Gå til innhold
Arkivverket

[#43492] Peder Hegelund; skipsprest, siden sogneprest Vang i Valdres, 1700-tall?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Tok utg.pkt. i O., og da var det enkelt å tenke det, ja..Jeg er ikke etterkommer etter Althandt/Gievert, meg bekjent, men begge mine foreldre er fra Etne, så hvem vet. Men jeg ætter bl a etter BUGGE og NOREIM i Etne, derav også interessen for HEGELUND, da der er mye inngifte mellom BUGGE, FRIIS, HEGELUND mfl. Her er jo flere andre debatter om disse slektene.ORNING-slekten ætter jeg selvsagt fra, som den vestlending jeg er, så vi er vel i slekt langt uti, tenker jeg. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt om fadrene til Else og Jeppe:Gyldenløve, Ulrik Christian, 1678-1719, Søofficer, sønn av kong Christian V og Sophie Amalie Moth, gm Charlotte Amalie Krabbe (f. 30. Nov. 1689 d. 25. Avg. 1709), Datter af Gehejmeraad Otto K. og Birgitte Skeel. Ægteskabet var barnløst.Kilde: Dansk Biografisk Leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er vel ikke usansynlig at biskop og forfatter Peder Jensen Hegelund i Ribe var Peder Jeppesen Hegelunds morfar.Peders Jeppesens mor:(21) 'Maren Pederdatter Hegelund, gift med Jeppe Nielsen Kolding, sognepraest til Velling menighed i Ribe stift, levede 1679.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Biskop og forfatter 'Petrus Hegelius' Peder Jensen Hegelunds ene kone var Anne, dtr av Anders Sørensen Klyne, o.1551-1598, Raadmand, Søn af Borgmester Søren Jacobsen Stage i Ribe og Anne Sørensdatter Klyne.'Biskop Peder Hegelund i Ribe, 51 Aar gammel og for anden Gang Enkemand, saa ved et Bryllup i Bogense 1593 den syttenaarige Anna Andersdatter. Inden fjorten Dage var omme, kunde hans 'Talsmand' give ham godt Haab. To Maaneder efter stod Trolovelsen og Maaneden derefter Brylluppet. (Saml. til jydsk Historie og Topografi I 255.)'En annen kone var datter av prost Jørgen Pedersen (eller Georgius Petræus) i Tønder (har ikek funnet hennes navn enda)'Biskop Hegelund havde i første Ægteskab eet, i andet syv, i tredje ni Børn. (J. Kinch: Ribe Bys Historie og Beskrivelse II 206-7.)'P. J. H. hadde altså 17 barn med 3 koner, her er kanskje en sønn:'Sören Pedersen Hegelund, förmodligen en son till biskopen i Ribe Peder Hegelund.' (Nordisk tidsskrift før bok- og bibliotekvæsen, Årgang XIX, 1932.)En datter, Margrethe, var gm prest Henrik Mikkelsen ( Tisdorph) 1580-1646, Haderslev. De hadde sønnen Michael Henriksen Tistorph, 'i sin Tid en af Kjøbenhavns mest ansete Præster'.Noen som kjenner navn på flere av hans barn, jeg mener altså nå å ha Maren, Margrethe og Søren.'En Familjescene i Ribe 1598 beskrives saaledes: Paa Festdagen den 1ste Maj kom Raadmand Anders Sørensen ind til sin Søstersøn, Magister Svanning. Senere kom ogsaa en Herredsfoged derind, og de sad nu fra Kl. 3 til 9 sammen i 'ærlig og fredsommelig Glædskab', dog bemærkes det, at Herredsfogden 'fluks blev drukken'. Kl. 9 var en af de andre Gæster bukket under og falden i Søvn. Herredsfogdens Hustru stod ude paa Gaden og raabte paa ham for at faa ham hjem. Raadmandens Tjener kom ind for at hente sin Herre. Paa Vejen hjem maatte Raadmanden dog ind at se ogsaa til sin Svigersøn, Biskop Hegelund, og hans lille Søn, der laa for Døden. Spydet sattes i Forstuen, Herredsfogden gik ind med og havde sit Sværd hos sig. I Dagligstuen traf de Bispen og den lille Patient. Døtrene kom ligeledes ind samt Bispens Amanuensis, og snart kaldte ogsaa Raadmanden sin Tjener ind i Stuen. I Forening sad de nu og spøgede, drak og sang Psalmer. Saa skulde Raadmanden ud i Gaarden og fulgtes af sin Tjener og Bispens Amanuensis. Lidt efter skulde Herredsfogden samme Vej. En Pige, der bragte mere 01, løb han omkuld i Gangen, tabte sin Hat og stod snart barhovedet i Gaarden, svingende sit Sværd over Hovedet og raabte: Jeg er en gammel Hofmand'. Raadmanden kastede Hatten hen til ham, men han satte sig i Fægtestilling. Raadmanden sendte da sin Tjener ind efter Spydet, fældede det mod ham og sagde: 'Det skulde være mig en let Sag, hvis jeg vilde dig noget.' Derpaa sænkede han atter Spydet, men Herredsfogden tumlede snublende mod ham og gennemborede hans Ben med sit Sværd. Saaret var livsfarligt. Alle ilede ud, Herredsfogden listede bort, kastede Sværdet paa Gaden, hvilket dog fandtes af nogle Skoledrenge. Et Par Dage efter døde Raadmanden, Herredsfogden dømtes fredløs.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, Arnfrid, - jeg gengir i allefall de 17 barn som jeg har kunnskap om til Biskop HEGELUND i Ribe.Se tema 43462 Lenke - Presten Michel Christenssön HEGELUND ca. 1600-1660, Ebeltoft, senere Trondhjem.Dog har jeg ingen Maren med, men det kan kanskje vaere en omskriving av Marine(a). Hun var födt den 23. November 1584 og giftet seg i Ribe i 1602 med Presten Poul Johanssessön RAVN ANCHARIUS 1560-1634. Hele 8 kjente barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da må hun i så fall ha blitt gift en gang til etter Poul RAVNs død i 1634, og da er hun 50 år, så da er jeg redd vi kan utelukke henne. Dessuten levde hun i 1679, og må i så tilfelle ha blitt nesten 100 år.Det var jo synd, syns det var sansynlig at det var biskop Hegelunds datter, siden hun selv ble gift med en prest i Ribe (21).Ser av innlegget i Lenke at Peder også hadde to døtre Margrethe, jeg mener å ha funnet at den ene ble gm Henrik Mikkelsen Thistorph, så kanskje den andre Margrethe døde, -men likevel kan den eldste Margrethe ha vært gm Jeppe Kolding også?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så finner jeg at Jeppe Nielsen Colding ble født 1652 og sønnen Peder Jeppesen Hegelund 1677, moren Maren Pedersdatter Hegelund fra Stavning, sør for Ringkøping. Vi må vel da lete etter en Maren som er på alder med Jeppe, altså født mellom 1650 og 1660.Beklager at jeg kom alldeles på viddene i min leit etter Marens foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ved et enkelt søk på 'Hegelund Stavning' fant jeg følgende: Maren ble f i 1652 i Stavning, som datter av Peder Jørgensen Hegelund f 1611 på Møgeltønder Præstegård og Sophie Laugesdtr Odderup f 1605 på Stauning Præstegård. Peder Jørgensen var prest i Stavning og døde i 1659.Med alle mulige FORBEHOLD. For et annet sted finner jeg at Sophie Laugesdtr Odderup var gm en annen i same periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Peder Jørgensen ser ut til å være barnebarn av biskop Peder Hegelund, -men nå finner jeg et annet sted at denne Peder Jørgensen Hegelund (1611-1659) også var gift med en annen, men med så mange ekteskap som enkelte av dem hadde, er det vel fortsatt mulig at denne Peder er Marens far.Noen som kan hjelpe meg videre her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg i hvertfall litt opplysninger på Gencircles:(Kan noen hjelpe meg å avklare hva som kan være korrekt?)Alt 1:Maren Pedersdatter HEGELUND Birth: 1652 in Stauning sogn, Billing herred, Death: 14 Jun 1711 in Velling sogn, Hind herred, Father: Peder Jørgensen HEGELUND Birth: 1613, Death: 1659, Mother: Sophie Laugesdatter ODERUP Birth: 1605, Spouse: Jeppe Nielsen COLDINGChildren: 1. Maren Pedersdatter HEGELUND b. 1652 in Stauning søgn, Bølling herred Alt 2:Maren Pedersdatter Hegelund Birth: Ca 1652, Death: 14 Jun 1701 in Velling, Father: Peder Jórgensen Hegelund Birth: Ca 1615/11, Death: Ca 1684/59, Father: Jórgen Pedersen Hegelund b. 15 Oct 1583 in Ribe, Mother: Dorothea Jensdatter, Spouse: Jeppe Nielsen ColdingChildren: 1. Jórgen Pedersen Hegelund b. in Stavning, 2. Maren Pedersdatter Hegelund b. Ca 1652, 3. Niels Hansen(??) Stauning (Hegelund), 4. Peder Pedersen Stauning (Hegelund) b. in Stavning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut andreas buck Øvergaard

Har selv Peder Hegelund blant mine aner .Navnet på en av hans koner var Margrethe Jørgensdatter Tønder f.13.07.1562. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, Knut Andreas,og denne Margrethe Jörgensdatter (38) MEIGER 1562-1591 fra Tönder, var oldemor til min Maren Pedersdatter HEGELUND f 1652, gm Jeppe Nielsen COLDING;Margrete Jørgensdtr og Peder Jensens fikk sønnen JørgenJørgen Pedersen og Maren Kjeldsdtr fikk sønnen PederPeder Jørgensen og NN?? fikk datteren MarenMaren Pedersdtr gm Jeppe Colding fikk sønnen Peder JeppesenPeder Jeppesen (Colding) HEGELUND ble gm Anne Thuresdatter og de fikk to barn; Japhet (Jeppe) f 1714 og Else Ulricha f 1713, begge gift i Norge. Se de første innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for Thomas' avklaring i debatt Lenke omkring Marens mor, som altså iflg Thomas var Sophie Laugesdtr Odderup.Jeg håper at Thomas legger inn en avklaring omkring Peders evt 2. ekteskp her i debatten.Jeg skrev tidligere i debatten (20) at samtidig med to av Japhets sønner, var en Peder Hegelund fra Sjælland student ved Bergen Katedralsskole. Han skal være f 1751 som sønn av 'Hr. Hans Frideric Heggelund, Sognepræst til Kiærbye Sogn i Sjælland'Kan vi klare å plassere denne familine?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(19:) Skal tro hvor 'langy tilbake' vi må for ev. å kunne 'kople sammen' disse to prestefamilene Kolding i Valdres :a) Peder Pedersen Kolding (1612-1686), Sogneprest i Aurdal 1648-1686, sønn av Peder Hansen Kolding, SP i Aurdal 1619-1648, sønn av Hans Mikkelsen Kolding, sogneprest ved Ribe hospital, død 1595b) Peder Jeppesen Kolding f.1677, Skipsprest (1714), senere Sogneprest i Vang, Valdres, sønn av Jeppe Nielsen Kolding (1648-1708), Sogneprest i Velling ved Ringköbing, Ribe stift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen Per,det er litt uheldig at debatten om Peder Jeppesen føres her, da der er en egen debatt om denne Hegelund-slekten, og da vi foreløpig ikke vet om det er snakk om samme slekt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har, så langt, ikke funnet at det er snakk om samme Hegelund- familie når det gjelder Maren Pedersdtr HEGELUND og Michel Chrsitensen HEGELUND. Da jeg startet tråden hadde jeg kun den kunnskapen som er referet i innlegg (1). Jeg fant en god del selv da jeg startet med letingen, så ved Tommys oppslag i kirkebøkene for Holmen, mens gjennombruddet og svaret på mitt hovedsprøsmål kom ved Lars Oves oppslag i 'Han Far', som altså viste at Peders far var en Colding, mens det var moren som var en Hegelund.Så fant jeg at Maren Hegelund ættet fra biskop Peder J Hegelund i Ribe (rotet litt med generasjonene i starten), og så fant jeg noen opplysninger på Gencircles, som altså er divergerende mht Peder Jørgensens ektefelle, der det nevnes 1) Sophie Laugesdtr og 2) Dorthea Jensdtr, jfr mine to alt i 37.når det gjelder Jørgen Pedersen så står dette på Genscirsles:'GM Maren Kjeldsdtr Birth:Ca 1591 Death: ca 1658 in MýgeltýnderStudent i Kóbenhavn 1604, Rostock?, Wittenberg. 1607 magister. Rektor iKolding 1608, i Ribe 29 Feb 1610 - 1614. Præst i Mógeltónder 1614-53. Svigerfar til Bagge P. Rohde (dód 1659) og til Lauge H. Stauning (dód 1707).'Mht Colding-delen, har jeg ikke enda sett særlig på den.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I deb. 43462, innlegg 23, er barna til Peder Jørgenssön Hegelund og Sophie Laugesdatter anført som Anne, Hans, Margrethe, Maren og Inger. I innlegg 37 (over her) 'alt. 2') er det samme ekteparet oppført med barna Jørgen, Maren, Niels, Peder.Mao. bare Maren som tilstedeværende begge steder. Hva er rett her, tro ? Er det lista innlegg 37, 'alt. 2' som er 'spinnvill' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.