Gå til innhold
Arkivverket

[#44022] Kirkebøker i Gudbrandsdal

Gjest Svein Sørlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Sørlie

Til Solveig Håkleiv. Dette er virkelig imponerende jobbet. Om det vil lykkes å finne hennes far's dødsdato - Martin Olsem, født 17/2-1840 - så er jeg ved målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er et par småting jeg undrer meg litt over her.Ved konf. til Nils i 1904 bodde de i Uelandsgt. 7 og faren var fabr.arbeider.Ved Petras konf. 1898 bor de i Kampensgt. 19, og faren var inderst.Da Petra gifter seg heter hun Sørli til etternavn, og faren var inderst men het Olsen til etternavn - ikke Sørli.Det er noe som har gått ut av tida her. Petra heter Sørli, men faren Olsen. Faren har også skiftet yrkesbetegnelse mellom 1898 og 1904. Når skiftet de etternavn, etter farens død ?Dette betyr kanskje ingen ting, men får meg til å stusse litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Sørlie

Sørlie ble tatt som familienavn helt på slutten av 1890-årene, se folketelling 1900 der familen bor i Brinkensgate på Kampen. Dette navnet er sannsynligvis fra Sørli under Heiret på Eidsvold. Jeg er usikker på om Martin Olsen noengang het Sørlie - fordi jeg ikke kjenner hans dødsdato. Han var fabikkarbeider på Slemmestad Cementfabrikk omkring 1890 - og ellers Teglverksarbeider rundt om på Østlandet (Eidsvold, Biri, Vågå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.