Gå til innhold
Arkivverket

[#44460] Ingen som vet noe om Jens nilss, Vaagene?

Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til 50: dertil bodde Johanne Judite på Vaagene da hun döde. Det ville vel være et utrolig sammentreff om begge disse Johannene bodde på Vaagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg forsøkte å finne konfirmasjonen til Johanna Olsd. - uten hell.Kanskje dere kan forsøke:-) Men en Johanna Olsd. Vaage døde i 1816, 15 år gammel. Ikke Vaagene, godt nok, men.....Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Da kan det jo nesten se ut til at vi står igjen med Johanne Juditte likevel.Johanne Pernille Olsdatter Vaagene f. 1791 er sannsynligvis død tidlig.Johanne Olsdatter Vaagene f. 1801 kan være den Johanne Olsdatter som dør i 1816, 15 år gammel.Svortevik ligger forøvrig i Flora kommune i dag, men hørte vel til Bru sokn tidligere (tror jeg?). Svortevik har vel neppe tilhørt hverken Bremanger eller Askvoll. Men Svortevik ligger jo ved fjorden, og det er ikke lange stykket sørover til Askvoll-stedene Osland og Stavestrand (jfr fadrene).Men vi har fortsatt ikke fått klarhet i om familien Jens og Johanne bodde på Vaagene i Bremanger eller på Vaagene i Kinn, tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg såg og henne. Alderen passer jo med datter n° 2.Ellers fant jeg en Johanna Olsdtr konfirmert i 1802 (högre side), men ikke Vaagene: Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se innlegg 5 Marita, det skal være samme plass etter hva Litta skrev.Jeg föler meg liksom litt 'hjemme' i området da jeg arbeidet som lærer i Svortevik/Steinhoveden og Höydal i mine unge dager!! Som du sier er det ikke lange stykket det er snakk om. Men de måtte jo ofte i båt da for vegforbindelser der oppe var det lite av på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er synd vi ikke har det, selv om det vi har er veldig bra! Jeg synest å minnes at för alt ble forandret her, så var det en mulighet til å finne ut hva det gamle sognet hadde som navn.Kikker du på DIS, vil du finne en mulighet: [url="http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=99999>LenkeHistoriske kommuner:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hurra - da er vi i havn, ikke sant?Nå skal jeg bare få skrevet inn alle nye opplysninger i databasen min.-og så kan vi konkludere med at du, Marita er en fjern slektning av min mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser jo at det er mye som tyder på at vi snakker om en familie og ett Vaagene. Men jeg skjønner likevel ikke hvordan tilsynelatende samme familie og samme sted kan dukke opp både i bygdebok for Askvoll og bygdebok for Bremanger. Det er jo et godt stykke mellom de kommunene.Tenker dere at Vaagene ligger i Svortevik-området? I så fall skjønner jeg at barna er døpte i Kinn, og jeg kan også skjønne at de kan ha havnet i Askvoll-boka- jfr geografisk avstand. Men Bremanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes i hvert fall to sted i distriktet som heter Vaagene:LenkeVaagene i Kinn ligger ved Stavfjorden, altså i nærheten av Svortevik og forsåvidt også Askvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Ref. innlegg (6). Desse opplysningane er funne i:Knudsen, Svein Åge, Askvoll Bygdebok. Folket III. Slektssoge frå Førdefjord-området (Askvoll Sogenemnd 1987). Dette er då deler som tidlegare ikkje høyrde inn under Askvoll.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til# 64 Det er et sted som heter Vågen i dag som ligger ved Stavfjorden. Men Vågane er like ved, litt lenger inne i fjorden like ved Stavestrand, rett over fjorden ligger Svortevik (det var min venninde som var i Svortevik og ikke jeg - blander sammen etter så mange år!!). Skulle tro at det var derfra de kom. Begge hörer til Askvoll i dag.Det er og Vågane i Bremanger i en liten fjordarm som ligger innenfor Fröysjöen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått svar på skiftet, men 1811 kan da ikke være rett år, det skal vel være 1841: N° 34: Permanent sidelenke: LenkeHer gifter Enkemann Jens Nilsen Waagene ( 48 år) seg om igjen den 29/8-1841 med Anne Olsdtr Holsen (51 år)Da var nok mor til barna Johanne Judita Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, da har vi fått stedene plassert ordentlig på kartet. Jeg vet hvor Stavestrand ligger, og det hører nok til Askvoll i dag ja.Og Vågane i Bremanger er vel da i nærheten av Smørhamn og Kalvåg.Basert på opplysningene om fadre til barna, skulle man vel tro at det aktuelle paret tilhører det Vågane som ligger i Askvoll.Men jeg skjønner altså fortsatt ikke hvorfor det samme paret ser ut til å være omtalt under Bremanger-Vågane i bygdeboka. Kan det være at bygdebokforfatterne har gått seg ville i geografien? Skjønner dem i så fall godt, det blir komplisert med to navnelike steder i (tilnærmet) samme distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, da er det ikke lenger tvil om at det er Johanne Juditte Olsdatter som er rette vedkommende. Kjempeflott!Jeg har hatt en ubekreftet mistanke om at Jens Nilsson hadde tilknytning til Førde i Bremanger, men giftermål nr. 2 tyder nok på at han heller har tilknytning til tettstedet (nå også byen) Førde.Uansett, jeg har kommet mye lenger i løpet av denne debatten. Utrolig kjekt med så mange gode hjelpere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 10 har nok Gisle sikkert funnet rette Jens Nilsen for det passer med alder da han gifta seg oppatt (han er den eneste i Förde med en +/- alder som passer) og det stod at han var fra Förde da han gifta seg med Johanne Olsdtr i 1819.Da er faren en Nils og mora Brita Andersdtr g 1. gang og 33 år i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f11432&gardpostnr=24&personpostnr=595#nedre>LenkeHer står faren som Nils Henriksen Havstad og at Jens var 'uegte':

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen Henrik ell. Henriksen på Hafstad i 1801, så det er jo ikke sikkert at han kom derfra. Han kan ha arbeidet der da de ble gift. men det er vel han som er tjenestefolk her i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at Gisle har funnet rette Jens ja. Jeg har bygdebøkene for Førde, og har nettopp bladd igjennom Hafstad der, uten å finne Henrik der. Men som du sier, han kan jo ha kommet fra et annet sted i omegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at leting gir resultater. Etter å ha bladd litt fant jeg denne familien under Førde Prestegård:Nils Henrikson f. 1774, d. 1808 på Førde. Gift før 1801 med Brita Andersdotter f. 1768. Dei tente her.Born:Eirik Andreas f. 1800- d. 1801 FørdeTrone Oline f. 1804Oline f. 1806, vigd med Torgeir Olson GrimsetNils f. 1808, vigd 1877 på Førde med Rakel Kristiane Ellingsdotter Tjønneland.Kilde: Bygdebok for Førde, band IIDet er ingen Jens i denne flokken, men det kan jo være en glipp. Jeg har opplevd å finne flere slike i bygdeboka, og jeg føler meg rimelig trygg på at dette er rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.