Gå til innhold
Arkivverket

[#44460] Ingen som vet noe om Jens nilss, Vaagene?

Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Jeg har sjekket de aktuelle kirkebøkene, og finner det samme som Bernt og Harald refererer fra bygdeboka- altså at paret Jens Nilsson og Johanne Olsdatter har 8 barn:Ragnhild Nicoline f. 1819Nils f. 1820-d. 1820Rasmus f. 1820Gjertrud Andrea f. 1823Nils f. 1825Birthe Anemarie f. 1828Engel f. 1830Anders Olai f. 1832Det som ellers er verdt å legge merke til er det Harald sier om at Johanne er omtalt som Johanne Pernille Olsdatter f. 1791- og altså ikke som Johanne Juditte Olsdatter fra Svortevik.Det tyder på at familien i Askvoll er en annen, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1801 er familien til Johanne på Vågenes. Foreldrene heter Ole Jonsen og Kari Pedersdatter, og du finner dem her:Lenke(håper lenka fungerer)Kan det være Johanna som er omtalt som 'Anna' i folketellinga, sammen med sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Födselsdatoen på disse to siste viser hele 7 års forskjell, så det er vel tvilsomt at det gjelder samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ja, det er akkurat det, jeg mener. Johanne som er avdød i 1839 er født 1784.Jeg lurer på om bygdebokforfatterne kan ha blandet sammen flere 'Johanne'r'?Viser til innlegg 6, hvor Gisle henviser til BB Askvoll og en Johanne Judite Olsdtr, som jo er den kandidaten jeg er mest tilbøyelig til å satse på.Kanskje vi må forsøke å finne veiene til disse Johanne-pikene. Om vi kan finne andre vielser eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt för ser det ut for at det er to par med samme navn som gifter seg samme året: 13 april 1819 i Bremanger og 12 november 1819 i Kinn.Dette har du vel allerede funnet? Permanent sidelenke: LenkeHan fra Förde for tiden i Vaagene og hun fra Oosland (under Paasche)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, der hadde du funnet det selv! Her i november (nederst på venstre side), men det ser da ut for at det er samme paret! Han fra Fôrde og hun fra Vaagene o: Oosland: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at det ble 'anmeldt egteskap' i april og vigselen fant sted 12 november! Så da var det jo samme paret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det er samme paret altså! Jeg hadde en liten mistanke om at det var sånn det hang sammen, og jeg tror også Litta er inne på noe når det gjelder mistanken om sammenblanding av Johanner.Så nå gjelder det å finne ut av hvilken Johanne (Pernille eller Juditte) som er den 'riktige'. Og også om familien bodde på Vågene i Askvoll eller Vågene i Bremanger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vågene- Osland tyder forøvrig på Askvoll.Men kan forklaringen være at paret har bodd både i Askvoll og i Bremanger?Eller er det bare bygdebøkene (og også vi) som tuller det til?Vågene kan neppe ha tilhørt både Bremanger og Askvoll uten å være to ulike steder, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått sjekket skiftet i innlegg 27 på Arkivfora? Da vil du jo finne ut om bun var mor til barna over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det har du selvsagt rett i, Kjellaug. Jeg skal legge inn et spørsmål så fort jeg får tid. Takk for veiledningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sjekket fadderne ved de diverse dåpsinnlegg? Ser det er folk fra Osland og Vaagene og det kan være tanter og onkler til barna.Nicolina Ragnelle: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11533&idx_id=11533&uid=ny&idx_side=-332>LenkeHer er Rasmus og hans bror (död) Nils (högre side) Permanent sidelenke: LenkeGiertrud Andrea (n° 85) Permanent sidelenke: LenkeBrithe Anemarie (n° 103): Permanent sidelenke: Lenkeher er det en Mads O. fra VaageneEngel (n° 35): Permanent sidelenke: Lenkeher er og Mads O. Vaagene og også folk fra OslandAnders Olai (n° 88): Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Jonsen Vaagene og Kari Pedersdtr fçr to dötre ved navn Johanna:1791: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=74&filnamn=KINNDOEP&gardpostnr=432&merk=432#ovre>Lenke1801: LenkeDet er vel da mulig at den förste er död og at det er derfor dere ikke finner henne i ft 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til innlegg 30, finner ingen Johanne Olsdtr f. i 1784 i Kinn.Johanne Juditha ble födt i 1787: Lenke Men hun kom fra Svortevik.Kan det være at 4-tallet og 7-tallet har blitt forvekslet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Kjellaug!Da ser det ut til at vi kan avskrive Johanna Pernille f. 1791.Men fortsatt har vi to kandidater: Johanne Olsdatter f. 1801 av Ole Jonsson og Kari Pedersdatter.Johanne Juditte Olsdatter f. 1787 av Ole Johansson og Anna Larsdatter.Jeg holder en knapp på førstenevnte kandidat, men skiftet etter Johanne Juditte vil forhåpentligvis kunne gi oss mer konkrete svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

En liten ledetråd til:Legg merke til at de ble viet i Svanøe kirke, som er samme sokn som Johanna Judite var født.Synd at de ikke oppga navn på brud og brudgom dengang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.