Gå til innhold
Arkivverket

[#44705] Farskaps & bidragsprotokoll for Sigdal

Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Hans El.., hva nå det er, ble jo gift mindre enn 3 måneder før barnet ble født, så i virkeligheten var han jo ungkar da det skjedde. Så når presten skriver at faren var en gift mann så blir jo det egentlig feil.Ang. navnet Nils Petter så kan jo det f.eks. være et motenavn eller kanskje kjente moren noen som hun likte og kalte opp barnet etter han. Hvem vet?Ang. andre folketellinger og om de finnes så må de vel ligge på Statsarkivet på Kongsberg og kanskje også på Riksarkivet i Oslo, men der kan jeg ikke hjelpe deg.Har du sjekket utflyttet fra Sigdal og siden igjen innflyttet og samtidig evt. utflyttet fra Modum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Takk igjen Berit. Hans El er muligens kortversjonen av Hans Elensen? Ved Halvors konfirmasjon i Eggedal/Sigdal 5.10.1862 står far oppført som Hans Erlandsen og mor Guri Asbjørnsdatter. Det var mange versjoner av navn på den tiden. Dette med inn og utflytting har jeg ikke tenkt på,tusen takk for tipset. Det kan jo ikke ha vært mer enn en gjesteopptreden i Modum om det er samme mannen som er på Flatin i 1900-tell. Får sjekke. (Og du Per Helge er nok litt av en skøyer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Guri Asbjørnsdatter var trolig datter avAsbjørn Ellevsen fra Kvisleeie Nedre Sigdal var f 1787 g. 1815 m Guro Halvorsd. Bergseie i Eggedal f 1790. Barna var Marte 1815. Ellev 1818. Guri 1820. til Amerika 1873. (merk henne) Halvor 1823. Knud 1828. To barn til døde små. De var husmannsfolk på plassen søre Ellevsrud i Eggedal. Asbjørn og Guro og sønnen Knud flyttet til Modum 1842. Kilde Sigdal og Eggedal v. A. Mørch.Detser ut til at det var nær slektskap mellom de forrige beboere i Ellevsrud og slekter i Nes/Flå i Hallimgdal og slekter i Eggedal.I 1865 finner vi Asbjørn og Guro samt sønnene Knut og Halvor i Overnhugget i v. Spone på Modum ikke særlig langt fra Gunnerudgårdene.Det er vel ikke så utenkelig at Halvor Hansen også kom i dette området i det han hadde besteforeldre og minst to morbrødre der. I flg. Mørch reiste Guri til Amerika i 1873 men jeg vet ikke om Halvor var med. Jeg tror nok du skal fortsette søket omkring denne personen.Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hjertelig takk Olav Åge! Her har du virkelig gitt meg noe å tygge på. Kanskje Halvor dro til Modum da moren dro til USA - Nils Petter ble født i 1874. Ved dåpen til Nils Petter er det vel kun opplyst hvor foreldrene bodde der og da, ikke hvor de opprinnelig kom fra (innbiller jeg meg da) Dermed er det jo ingen ting i veien for at Halvor kunne være fra Sigdal/Eggedal. Så det å få verifisert hvor denne karen var i 1874 skulle kunne løse gåten. Nei, jeg kan jo ikke gi meg nå - det har du rett i. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kathe Tove Røed

Endelig fant jeg konfirmasjonen til Nils Peter Halvorsen. Han ble komfirmert på Nykirke i Modum som nr. 13 i 1889. Side 85.Det virker mer og mer sannsynlig at det er riktig far denne gangen.Dessuten er Halvor og Oline i slekt langt ute (fetter/kusine 6 ledd forskjøvet) Jeg ser at bosted er oppgitt som Lobben. Jeg har sett at det er en gård som heter Lobben i 1900-tell.Det jeg lurer på er om det går an å finne ut av når Nils Peter kom dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kathe Tove Røed

Jeg prøver igjen siden det siste innlegget ikke kom skikkelig fram. Det hadde vært kjempefint å finne ut av hvem han bodde hos på Lobben gård - og ev. når han kom dit. Jeg har sjekket ut dem som står oppført i 1900-tell., men kan ikke finne noen forbindelser til familien til Oline. Det hadde ikke forundret meg så veldig om han ikke var store kroppen når han ble sendt hjemmefra, men hvorfor til Modum mon tro. En bit av en livshistorie dette som jeg gjerne skulle ha funnet ut av. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.