Gå til innhold
Arkivverket

[#43621] Hjelp til å finne en person i FT 1865

Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg forstår godt at du lurer her.. Men du har eit namn og ein fødselsdato på Nicoline i det fyrste innlegget ditt, som passar svært godt med det som kjem fram i dei siste innlegga her. Mads kan godt ha vore gift tre gonger, med Nicoline som eit lite intermesso mellom to av ekteskapa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nja, spørsmålet er hva som er kilden for fødselsdatoen. Ved vielsen oppgis det bare at hun er født 1852 og at faren er Mads Nilsen.Noen spørsmål til Ingunn:1) Er du sikker på at den Nicoline Marie som giftet seg med Carl Gunerius Larsen 2/6-1878 er den rette?2) Hva er kilden din for fødselsdatoen til Nicoline Marie?Hvis svaret er ja på det første spørsmålet, og hvis du har det jeg vil kalle en uavhengig kilde for fødselsdatoen, er jeg ikke i tvil om at vi har funnet rett jente, og at hun da er født utenfor ekteskap av foreldrene Anne Marie Johannessen fra Larvik og skolelærer ved Ankerløkken Mads Nilsen.Det behøver ikke være to Mads Nilsen; samme mann kan være lærer i 1852 og garver i 1862.Jeg tror kanskje at denne profesjonelle hjelperen har trådd noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja, jeg er jo ikke sikker på noe lenger egentlig :-)Hva jeg vet er at Carl Gunerius Larsen fra Sørum giftet seg med Nicoline Marie Madsdatter 2/6-1878 i Gamle Aker kirke. Jeg har dødsdatoen hennes 12/11-1897 på Uranienborg. Noe mer vet jeg egentlig ikke. Fadderen til det siste barnet er Skomager Ole Kristiansen, tømmermand Petersen Andersen. Fadder nr. kan jo være den samme som den ene forloveren.Jeg har ikke funnet dåpen til min oldemor Ingeborg Magrete 24/10-1892 i Oslo.Men jeg har funnet fødselen til det siste barnet Anne Helene Aslaug 15/4-1896 Uranienborg. De bodde da i Schaftesgade 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja, jeg er jo ikke sikker på noe lenger egentlig :-)Hva jeg vet er at Carl Gunerius Larsen fra Sørum giftet seg med Nicoline Marie Madsdatter 2/6-1878 i Gamle Aker kirke. Jeg har dødsdatoen hennes 12/11-1897 på Uranienborg. Noe mer vet jeg egentlig ikke. Fadderene til det siste barnet er Skomager Ole Kristiansen, tømmermand Petersen Andersen. Fadder nr. 1 kan jo være den samme som den ene forloveren.Jeg har ikke funnet dåpen til min oldemor Ingeborg Magrete 24/10-1892 i Oslo.Men jeg har funnet fødselen til det siste barnet Anne Helene Aslaug 15/4-1896 Uranienborg. De bodde da i Schaftesgade 17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk for det! FS-lenka hjelper oss dog ikke. Ingunn kjente jo fødselsdatoen fra før, og hvilken kirke dåpen foregikk i er ikke oppgitt.At FS opererer med 'Anne Marie Jensen Lund', skal vi bare se bort fra. Tråden har så langt vist at vi må støtte oss til originalkildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg vil bare få rette en kjempetakk til Kristian Hunskaar, Kjellaug og Aase som har vært en utrolig hjelp her. Dere sprakk boblen min og takk for det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.