Gå til innhold
Arkivverket

[#44142] Anders Hansen f.1774 på Løve i Tjølling

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest frøydis sørensen

Jeg ser ifra Stokke bygdebok bind 3 at en Anders Hansen i 1806 festet plassen Lia Havnås u/Stavnum.Han blir opplyst til å være ifra Eidsberg.Så han kan muligens være den Anders Hansen som er gift med Maren Pedersdatter.Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Frøydis.Ditt funn kan være med på underbygge min 'svake følese' av at Anders Hansen Stavnum er feil spor.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Kristian.Det er ikke undersøkt om det er skifte etter Hans Mathisen (død 8 feb. 1801) eller Karen (Kari) Larsdtr. Henne har jeg ikke funnet reg. død. På FT-1801 LenkeDu har i en tidligere debatt antydet at Karen er f. ca. 1748-1749.Jeg har sett litt på øvrige kandidater til min Anders Hansen (min oldefar er tydelig oppkalt etter ham) med alder på 26 eller 28 år. Mitt problem er bare det at jeg ikke har funnet noen holdepunkter enda.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Siden du fortsatt ikke har funnet den rette Anders Hansen, så lurer jeg på om det kan være lurt å gå tilbake til kandidaten du fant i 1801 telling i Tamum , Brunlanes som Los . Både han og hustru Anne Larsdatter var g. 2 gang. Anders ser ut til å ha fått to sønner i et tidligere ekteskap. Hans Andersen ca. 13 år i folketellingen, lurer jeg på om kan være sønn av Anders Hansen og Inger Maria Gullbrandsdatter. Finner en Hans dpt i Staven 27 feb. av dette paret.Her er vel i så fall vielsen : LenkeSønnen Niels Andersen f. ca 1794 ( folketelling 1801) Har jeg ikke funnet til nå. Heller ikke ekteskap nr. 2 med Anne Larsdatter . Skal se om jeg finner flere opplysninger om denne Anders Hansen, lodsen f. ca 1768. eller om hans hustruer. ( Alder passer vel svært bra med han som Kjell fant døpt 1768?) Ikke er det langt fra Tjølling til Brunlanes heller?) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å legge lenke til sønn av Anders Hansen og Inger Maria Gulbrandsdatter, Hans Andersen døpt 27 feb 1788, Stavern: LenkeHåper et noen har tilgang til kirkebøker for Stavern, da kan du muligens få vite hvem som er far til Anders Hansen og faddere ved dåp kan muligens også gi noen spor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vedkommende Anders Hansen må vel utelukkes. Anders Hansen født 1768 døde liten (innlegg 14), mens Anders Hansen født 1774 - og trolig konfirmert 1790 (innlegg 16) - kan ikke ha giftet seg i 1787.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Enig med deg Kristian , men det var noe å begynnne med. Har prøvd å finne hvor mange kandidater som finnes i 1801-tellingen , f ca 1774 , Anders Hansen med forskjellige navnvarianter . Fant 6-7 stykker i Vestfold og Telemark , også noen ugifte. Legger lenke til denne karen i Sem: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.