Gå til innhold
Arkivverket

[#44620] Olava Jacobine Andersdatter, gift i Skjeberg 1824 - Hjelp til tyding av kirkebok


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Hei igjen -- jeg ber om litt hjelp nok en gang.Jeg har funnet vielsen mellom Olava Jacobine Andersdatter og Henrik Andersen, 4 februar 1824 i Ministerialboken for Skjeberg, jr. Lenke , men jeg har problemer med å tyde hvor den 18 år gamle Olava skulle komme fra. Er det noen som kan hjelpe?Jeg tar også gjerne litt hjelp til å tyde det som står skrevet om Henrik. Jeg skjønner (og visste fra før) at han var fra Anneröd (i Berg kommune), men resten er det vanskelig for meg å lese.På forhånd takk for hjelpen!Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Fyrste forslag: Gdmdsøn og Ungk Hendrik Anderson fra Annerød i Borge (?) Prestegjeld 28 år - Olava Jacobina Andersdtr Sørli Borg 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk for forslaget, Aase!Men hvor kunne eventuelt 'Sørli Borg' finnes?Jeg tror Annerød skal være i Berg -- ekteparet bodde der da deres mange barn ble døpt.Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Neste forslag: Jeg tror hun kommer fra gården/plassen Sørle Klev. Det er ihvertfall en gård i Skjeberg som heter Sørle. Hvis en ser på konfirmasjonen hennes, er det litt tydeligere. Lenke Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det står vel 'Bergs præstegj(e)ld' på brudgommen. På bruden leser jeg 'Sørle....'. Siden det ikke står noe mer, må vi anta at det er et stedsnavn i Skjeberg, muligens Sø®leklev, selv om jeg ikke får de siste bokstavene til å passe helt med '-klev'.Forloverne er fra Syverstad, som ifølge FT1865 er i samme skolekrets som Sørle-gårdene og Sørleklev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, begge to!Greier noen av dere også å tyde hva det står om hennes far i forbindelse med konfirmasjonen -- jeg setter stor pris på den lenken, Else!Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

I folketellingen fra 1801 finner jeg en Jens Nilsen som gårdbruker på Sørle Øvre, jf. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f10115&gardpostnr=115&merk=115#ovre>Lenke. Er det rimelig å anta at det er far til Eleonora Jensdatter, selv om hun ikke står nevnt blant barna på gården?I hele landet finnes det for øvrig kun én person hvis fornavn begynner på 'eleo' og med etternavn som begynner på 'jens' i folketellingen i 1801 -- en 27 år gammel Ide Eleonora Jensdatter_wendel som er tjenestepike i Larvik, jf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jens Nilsen Sørle Øvre, evt. far til Eleonora Jensdatter: Det er lov å gjette på det, men det er ikke andre holdepunkter for det enn at Olava Jacobine oppholdt seg på Sørleklev ved vielsen. Først må Elenora og mannen om mulig identifiseres i FT1801, og deres vielse må letes opp.FT1801 er stort sett komplett, men har et par kjente mangler. Det står litt her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så sannelig! Kirkebøkene for Halden fram til 1815 ser faktisk ut til å være kun dåpsbøker: [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-ostfold.html#Halden>LenkeMen hva med å lete litt i årene før og etter 1806 etter mulige søsken til Olava Jacobine? Det kan gi ledetråder. Ved dåpen i 1806 bodde for øvrig foreldrene i Elvegaden, og en av fadderne var Ulricha Sophia Jensdatter - kanskje ei søster av Eleonora. Det var ei jente med denne navnekombinasjonen i Halden i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Henrik Andersen kom nok fra gården An(n)erød i Berg. Gården kjøpte han i 1821. Hans enke overtok 1847. Annerødmyra som ble utskilt fra gården 1858, ble solgt fra Henrik Andersens enke og til sønnen Anton. Noe mer av interesse i denne her sammenhengen står det ikke i boka 'Kirker og kirkegods i Berg' av Ivar Sætrang. Jeg søkte på de aktuelle foreldrene i Halden på Family seach IGI, og fant en datter til: 26. ANNE SOPHIA ANDERSEN Gender: Female Christening: 07 APR 1804 Halden, Ostfold, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk skal dere ha, både Liv og Kristian!Henrik Andersen og Olava Jacobine Andersdatter fikk (minst) 10 barn, hvorav noen utvandret til USA. Etterkommerne til deres datter Anne Kathrine kan eventuelle interesserte finne i en GENView fil jeg har lagt ut på min slektsside, jf. Lenke.Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg beklager min dumhet -- men jeg finner ikke igjen 'din' Ulricha Sophia Jensdatter i lenken du oppga, Kristian -- og jeg fant ingen med det navnet i landomfattende søk i 1801-tellingen heller. Hvilken trylleformel brukte du?Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Noen ganger blir lenkene av en eller annen grunn kun lenker til første familie i den aktuelle tellinga - det er ikke rart at du ikke fant jenta der.Om du i FT1801-tellinga søker landsomfattende med fornavn begynner på 'Ulri', krysser av de aktuelle variantene, og deretter med fornavn begynner på 'So' (dette høres ulogisk ut, men søkemotoren regner både fornavn og mellomnavn som fornavn), sitter du igjen med to kandidater. Den ene av disse bodde i Halden og bar det lange navnet Sophia Ulrica Gregoriane Ziegler og var stedatters datter av kanselliråd og viseborgermester Gregorius Heiberg. Hva hennes patronym var, framgår altså ikke.Bedre lenke her? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ved Anne Sophias dåp 7. april [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7416&idx_id=7416&uid=ny&idx_side=-136>Lenke - hun var født 26. februar - bodde foreldrene også i Elvegaden. Blant fadderne var en Jens Arneberg, som en jo kunne mistenke for å være dåpsbarnets morfar, men ut fra FT1801 ser det ikke ut som om det stemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg takker igjen for svært nyttig hjelp, Kristian!Og jeg starter letingen etter dødsfallet til Eleonora Jensdatter -- som bør ha funnet sted en gang etter 1821, jf. innlegg nr. 4 og 7.Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.