Gå til innhold
Arkivverket

[#43913] Andrea Sivertsdtr. f.1854(?)Orkdal/Ole Einarsen Vestereid

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marion Røen

Hei Anne LiseTidligere innlegg om Ole Einersen finner du på Trøndeslekt under Orkdal, id 1633.Kanskje vil dere også ha interesse av å lese det som står under id 1992 under Orkdal (Trøndeslekt).mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Aud, og jeg håper virkelig jeg kan hjelpe deg en annen gang. Jeg fant id 1633 i går, men nå får både han som spurte der og moren all informasjon som hittil har kommet frem privat, og jeg har skrevet ut i 2 eksemplarer(ett til dem hver). Det gjelder også id 1992, og noe jeg selv har funnet her på Digitalarkivet skrevet i 2003 om omstreifere med henvisning til litteratur osv. De vil sikkert gjerne ha mer hvis det er mulig, men du har vært veldig flink Aud. Skal møte min venninne på kafe om litt over 1/2 time, hvor 'overleveringen' av det som er funnet skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Aud Marion Røen

Hei Anne Lise Vi 'skylder' vel kanskje å fortelle at Ole Einersen også ble kalt Solørgutten, Solør-Gulbrand og også Ola Fantegut (fra Fantefortegnelsen 1845) - det kan jo være av interesse for flere. Han er oppgitt å være 29 år i 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg fant i fantefortegnelsen 1845 om Solørgutten og Solør-Gulbrand, men var ikke sikker på om dette var riktig Ole. Jeg har funnet at Ole og Andrea i 1862(eller 1865?) var på Støren i Fantefortegnelsen for ett av disse årene. Har sett kirkeboka for 1864-1866 uten å finne noen barn døpt på Støren. Eilert Sundt hadde ført fortegnelsen under 1865, men fortegnelsen var kanskje egentlig fra 1862? Det er henvist til 'Gronfølget', men jeg har ikke greid å finne noe mer om dette 'Grongfølget' i samme fortegnelse av Eilert Sundt. Har jeg oversett noe? Finner ingen flere barn døpt i Orkdal 1849-1869 og 1873 enn de 3 jeg har. Kan noen barn være født i Grong? De var jo i Trondheim i 1845, og har sett på noen av de innscannede kirkebøkene for Trondheim 1847-48 uten å finne det første barnet(den som ble døpt i 1849 var jo 2. barnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

HeiSiden familien reiste, kan er vel barna være født (og døpt)på ulike steder. Arnvid Lillehammer skriver jo i tema 44328 (6) at Sivert Olaus reiste i trøndelagsområdet og Nordmøre; bare det omfatter jo mange kirker. Vi vet jo ikke hvor (langt) Ole og Andrea reiste.mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja du har jo rett i at barna sikkert var født på ulike steder. Andreas foreldre holdt jo til i Trondheimsområdet og da evt. Grong ser det ut til, og Surendalen(Surnadalen) er jo også muligens nevnt i forbindelse med dåpen av Anders Olsen 1849. Når jeg har fått skrevet inn alt det nye i det andre temaet har jeg tenkt å ta egen etterlysning på Ole Einarsen Vestereid. Tidligere visste jeg jo kun at han var født i Grue i Solur, men nå vet vi jo også at han ble født ca 1816.Når jeg søker på Vestereid så kommer forøvrig Fjell kommune i Sogn og Fjordane opp som det eneste, og det er jo mulig at en av hans foreldre hadde tilknytning derfra eller at Ole hadde bodd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Det står en del tilleggsopplysninger ved dåpen; Håper du kan lese det, Anne Lise. Hadde vært interessant om du la det inn her.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg forstår noe iallefall: Fredrikke Severine født 26.April og døpt 11.05.1864(??). Foreldre Ole Einarsen Vestereid fra Vaaler prestegjeld i Solør og Andrea Sivertsdatter Øiaas. Innflyttere(???) fra Meelhus og 4. leiermål. De fikk jo 13 barn, og det er da merkelig at det ikke var født flere enn 4 før 1864 når de startet så tidlig som før 1849. Skal se nærmere på fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det står vel begges 4. leiermål med hinannen(?). Den neste linjen forstår jeg ikke, men tror den siste begynner med Efter foran? Fadderne var Brynjolf Larsen, Peder Larsen, Lars Olsen, Brith(?) Olsdatter fra et gårdsnavn som ligner på Krike, Kreke, Krøke(??). Den siste fadderen var Brith(?) Fredriksdatter Rød. Barnet var ikke hjemmedøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svar. Jeg hadde ikke en gang tenkt på å lete i Rindal. Jeg er i det heletatt lite kjent i disse områdene, og har aldri vært hverken i Rindal eller Orkdal. Visste jo at Rindal var på Nordmøre da og at Orkdal var i Sør-Trøndelag.Skal se senere mer på kirkebøkene i Rindal, og kanskje var det flere barn som ble døpt der. De skal jo ha 9 barn til frem til 1875(7 hvis man tar bort dem vi vet døpt 1869 og 1875).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Det var ikkje lett å lesa dette utan originalen, sjølv om eg bles det godt opp. Men her er det eg meiner å sjå: 26. april födt paa Lille (lisett?) uægte Fredrikke Salvine (les eg! ikkje Serine!) Ungkarl Ole Enersen Vesterlid af Vaaler Prestegjeld i Solör og Pige Andrea Sivertsdatter Öiaas(..ningen?) fra Melhuus - begges 4de Leiermaal med hinanden. Begge av Omstreifere, har ærnæret sig som hanarbeider. NB: Disse Forældre medbragte 3 ældre Börn sc: 1 Cecilie Hendrikke 8 Aar gl födt og döbt i Offerdal i Jämtland. 2 Jörgine Lovise 4 Aar gl födt i (Rus?viken?) og döbt i Risseskogen. 3 Elen Marie 2 Aar gl. födt og döbt i Meldalen. I von om at dette kan vera til noko hjelp. Vennleg helsing arnvid lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Kanskje kan jeg bidra med et par detaljer. Det er som kjent alle detaljene som utgjør et hele. I FT1900 finner vi Anne Gjertine. Hun er f. 21.01.1975 i Ørkedalen, og er blitt gift med blikkenslager Sivert S. Vang. Lenke En udøpt sønn er oppført. Han var f. 09.11.1900, og ble døpt 26.12.1900 i Ila kirke. Ludvig Johan Edvard skulle han hete, og foreldre var Sivert Sivertsen Vang, Blikkenslager, og Anne Gjertine Olsdtr *Giset*. Giset finnes i Aure på Nordmøre, og på Frosta i Nord-Trøndelag. Og ganske riktig: Konfirmert på Frosta 1890: Anne Gjertine Olsdtr Giset, f. 21.01.1875 og døpt 31.01.1875 i Orkedal. Bopel Frosta - Giset. Foreldre Ungk. Omstreifer Ole Einersen Vestereid af Solør og Pige Andrea Sivertsdatter (Øiksaas?)Og hva med hornskjemakeren og enkemannen Ole Enersen født 1827 i 'Sollør prestegeld' og bosatt i Strandveien 66 i Trondheim i 1900, - kan vi 'bruke ham' til noe her?Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Et par kommentarer til Arnvids innlegg: Fødested i Rindalen er Lilletiseth, og jeg mener det står Øiaasrønningen af Melhuus på mora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Takk for god hjelp til Arnvid og Ola. Rindal er jo nabokommunen til min heimkommune Meldal, så jeg er rimelig godt kjent der. Siden Vangfamilien oppholdt seg i Orkdal og Trondheim, kom jeg til å tenke på at det kanskje var mulig å finne dem i Rindals kirkebøker også. Så også litt i kirkebøkene for Surnadal, men fant ingen innførsler der; Her er det flere familiemedlemmer å lete etter ... men det må bli en annen dag.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk igjen for alle svar. Hvis den Ole Einarsen som var født i 1827 ved folketellingen 1900 skulle være den Ole vi er ute etter, så kan det jo ikke være den samme som var 29 år i 1845 iallefall. Forstår ikke hvordan du fant Ole ved folketellingen 1900. Jeg har ikke greid å finne noen Ole Einarsen fra Solør på en eneste folketelling(prøvde også RHD hvor en kan blant annet søke på hvert enkelt fylke.Jeg har jo alle de nye Frostabøkene, men finner ikke Ole Einarsen med familie der under Gisetstad. De var vel der ikke lenge nok til å nevnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Håper dette jeg nå legger ut vil være til hjelp, på en eller annen måte.Barn av Ole og Andrea:1. Anders Olsen Solem Sunde, f.20.09.1849, hjemmedøpt 05.10.1849 i Surnadal, stadfestet 14.oktober 1849. Guft 1884 med Marthe Marie Andreasdatter Stølan (ca.1838-etter 1884). 1 barn.2. Cecilie Henrikke Olsdatter, f.18.02.1855 i Offerdal i Jämtlands län, Sverige. Gift 1881 i Trondheim med Oluf Leonard Jakobsen Kvam. 5 barn.3. Jørgine Lovise Olsdatter, f.ca.1860?, f.1872 i Støren. Gift 1889 i Trondheim med Lorents Jakobsen Kvam. 7 barn.4. Elen Marie Olsdatter, f.ca.1861 i Meldal. Gift med Andreas Edvart Nicolaisen Landmark. 6 barn.5. Fredrikke Severine Olsdatter, f.26.04.1864, døpt 11.05.1864 i Rindal kirke.6. Karen Oline Olsdatter, f.02.01.1867 i Sverige, konfirmert 08.10.1882. Gift 1890 i Trondheim med Johan Magnus Jakobsen Kvam. 2 barn. NB! Jeg har registrert at hun har vært utsatt til forpleining i Melhus...7. Anton Christian Olsen Solem, f.28.08.1869, døpt 05.09.1869. Gift med Elisabeth.8. Anne Gjertine Olsdatter, f.21.01.1875, døpt 31.01.1875 i Orkdal kirke. Gift med Sivert Abraham Sivertsen Vang. 4 barn. Håper dette kan være noe hjelp videre på veien! Hilsen Kai S Gurrik Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Igjen tusen takk. Jeg har forsøkt å sende over kirkeboksiden til min venninnes sønn som også interesserer seg for dette. Han har funnet en del av det du og andre har funnet, men har ikke vært sikker på om han hadde funnet det riktig. Jeg greier ikke riktig å tyde fødestedet konfirmanten helt, men jeg greier å tyde noe: R?? dalen eller eventuelt Beitstaden(??), men jeg kan ikke få første bokstav til å bli B da. Foreldrene var jo Sivert Sivertsen som var ungkarl og omreisende og Fredrikke Olsdatter Vig af Ørkedalen(Orkdalen).Jeg har ikke fått gjort noe på disse nå, for jeg holder på med min slekt på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Anne Gjertine var vel født i Rindal og døpt i Orkdal; det er jo ikke lange distansen mellom. Jeg er nesten ikke heime for tiden - har flere hobbyer som tar nesten all fritid akkurat nå, men jeg skal ha familien i minnet når jeg leser kirkebøker igjen ...mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg burde jo ha tenkt meg i at det var Rindal, men jeg er ikke så veldig kjent i dette området selv om jeg tror jeg var med i bil en gang gjennom Rindal på vei fra Trøndelag til Kristiansund. Så fint at du vil ha Andrea Sivertsdatters familie i tankene når du leser kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Til Kais liste kan tilføyes at der er TO Jørgine Lovise. Den første, som Kai fører opp som gift med Lorents Jakobsen Kvam, dør 10 år gammel 19-11-1869 av ”Bronchitis capillaris morb. organ cordes” på Sygehuset i Trondhjem og gravlegges 27-11-1869 fra Trondhjem Domkirke. Hun kalles da ”Omstreiferbarn – Forældrenes Navne vides ei, da Moderen forlod Byen strax efter Barnets indleggelse paa Sygehuset”. Men så får de en ny Jørgine Lovise i 1872 (vet ikke hvor), og det er HUN som blir gm Lorents Jakobsen Kvam. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.