Gå til innhold
Arkivverket

[#43130] Lars Hansen Løve g.m. Grete Johansdtr. Kaupang.

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Firing Hanssen

Gunn,Fint hvis du skriver hvilke kirkebøker du har lenket til, eller banytter de permanente sidelenkene. Selve bildene inneholder i utgangspunktet ikke informasjon om hvilken kirkebok det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar,Det som er kommet frem i denne debatten er etter min mening ikke på langt nær tilstrekkelig til å kunne hevde at GML (f. i Tjølling 1831) var gift med skipper Oluf C. Brandt, og at disse igjen hadde en datter Laura som var gift med Carl Hansen.Følgende informasjon mangler kildebelegg:- Marie Eriksen Brandts dødsfall- GML og Oluf Brandts vielse- Lauras dåp- Laura Brandt og Carl Hansens vielseHvilke opplysninger fremkommer i brevet fra 1892?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for rådet med å skrive hvilke kirkebøker kopiene var hentet fra. Godt med en slik påminnelse! Her føyer jeg dette til i ettertid.Buskerud: Strømsøe 1848-1865 Ministerialbok Viede 1864Strømsøe 1859-1868 Mini. fødte og døpte 1864Har forgjeves prøv å finne når Marie i 1. ekteskap døde, og eventuelt nytt ekteskap med Marie 2.?? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg i alle fall konen Kristine Marie Eriksdatter , skibsfører Oluf Christian Brandts kone død.Strømsøe Ministerialbok 1868-1873. Håper jeg har holdt tungen rett i munnen, så lenken blir riktig også da?LenkeSå får det bli ny jakt etter ekteskap med Marie 2. ( Nevnt f. Sandefjord?? i 1900 tellingen)Det får bli en oppgave for morgendagen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å komme deg i forkjøpet, Gunn.Jeg har funnet følgende (med lille Eva sovende på armen):Lysning 17. januar 1875, vielse 14. februar Tangen. Enkemand skipsfører Oluf Christian Brandt og Gunhild Marie Larsdatter. Hun født i Tjødling (Sandefjord overstrøket).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Utrolig, Ketil! Nå må du riktig kose deg med din lille datter. Nå vet jeg om en som blir glad!Lykke til med din fremtid som småbarnsfar! Takk igjen for alt du har lært meg om slektsforsking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura er neppe datter av Olaus Brandt, dersom hun er gift i 1892. Hvem finner hennes dåp, og hvem finner moren hennes i FT-1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har dessverre ikke greid å spore Laura eller moren i 1865. Laura kan jo være født mellom 1865 og 1872/74 om hun gifter seg i 1892?Synd det ikke er digitale folketellinger for 1875 for Drammen ( Tangenområdet)Der ville det vel vise hvem Laura var datter av? Om hun giftet seg svært ung kan jo faktisk Brandt være faren?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Først til Ketil: GRATULERER med EVA.Deretter må jeg si at nå ser det virkelig ut til at det flasker seg. Nå er G.M.L. på plass. Hva gjelder Laura, så må vi foreløpig bare anta at hun er datter til G.M.L. (Hun er jo Johan Kristian`s niese).Det er jo mulig at G.M.L. var enke/skilt ved ekteskap med Oluf Brandt. Jeg har hatt liten tid til disposisjon i dag, så også i ca. 14 d. framover.Jeg har leita litt etter en mulig død av Ole Olsen som blei viet til en G.M.L. 1858 (innl. 27), men foreløpig uten resultat. Ved anledning vil jeg også se om jeg kan finne mer ut av ekt. mellom G.M.L. og Søren Trons (innl. 69), med eventuelt samme mulighet som nevnt ovenfor.Jeg er svært takknemlig for det dedektiv arb. som ligger bak de forskjellige innlegg.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Det før nevnte brevet fra 1892 er for langt til å gjengi her i sin helhet, men inneholder nok en del opplysninger som det går an å få noe mer ut av. Det er skrevet av Johans niese Laura som bor i Hull, og hun ber blant annet om at det overbringes en hilsen til 'tante Brandt'. Følgelig er altså ikke fru Brandt (GML) hennes mor, men bør være en søster av hennes mor eller far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

En opplysning til fra brevet: En bror av Carl Hansen nevnes på Strømsø, nemlig Reinhard Hansen. Ifølge folketellinger og digitaliserte kirkebøker kan dette gjelde sønnene til ølkjører Hans Jørgen Hansen og kone Ingeborg Evensdatter på Strømsø: Reinhard f. 1863 og Carl Johan f. 1868.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg vel den familien med Ølkjører Hans Hansen og hustur Ingeborg Evensdatter med barn i 1865 under Bragernes: LenkeDet pussige er at på samme stedet bor også en Brandt familie. Om dette er slektninger til Oluf Christian Brandt vites ikke.Skal se om jeg finner noe om Carl Johan Hansen f. 1868.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da prøver jeg med en lenke til dåpen i Bargernes: LenkeDa må det bli å lete etter vielsen til Carl Johan og Laura ( muligens Hull 1892?)Det hadde fortsatt vært svært interessant om 1875-tellinger for Drammen kunne slås opp. Mulig vi da kan finne både Carl Johan og Laura hos familiene der?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har igjen forsøkt landsomfattende søk etter en Gunhild Marie Larsdatter f. ca 1831. Har tatt varinter med fornavn som begynner Gun og Mari og den nærmeste jeg kom var denne damen som er tjenestepike i Sandar: LenkeAlder ikke helt umulig, fødested som er oppgitt kan være feil for Tjølling (I Vielsen som Ketil fant, var fødested rettet til Tjølling)Dette blir bare en spekulasjon, men den mulige datter Laura er vel trolig født etter 1865? Om det Carl Johan Hansen var rett antatt ektemake?Håper at noen kan hjelpe med et oppslag i 1875 telling. Den må vel finnes på biblioteket i Drammen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Jeg kom i fare for å skrive Strømsø i stedet for Bragernes i innlegg 113. Beklager. Til innlegg 116: Laura Hansen skriver i brevet noe om et brudebilde hun ikke er fornøyd med, men at Carl ikke vil ta noe nytt, så de er nok relativt nygifte i 1892. Det går ikke klart fram om det mislykkede brudebildet er tatt i Hull eller ikke, men hun har i alle fall ingen tro på at det går an å få tatt et bedre et der. Laura og Carl (som f.t. er i Østindia) bor hos familien Larsen ved Waterloo Station i Hull, og der har de bodd noen måneder. Det virker ikke som som om Carl og Laura har barn sammen på skrivende tidspunkt, ellers ville det nok vært nevnt. Derimot nevnes Lars, sønn Lauras kusine Laura (datter av Johan og Lovise). Det nevnes også en Christian (virker til å være en i familien, ber Laura hilse dem alle), som nettopp har kommet til Hull med en båt som blei solgt til lekter. Han ønsker seg ut på langfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg er nettopp kommet hjem, og jeg blir møtt med et vell av nye innlegg. Takk for det. Mens jeg sitter i bilen idag, så går tankene til Sigurd`s innl. 112. Her åpnes jo opp for bl. a. at Laure kan være datter av Anne Larsdtr, eller Hans Kristian Larsen som vi ellers vet svært lite om.Det er vel også for tidlig og helt avskrive G.M.L. som mor til Laura. Hennes hilsen i nevnte brev til 'tante Brandt', det rommer også muligheten for flere fru. Brandt.God helg til dere alle.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Synd om sporet med Reinhard var et villspor. Hvem er brevet fra 1892 fra Laura skrevet til. Finner ikke i farten om du har opplyst dette før?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Jeg har nå fått tak i det etterlyste brevet (jfr. innlegg 2, 16 og 122) og gjengir enkeltheter som kan ha betydning: Brevet er datert Hull den 4.7.92, undertegnet av Laura Hansen, 23 Browes Terrace Waterloo St. Hull, og stilet til ”Kjære Onkel Tante og Kusine” (alias Johan Christian Larsen, kona Lovise og deres yngste datter Anne Kristine). Laura Hansen skriver at hun har sendt brev til Laura (ei eldre datter av Johan og Lovise) for lenge siden uten å få svar, så nå lurer hun på hvordan det står til med dem. Hun sender et bilde som hun har lovet Laura. Bildet som de tok i brudedrakt blei for dårlig. Hun ønsker et bilde av lille Lars, sønnen til Laura. Videre skriver hun at hun bor hos Larsen, hun kom dit for å stelle da lille Jørgen Marinius blei født (f. 14. mai, døpt 26. juni), men vil nå prøve å leie husvære for seg selv. Hun har bodd i Hull i 9 måneder, liker seg ganske godt, men vil gjerne bo i Drammen med tida, i Christiania har hun ikke noe håp om å kunne bo. Carl liker seg ikke i Hull. Han er ute på en 3 måneders langtur til Østindia og avventer ordre om de skal hjem eller ikke. Hun (Laura Hansen) vil gjerne ha Bertha (ellers ukjent) over, men det koster penger. Så forteller hun at Christian (heller ikke identifisert, se innlegg 119) har bodd hos henne i 8 dager. Til slutt ber hun om at det overbringes hilsener til Tante Brandt (som vi nå takket være god hjelp veit = Johan Christian Larsens søster Gunhild Marie), Beytsy og Reinhard (Johans nesteldste datter og hennes mann), Larsen over gangen (ikke identifisert) og fru Jensen (ant. =Laura, Johans datter, nevnt over), ”om hun da vil ha noen hilsen”. Så tar jeg med en siste opplysning, nemlig at Carls bror (ikke navngitt) i sommer (altså 1892) har vært så heldig å få vaktmesterposten på Bragernes skole. Dette anser jeg nå som et mulig halmstrå å nøste videre på i denne vriene slektsrebusen, der den tilsynelatende uovervinnelige utfordringen nå synes å være å finne ut hvordan Laura med rette kan omtale adressatene som onkel, tante og kusine.Her finner vi i hvert fall vaktmesteren i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f00602&gardpostnr=842&personpostnr=4079&merk=4079#ovre>LenkeOg i 1865?: LenkeOg hans dåp?: LenkeOg hans søsken?: LenkeLenkeLenke Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Siden denne Hans Christian Larsen var 37 år i 1859, har vi to uavhengige kilder som peker mot fødselsåret 1821/1822, og begge kildene angir Tønsberg som fødested. Den ene oppgir Lars Olsen som far, og dette sannsynliggjøres i en tredje kilde. Konklusjonen må bli at dette ikke kan være Johan Christian Larsens bror, uansett om han skulle være faren til vaktmesteren Johan Hansen og sjømannen Carl Hansen eller ikke. Da må vi enten fortsette jakta på Laura Hansens opphav eller gi opp hele prosjektet. Men det er jo litt ergerlig å måtte gi seg, da ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.