Gå til innhold
Arkivverket

[#43557] Thomas Bersvendsen født ca 1709-1714 i Selbu/Guru Jonsdtr. f ca 1710

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Annar Tangen

Satt og kikket i kirkeboka for Selbu idag og fant at i 1702 ble det døpt en gutt Bersvend og med far Thomas Aftret. Boka er ikke indeksert så jeg er ikke sikker på sidetall, men det er nok på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner ingen Bersvend døpt i 1701-1702 i Selbu, men jeg har store problemer med å lese den kirkeboken. Takk for at du prøver å hjelpe. Jeg finner imidertid at Thomas Afteret får datteren Ane døpt Misericordia 1703. Så hvis det skulle bli døpt en Bersvend fra Afteren høsten 1702, må det ha vært to Thomas i Afteret på samme tid. Ane står øverst her, rett før 4.mai: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16310&idx_id=16310&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Thomas kan jo godt være født i Afteret, selv om han kanskje senere var bruker i Killorn eller Killhorn(kan være fullstendig feiltolket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja der var han ja(døpt Kristi Himmelfartsdag 1701). Tusen takk igjen. Nå vet jeg jo at Thomas muligens var bruker i Killorn eller noe lignende, og da er det vel bare å lete i bygdeboka når jeg kommer meg på biblioteket i Stjørdal igjen. Tror ikke det blir før i mars. Holder jo ellers på med prosjekt for en her på Helgeland, med slektsgrener til halve Nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Killorn kan jo muligens være Kyllo, som jo ikke ligger så veldig langt unna Aftret.Skal se etter i Selbu boka til uka om det står noe om han under Kyllo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

FLytter opp denne igjen, fordi jeg tror at Ole Jonsen Kiønnaas og Peder Jonsen Vennen kan være brødre av Guru Jonsdatter. Peder Jonsen Vennen er fadder på Thomas og Guru Jonsdatters sønn Bersvend i 1746, og Ole Kiønnaas(som jeg ser får døpt barn i 1750-årene i Malvik som Ole Jonsen Kiønnaas) er fadder til 3 av barna til Guru Jonsdatter. Så det skulle vært interessant å vite hva som står i bygdebok for Malvik om Peder Jonsen Vennen og Ole Jonsen Kiønnaas.Ellers ser jeg at jeg har glemt å se i bygdebok for Selbu etter det jeg skulle tidligere her, og har nok hatt for mange slektsprosjekter gående på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Har funnet Thomas Bersvendsens og Guru Jonsdatters datter Maritne døpt i 1742, og da var de i Killorn. Sent i 1743 ser det ut som om de hadde flyttet til Kjøsnes(kommunikanter nr.2 under kirkegang til venstre): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16315&idx_id=16315&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Har tidligere sett under Kallar i Selbu uten å lykkes, men skal på mandag en tur på biblioteket og kan da sjekke under Kjøsnes.Håper da på treff.Killorn høres fremmed ut, men kan jo være Kyllo eller Kallar.Vi hørs på mandag efta.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Var idag og lånte hjem bind 7 av Selbuboka med Kjøsnes.Det er mange Bersvend og Thomas der men ikke dine folk.Jeg er ikke sikker på at husmannsplassene har fått plass her, så det kan jo være en forklaring.Og så var det Killorn da. Har også sett det nevnt i kirkebøker, men ikke funnet denne plassen i Selbu.Men både Kyllo og Kallar ligner jo, men heller ikke der var dine nevnt.Så foreløpig er dette en gåte.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at du prøver hjelpe. Jeg har prøvd å finne flere barn enn Marithe som ble døpt i 1742, men finner ikke flere barn av Thomas Bersvendsen og kona Guru døpt i Selbu 1740-46(i 1746 ble jo sønnen Bersvend døpt i Malvik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ang. # 36.Det paret som er kommunikanter i 1743 er muligens Thomas Olsen Kjøsnes(1699) og kona Guru Jonsdatter(ca.1699).Han var sønn av Ola Bersvendsen. Bind 7 side 297.Denne Thomas hadde en bror Bersvend født 1682 som jo kunne ha fått en sønn Thomas i 1709.Men han giftet seg først i 1714 med en Ingeborg Sjursdatter.Bersvend flyttet ned til Dragsten som ikke ligger langt fra Vennen.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå var jo grunnlaget mitt for fødselsåret til Thomas Bersvendsen at han var 69 år da han døde i 1778, og dette fant jeg for flere år siden. Jeg har jo etterhvert erfart at alder ved dødsfall kan være opptil 10 år, og det kan godt hende at Thomas ble født ca 1714. Jeg har tolket alderen hans til 69 år, men andre kan jo tolke det annerledes. Legger ut lenke til dødsfallet((nederst på venstre del av høyre side):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17039&idx_id=17039&uid=ny&idx_side=-73>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.