet på den tid som vaktmann ved støyperiet, og de bodde i Skippergata.Dersom Olufene i de to folketellingene skulle gjelde en og sammen person, nemlig 'vår' seilskuteskiper Oluf Brandt, forutsetter det et par unøyaktigheter i folketellinga for 1900. Olufs fødselsår er der oppgitt til 1845, og det må i så fall være feil for 1825 eller 1824. Videre er Maries fødested oppgitt til Sandefjord, mens det korrekte skulle vært Tjølling. Årstallet er imidlertid riktig, og at hun kalles Marie i stedet for Gunhild Marie er relativt uproblematisk. Det er heller ikke noe problem at Oluf arbeider som vaktmann på sine eldre dager, og at hans daværende kone Marie kan ha vært kone nr. 2.I Drammen 1865 finner vi faktisk ei Gunhild Marie Lars. i riktig alder, da gift med bakervenn Søren Tronsen. Og så er det ei stedatter som heter Laura Gunhilde Grønvold, 9 år gammel, født i Drammen. Dette kan være den Laura som i 1892 var g.m. skipper Carl Hansen og bodde i Hull.Forutsetningen er i så fall at Gunhild Marie seinere blir enke, gifter seg med enkemann Oluf Brandt og blir kalt bare Marie. Videre må hennes oppgitte fødested Røyken være feil for Tjølling. Kanskje visste hun egentlig lite om sin herkomst, siden foreldra døde så tidlig?Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er vel samme Laura Gunhilde Grønvold som gifter seg i Fredrikshald 5. november 1883 med Anton Martinius Carlsen:LenkeHun er oppgitt født i Fredrikshald 1857, konfirmert i Drammen 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Jeg glemte å legge inn lenka som viser til ekteskapet mellom Gunhild Marie Larsdtr.og Søren Tronsen som Sigurd omtaler i sitt innlegg 65. LenkeSelv om Sigurd tar visse forbehold, så er det mye som tyder på at dette er det hold i. Sansynligheten blir styrket ved det Sigurd skriver i innlegg 2. Der blir det jo nettopp pekt på søster til Johan Kristian, som da må være Gunild Maria.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man må ta STORE forbehold til Sigurds hypotese.Det finnes f. eks. en utmerket kandidat til Søren Trondsens hustru Gunhild Maria født i Røyken 1831:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar skriver i innlegg 2: 'og ei niese (tantebarn) ved navn Laura' osv.Da tror jeg at vi må gå tilbake til innlegg 1. Der viser jeg til min tipptipp-oldefars fire barn. Barn nr. 2; Gunild, døpt 9.11.1777 i Tjølling.I det innlegget viser den første lenke til at Gunild fikk et barn u.ekts. Lars Hansen, døpt 26.6.1798. Det er jo etterkommere av denne Lars vi har fulgt i denne debatten.Når da Sigurd skriver at Johan Kristian (sønn av Lars Hansen) skulle ha ei niese, så må vel det bety at den første Gunild må ha fått flere barn enn bare Lars. I det minste nå hun ha fått ett barn til, som da igjen må ha fått ett barn med navn Laura.Jeg har til nå ikke klart å finne flere barn etter Gunild, ei heller noen vielse. Riktignok har jeg to kandidater som har ligget på vent for videre vurdering:[url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Viede1&view_detail=1&ID=2201>Lenkeog:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen!Piken Gunild Marie Larsd. 20 år er registrert utflyttet fra Hedrum 22. april 1850 til Tjølling.Innflyttet fra Hedrum til Tjølling, tjenestepike Gunild Marie Larsd. datter av Lars Hansen og Grethe Johansd. født og døpt 1831, - Dreng.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar,Niese av Johan Christian betyr datter til hans søsken. Du blander inn en generasjon for mye i innlegg 72.Har noen sjekket Census 1891 og 1901 for England, for å finne Carl og Laura Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiKetil viser i innl. 68 til vielsen til Laura Gunhilde Grønvold.Endelig har jeg funnet fødselen: LenkeDenne f. viser at hennes mor var Gunhild Larsd. Hennes alder er oppgitt til; 27 år. Det tilsier at Gunhild var f, ca. 1830. Gunhild Maria Larsd. er f. 4.4.1831 i Tjølling.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.