Gå til innhold
Arkivverket

[#43777] Oppslag i Bygdebok for Gloppen i Nordfjord, gården Vereide.

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Vi veit vel ikkje om 'enken' i manntalet er Malene, men uansett er heile denne familien full av trådar som ikkje heng ihop, særleg dersom ein skal holde seg til bygdeboka.Men det meste der kan vere feil - i alle fall kan vi konstatere at Agnete f.1688 er dotter til Jens Berentsen, det har eg nettopp sjekka i kyrkjeboka på biblioteket. Kven som er mor står det ikke, det brydde ikkje presten Finde seg så mykje om, heller ikkje kven som var fadderar.Bygdeboka har Berent som brukar i 1659. Dersom det er Malene som er enken i prestemanntalet, burde Berent i så fall vere død allereie då - viss dei i det heile var gifte, ein kan knapt vere sikre på noko som helst her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Medan eg fyrst er i denne kyrkjeboka, finn eg Kristense, dotter til Jens Berentson, døypt 21.11.1697, framleis utan mor og fadderar.Og så kjem vi til fasiten, nemleg 16.04.1699, då vert barnet Absalon døypt, far Jens Berentsen, og 'moderen død'. I lista over dei jordfeste finn vi Jens Berentsens hustru Lisbet Pedersdtr Fitje, 39 år gammal. Då er i alle fall 'ekteskapet' mellom Berent Jonson og Lisbet Pederdtr avlyst.Andre born av Jens Berentson er ikkje døypte i perioden 1686 til 1699, men der er store lakuner og slurvete føring i denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Aase for interessante og opplysende svar.Ja, du har helt rett i at her er det mange løse tråder, så mange at det begynner å ligne ei stor knute. Da burde det i alle fall være klart at Agnete ikke var en Berentsdtr. men en Jensdtr. Jeg begynner faktisk å tro at Berent kan ha dødd før 1665. Vi kan anta at Malene (på I. Regsten) kan være født rundt 1660. Hun får sønnen Jens Biørnsen ca. 1675. Søskene Absalon, Jens og Malene må være fra Berent Jonsen første ( og kanskje eneste) ekteskap. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Kanskje dette allerede er kjent stoff, men eg legg det fram allikevel:Malene var iflg. ei kjelde gift 1. gong med Oluf Nilsson, og paret var busett på Ytre Vereide. Kjelda eg snakkar om er ei anetavle for Ivar Jon Fylling. Eg tenkte å ta med ei lenke til denne kjelda, men eg klarer ikkje å laste den ned i dag, det stopper seg heilt.I denne kjelda står det at Oluf og Malene hadde 6 born: Nils (f. ca 1636), Absalon (f. ca 1642), Oluf, Eirik, Lauritz og Karen.Oluf Nilsson var lensmann. Kjelda oppgir mor til farfar til Oluf å vere Ingeborg Nilsdtr. frå Batalden (f. ca 1520), men at faren var Nils Torvanger (Bremanger).Kjenner De til denne kjelda?Vh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Torbjørn.Jeg har ikke vært borti anetavlen til Ivar Jon Fylling. Men vi har jo antatt at de kom fra storfolk, uten at jeg har noe kunnskap om hvem det skal være.Kanskje andre med bedre kunnskap om slektene i området har noe å bidra med her.Ellers vil jeg gjerne spole debatten tilbake til innlegg nr. 13 hvor Anders J. Moen kommer med en del opplysninger knyttet til div. barnedåper.I 1704 ble Lisbeth døpt 29.07.1704 på Batalden.Hun var datter av Ole Tollaksen og Synnøve Berentsdtr. Hun var oppkalt etter Oles første hustru med samme navn, som trolig var datter av Malene Berentsdt.og hennes første ektemann Olav (barn Jacob Olsen og Lisbeth Olsdtr.)Det er nok forklaringen på at Malene er blant fadderne.Den 24.06.1708 ble det døpt en ny Lisbet på Indre Reksten. Her var faren Berent Lam, identisk med Malenes Berentsdtr.s sønn fra ekteskapet med Biørn Jensen Lemvig.Her blir Malene beskrevet med etternavnet Balchen og titulert som min hustru. Hvem var hun hustru til i 1708? Var det presten som førte dåpen inn i kirkeboken, eller var det klokkeren Jens? Han opptrer blant fadderne da Berent Biørnsen Lam døpte datteren Susanne 20.09.1709 på Indre Reksten. Var Malene Berentsdtr. Balchen død på det tidspunktet, eller er det noen som vet når hun døde? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg glemte nok et komma i (13)når det gjelder Lisbeth 1708. Malene Berentsdtr. er fadder og 'min hustru' refererer nok til Bernt Bjørnson (Lam) sin hustru - som ikke jeg vet navnet på.Ellers til (29) når det gjelder Oluf Nilsson på Vereide er artikkelen 'Ein våpenskjold og eit ætteproblem' av Asgaut Steinnes i NST XXIII-1 fra 1971 obligatorisk lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Utfrå Florasoga s. 235 og 236:Berendt Bjørnson si kone var Johane Nilsdtr. Foss, dtr. til Nils Andersson Foss, gjestgjevar i Furesundet før Berendt overtok i 1712. Ekteskapet var nr 2 for Johane, ho var 1. gong gift i 1694 med Henrik Henrikson Krøjer.Vh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen både til Anders og Torbjørn.Til Anders, et lite komma hadde i denne sammenhengen stor betydning. Men etter forklaringen din, leser jeg den delen av innlegg med nye øyne.Til Torbjørn.Det at Berendt Bjørnsen var gift med Johane Nilsdtr. Foss forklarer også en del. Om vi ser på siste delen i innlegg 13, så er Susanne Hammersetter blant fadderne. Hun er nok identisk med Susanne Andersdtr. Foss, søster til Nils og altså tante til Johane. Forøvrig må jeg se å få tak i artikkelen som Andres nevner i NST XXIII-1. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Et lite spørsmål på tampen. Er der noen som vet farsnavnet til Malene (hustru til Olav Nilsen Vereide og kanskje Bjorn Jensen)? Og når døde hun. Sier bygdebøkene for Gloppen noe om det? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Muleg eg ikkje heng med i svingane her, men Bjørn Jensen si kone Malene Berentdtr kan vel ikkje også vere Oluf Nilsson si kone Malene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Malene nr. 1 (ser at noen kaller henne Nielsdtr. - uten at jeg husker hvem i farten) var vel først gift med Oluf Nilsson Vereide og deretter med Berent Jonson Balchen.Malene nr. 2 er vel da datter av Berent og Malene igjen og gift/fikk barn med? med Ole Batalden senere gift med og Bjørn Jensson (Lam).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Vet du Aase forresten hvem som var kona til Nils Olufson Vereide som døde ca. 1633 og var lensmann i Gimmestad 1603-1611.Han skal være far til Oluf Nilsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Så vidt eg veit, er ho ikkje nemnt med namn. Men eg er nokså sikker på at ikkje alle kjeldene er uttømde her. Eg har heller ikkje noko farsnamn på Malene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen.Beklager at jeg skapte forvirring her.Det er helt rett Aase at det er snakk om 2 kvinner som begge heter Malene. Malene Berentsdtr., datter av Berent Johnsen Balchen har jeg rimelig styr på, bortsett fra når hun døde på Indre Reksten.Når det gjelder Malene d.e. er der derimot atskillig flere spørsmål knyttet til. Vi vet altså ikke hva hun hadde som farsnavn, og følgelig heller ikke hvor hun kom fra. Vi vet ikke med sikkerhet om hun hadde barn i sitt ekteskap med Berent Jonsen Balchen. Hun er trolig titulert som enchen i 1665.At Berent Jonsen Balchen hadde vært gift tidligere, tror jeg vi kan være ganske så sikker på. Jeg for min del tror at også Malene Berentsdtr. på Indre Reksten var fra hans første ekteskap.Hun fikk sønnen Jacob i 1667 og datteren Lisbeth i 1670. Det skulle tyde på at hun var født ca.1645. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Som jeg skriver i (13). Lisbeth døpt 29.07.1704 og datter av Ole Batalden.Fadderne var: Tollak Batalden, Anne Dumben, Malene Berentsdtr. Reksten, Bente Mechelborg af Svanø og Sara Absalonsdtr.Jeg har ingen opplysninger om at Malene skulle vært moren, kanskje hin var bestemoren som fadder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det siste må være rett da Lisbeth Olsdtr. (datterne til Malene) var gift med Olav Tollakson Batalden den 30.01.1699 i Kinn.Barn: Lisbeth Olsdtr. 1704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Men Lisbet (kona til Olav Tollakson) døydde i 1700, gravlagd 20/6 1700. Har ikkje funne felles born til Lisbet og Tollak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Lisbeth Olsdtr. døpt 29.07.1704 var datter av Ole Tollaksen Batalden og hans hustru nr.2 Synnøve Berentsdtr. (Hafstad). Som skikken var ble første datter i ekteskap nr. 2 oppkalt etter den avdøde hustruen, i dette tilfellet Lisbeth Olavsdtr. Hun var trolig datter av Malene Berentsdtr. og ektemannen Olav. Som hun var gift med før Biørn Jensen Lemvig. Det er trolig derfor at Ole Tollaksens første svigermor var fadder i 1704.PS. Om noen føler seg mer forvirret nå, da beklager jeg sterkt, og trekker meg tilbake til rødvinsflasken.Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var sannelig godt å registrere at jeg til slutt klarte å få folket til å skjønne hva jeg har prøvd å si opp til flere ganger. Jeg var faktisk på grensen til å bli ganske forvirret selv også. Glad det gikk over. Takk for all hjelp og en riktig god lørdagskveld til dere alle.PS. Det var slutt på rødvinen.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

I innlegg 29 skriv Torbjørn Hillersøy at 'Kjelda oppgir mor til farfar til Oluf å vere Ingeborg Nilsdtr. frå Batalden (f. ca 1520), men at faren var Nils Torvanger (Bremanger)'Det er rimeleg å tru at kjelda er to saker som er framme på Herredagen i Bergen 12. og 14. juli 1599, sjå Norske herredagers dombøker, første rekke nr. 5, s. 115-118 og s. 152-158.Den første saka er striden om Torvanger mellom Sissel Nilsdatter Batalden og Sigurd Ellingsson Værøy. Sissel Nilsdatter er halvsøster til Ingeborg Nilsdatter Rygg. Far deira er Nils Torvanger.Den andre saka er striden om Sigdestad mellom futen Lars Skjøtte på den eine sida og med Anders Andersen Ytre Eide, Ingeborg Nilsdatter Rygg og Nils Olsen Vereide som motpart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Arne for et viktig bidrag i den videre jakten på opphavet til Oluf Nilsson på Y. Vereide.Med mindre noen sitter med kopi av nevnte artikler, må nok den jekten vente til jeg får anledning å oppsøke arkivene. Mvh. Rne Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Og i eit dokument (lenke nedanfor) skrive på Vereide 11. juli 1583 blir det slått fast at Olav Jonsson er son til Ingeborg Nilsdatter RyggLenkeSjå nest siste linje 'Oluff Joenns?ønnis Jngiborgis sønnis'Om det eine seglet som heng ved tilhøyrer Olav Jonsson eller Anthonus Tystad veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.