Gå til innhold
Arkivverket

[#43691] Hvem var foreldrene til Rebekka Mogensrn, f. ca. 1717 i Rana?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

Familieskjemaet i lenken i innlegg 2, kunne misforstås ved første blikk.Skjemaet gjelder Mons Monsen.Under barna står der far: Mons Larsen. Mons Larsen var altså far til Mons Monsen.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Geir Tverå! Der kom det på plass! Saken var at jeg misforsto. Begynner vistnok å bli for gammel:) .Hjertelig takk for hjelpen alle sammen!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg glemte å spørre om der er noen som vet hva Dordi sitt farsnavn var? Altså hun som var mor til Gjertrud og Rebekka?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hm-mmmmmm. Nå begynner jeg virkelig å tro at dere gutter må ha ”Frode Holte sin slektside” inn med teskje :-) Har dere aldri vært inn å tittet på hans slektside før ? Han har fantastisk mye stoff fra Helgeland, og ikke minst oppgir han hvilke kilder han har stoffet fra, slik at det er lett å sjekk. Her er hans slektside [url="http://www.slekt.net/tng/index_real.php>http://www.slekt.net/tng/index_real.phpTil Alv Det stemmer at det var en Marit, her er hun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hill-Gunn. Joda, Hill-Gunn, jeg har brukt den slektsiden mange ganger fordi at mange i min slekt ligger der.. Men siden du kanskje er mye mer fotrolig med denne siden så kanskje du kan fortelle meg om den Dordi som var mor til Rebekka og Gjertrud er den samme som jeg finner her? LenkeJeg har nemlig fått opplyst muntlig at hun skulle være f. i 1705.Med vennlig hilsenBiergerF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei BirgerJeg tror jeg vil fortsette å si H-mmmm :-)Nå har det seg slik at Mogens Mogensen (som Dordi ble gift med før 1690), ble født ca 1665 og døde i 1759 Du ser vel at denne Dordi du henviser til er gift med Ole Olsen, i tillegg er det jo umulig at Dordi kan være født samme året som sin datter Gjertrud Mogensdtr. (1705) Det hadde i såfall vært en sensasjon.:-D Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Til A-L-H (19) Nå-ja! Hvorledes finner du da ved dåp (1715, 2p Epi, (ikke 4 p Epi) kb. s. 103) av Ane (Jonsdtr. Budde) at faren, Jon Ytterhejen, var fra Selfors? Jeg kan her gi deg et hint om at Jon Ytterhejen her var fra Aanes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Til A-L-H (19) Nå-ja! Hvorledes finner du da ved dåp (1715, 2p Epi, (ikke 4 p Epi) kb. s. 103) av Ane (Jonsdtr. Budde) at faren, Jon Ytterhejen, var fra Selfors? Jeg kan her gi deg et hint om at Jon Ytterhejen her var fra Aanes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Selv ville jeg ha gjettet på at denne Dordi som var g.m. Mons i St. Rødvann ikke lar seg finne. - Jeg har lett og sikkert mange, mange flere. - Men hvem vet ? Mons er altså 2. g.g.r. ane og en tredj dr. blev g.m. en ane, så.-- Jeg har også lett etter maken til Ingeborg som satt som enke på Tomeidet i 1746. - Altså søster til Marit. - Foreløbig uten hell. - Kanskje noen som vet ? - Jeg har altså strevd en del med disse, da Marit blev g.m. bror til ane. - Deres sønn blev g.m. 1/2 søster av ane og resten er nesten uendelig av slektsforbindelser. --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei, jeg er nesten tilbøyelig til å være enig med Alv. Men det hadde jo vært greit siden datteren Gjertrud ble gift med min ane Erich.Hill-Gunn. Jeg beklager at jeg i farten skrev datteren, Gjertrud sitt fødselsår. Tenkte nok for mye på henne.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Til problemet i innlegg 36 m. fl. - Det var åpenbart en Jon Andersen f. på Ånes og en Jon Andersen f. på Selfors. - Den Jon Andersen på Selfors, (sønn av Anders Tomasen) var 18 år i 1701, altså f.c. 1683. - Den Jon Andersen som er oppf. på Ytteren br. 9., er gitt et fødselsår omkr. 1674. -- Jeg fant ingen Jon i 1701 på Ånes, men noen har vel funnet riktig alder på Jon på Ytteren et eller annet sted. -- Kanskje R. Monsen kan si noe mere om dette, slik at dette blir avklart, når det nu først er tatt opp ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

P.s. til forrige innlegg. - Det var en Jon Andersen på br. 1. av Ytteren, br. fra ca. 1712 -50. - Kanskje er det mere sannsynlig at dette er Jon Andersen fra Selfors. (Sønn av Anders Tomasen).- Denne Jon er kanskje den som var g.m. Dorthe Pedersdr., sk. 1757. - De hadde en sønn Tomas som 'arvet tomten'. - Da skulle det vel være han som blev g.m. Maren Larsdr., fra Luktvassli, hvilket i det store og hele også ville 'passe' sammen med ektesk. 2. til moren til Jon fra Selfors og hvor 1/2 bror til Jon Selfors havnet i Elsfjord. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Til (39) - Ja, som jeg ga 'hintet' i (36) er du her på riktig vei! Se også i skiftet etter Jon's mor (Ane Hansdtr.) Skifteprotokollen, 24.05.1713, også SE, s. 248. Til (40) - Du er inne på riktig vei her også, men ta i bruk forskerkunsten, i stedet for å la det som kan 'passe sammen' avgjøre resultatet!Hilsen Robert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja ifølge de utmerkede'Skifter fra Hemnes-Moe 1686-1780' er det skifte på Ane Hansdatter i Aanes i Moe i 1713, og hun var da gift med Anders Andersen. Barna var Jon Andersen i Ytteren og Maren Andersdatter som var i Steinbekkhaugen.Det er også skifte i 1687 på Anders Tomsen i Selfors, som var gift med Berit Jonsdatter. Barna var Jon Andersen,Tomas Andersen og Hans Andersen.Hvis du Robert mener med å ta i bruk forskerkunsten så mener du vel i dette tilfellet å lese skifter i 'Skifteprotokollen'. Det er ikke alle som er flinke til å lese det som står i slike protokoller(det kan det godt hende at Alv er), og en skal ha god trening i å lese gotisk skrift for å ha særlig utbytte av å lese skifter fra protokoller. Selv har jeg begynt med det, og leser en og annen mikrofilm med skifter. Regner med å lese ett og annet skifte for Rana også med tiden.Det kan også være ganske lang ventetid for mikrofilmer, og det er langt til noe arkiv(hvor de heller ikke alltid er like behjelpelig.Alv og Birger: Er dere interessert i det som står i bygdeboka for Rana om disse? Har dere bygdebøkene selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og jeg får vel si takk for 'opplysningene'. - For min egen del, har jeg vel det jeg egentlig trenger om disse personene for å kunne sette opp min egen anetavle. - At de fleste av de her figurerende personer, på et eller annet vis er innvolvert i slekten, gir ikke meg det store kikket til å starte noe dyptgående studium. - Jeg forsøkte bare å lufte litt tanker omkring disse angjeldende personene. - Men dersom Monsen sitter med opplysninger som kan være av allmen interesse, hvorfor da ikke dele litt ? - Det er jo litt ille, dersom noen setter opp en anetavle som er helt feil, p.g.a. at det har sneket seg inn en feil eller to i Gardshistoria. - Og slike forekommer, litt her og der. - Selv ville jeg være veldig takknemlig, dersom jeg fikk en riktig opplysning tidlig, i stedet for å gjøre en masse unødvendig som kanskje måtte rettes opp senere. - Ellers har jeg for min del slitt ut et eks. av Garsdshistorien. --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

P.s. til forrige innlegg.- Når jeg nevnte 'passer', så var det kun ment som en mulig tanke å ha med i et resonement. - Ettersom denne piken som blev g. på br. 1. Ytteren, hadde en bror som blev g. i Elsfjord og den Jon som var f. på Selfors, hadde en 1/2 bror som bosatte seg i Elsfjord, vel på den andres bruk da denne flyttet derfra, så ville jeg altså ikke utelukke i en tankerekke, at det kunne være en sammenheng her. - Ellers får jeg vel be Birger om unnskyldning for at jeg kanskje gjorde meg litt vel 'brei' under det tema han tok opp. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg takker og bukker for tilbudet fra Anne Lise, for Jeg har ikke Bygdebøkene.Alv, det er helt OK! Hvor brei du gjorde deg vet jeg ikke, men det kan av og til bli til nytte at enkelte kjører litt brei-spor. Det har jeg hatt nytte av mange ganger. Jeg får jo samtidig beklage feilskrivingen i overskriften ved at en e ble en r! Det går av og til litt fort i svingene og det er ikke alltid at fingeren treffer den rette tasten. Jeg får skylde litt på alderen:).Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har et notat om en Elias Nilsen, sønn av Nils Mogensen, f. på Enge, Ytteren i 1732. Men jeg har skrevet at datoen for dåpen er jeg usikkert på om det skal være 3.12.1732 eller 3.2. Er der noen som vet? Jeg går utfra at Nils Mogensen er bror til Gjertrud og Rebekka. Stemmer det?Så har jeg skrevet at Malena, moren til Elias, ble begravet dåpsdagen til Benjamin Nilsen, den 25.3.1739. Kan det stemme?Var der egen kirke på Ytteren? Var det ikke kirken på Mo som de ble døpt i?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - De årstallene du nevner, er antagelig korrekt, men datoene må noen andre svare for. - M.h.t. Elias Nilsen, så var han f. 1732 og d. før 1769. - (ant. var han da ikke gift ?) -- Nu husker jeg i farta ikke når kirka på Mo blev bygget, men på denne tida må kirka ha vært på Hemnes. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Alv: Jeg hadde vel en liten mistanke om at du har bygdeboka Rana både på grunnlag det som er skrevet her og tidligere: Vi har muligens også snakket om det.Til Birger: Starter med Jon Andersen i Ytteren ut fra bygdeboka, og går bakover med det jeg har på han og hans aner:1)Jon Andersen som var bruker i Stranda i Ytteren ca 1712-1750, ogi 1735 var han prestens medhjelper. I 1748 eide gab 146 riksdaler i penger. Det var en Tomas Jonsen som var bruker etter han, men det er uklart om dette var sønn av han eller Jon Andersen på Yttraheien(side 430 i gårdshistoria av bygdeboka).Foreldre:2)Anders Tomassen som døde i 1686, var bruker i Inngarden av Selfors i perioden 1681-1686, og han var gift med Berit Jonsdatter Selfors. Det var skifte etter Anders i 1687, og boet var verdt 457 riksdaler i brutto og 450 riksdaler i netto. Disse dyrene var tilsammen verdt 80 riksdaler: 1 hest, 21 kyr, 1 okse, 10 ungnaut, 6 kalver, 15 sauer, 11 gimrar, 4 geiter, 4 bukker og 2 svin. 3 åttringer var tilsammen verdt 12 riksdaler, 12 sildegarn var verdt 7 riksdaler og 13 tønner heimkorn var verdt 13 riksdaler. Dengetøy var verdt 45 riksdaler, og lintøy var verdt 10 riksdaler. Altså var disse folkene velstående ut fra sin tid.3)Berit Jonsdatter Selfors, som var gift med nr. 2.Jeg er mer usikker på dette:Berit Jonsdatter kan jo være datter av Jon Henriksen Selfors.Han var 56 år i 16666, og født ca 1610. Kan jo nevne at Jon Henriksen Selfors var bruker av 1/3 av gården Selfors i 1652, og siden i 1661-1680. Den 10.10.1661 fikk Jon utbetalt det befalingsmannen Preben von Ahnen hadde 'fortært' i perioden 1658-60, og dette var i forbindelse med en krig ved Nasa gruver.Det var jo uvanlig på den tiden at Jon egenhendig skrev under dokumentet i forbindelse med dette.Jons far ser ut til å være Henrik Selfors, som var skipper og bruker i Selfors 1621-1648. Han hadde blant annet disse sønnene:a)Elias Henriksen Selfors født ca 1605, og var 61 år i 1666. Dette er min sannsynlige ane gjennom sønnen Israel.b)Jon Henriksen Selfors(se over)Lurer også på om Maren Jonsdatter Selfors som døde ca 1690 og som var gift med min ane Jonas Nilsen Budde(ca 1639-1716) var datter av Jon Henriksen Selfors og søster av Berit Jonsdatter Selfors? Maren er ikke min ane, og jeg skal videre i Jonas sitt neste ekteskap med Anna Ulriksdatter Brugmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jon Andersen eide 146 riksdaler i 1748. Bokstavene på flere av tastene har blitt utvisket på tastaturet, og derfor må jeg virkelig tenke meg om enkelte ganger for å skrive riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk Alv Edvardsen for det! Jeg finner hennei skiftet i 1739, men kan det være rett at hun ble begravet på dåpsdagen, 25.3, til Benjamin?Med vennlig hilsenBirger Forsamo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.