Gå til innhold
Arkivverket

[#44755] 53 slektsledd tilbake

Gjest Tor Henning
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Til (24): Den var jo fryketlig flott plansje! Men tenk hvis vedkommende hadde brukt tiden til å finne det som kan bevises i stedet for å fortelle eventyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fant i hvertfall ut av plansjen at det finnes 'Odin Pilsner', - noe å satse på til 'Vinterblotet'? -kanskje sammen med 'Skakke Konjakk', som snart blir lansert av en franskmann som påstår å nedstamme direkte fra Erling Skakke. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg forstår det slik at det er den merkverdige tittelbruken som er største feilen med anerekka presentert i (12).Nermo har styrt unna titlane:LenkeTør nokon gjette kva som er svakaste leddet i lenkja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

... Odin Pilsner(!) - Det må då vera ein Gudedrikk :-)) Eit sjølvsagt brygg til det tradisjonelle midtvintersblòtet, eller kva?Er dette brygget sterkøl eller vanleg pilsner tru? Må eg på polet eller trur de eg får det over disk i daglegvarehandelen? (Eg er over 18 år og vél så det :-))Eg reknar _ikkje_ med at Odin Pilsner er alkoholfritt (det ville vera å fornærma heile Valhall), heile denne slektstavla er jo meir eller mindre berusande.God Jul!P.S. Dersom det no til mi store overrasking skulle visa seg at Odin Pilsner er ein person og altså ikkje ein øltype, vil eg (sjølvsagt) utan vidare gå ut frå at han er hovudaksjonær i bryggeriet Hansa; evt. i Ringnes. Skål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det står at Odin Pilsner brygges av et bryggeri i Danmark (navnet på bryggeriet sees på siden, for dem som måtte være interessert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

I (25) er spørsmålet: 'Er det noen som kan verifisere at våpenskjoldene som er inntegnet er riktige?'Jeg er litt usikker på hva du mener med 'riktige', og jeg har ikke undersøkt om de navngitte personene førte de oppførte våpen med samme innhold som de avbildete våpnene.Avbildningene er kopiert fra de normaliserte våpentegningene i Danmarks Adels Aarbog. De er utført på 1800- og 1900-tallene i den litt tilpassede historiske stilen som da var populær. Våpenskjoldene er dermed ikke gjengitt slik de enkelte personene brukte dem i segl og på forskjellige andre måter.Å gi våpenskjold varierende form og ny form, er heraldisk sett helt iorden, så lenge våpnenes innhold er det samme. Historisk sett er imidlertid de nytegnede våpnene bare teoretiske rekonstruksjoner og ikke autentiske vitnesbyrd fra fortiden.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Angående spørsmålet i (25) Hans, så svarte du spørsmålet som jeg formulerte dårlig da du skrev:'Historisk sett er imidlertid de nytegnede våpnene bare teoretiske rekonstruksjoner og ikke autentiske vitnesbyrd fra fortiden.'mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Til Knut (28): Otte Rosenkranz var etterkommer etter Sigurd Havtoresson, så om vi ser bort fra tittelbruken, så er forbindelsen i orden. Du legger samtidig ved en lenke med noe helt annet, og det går ikke klart fram om spørsmålet ditt gjelder forbindelsen i (12) eller opplysningene i lenken din. Den siste ville jeg være forsiktig med både hva angår eksakte årstallsopplysninger og ikke minst det som står om Agnes' sitt opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

33.Skal du avliva 'myta' til Asgaut Steinnes, om at Agnes Håkonsdatter var dattra til ei Nordfjordsdame i artikkelen din i NST?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Ang. mitt innlegg 8Eg hadde tenkt å starte med Inger til Austrått, fordi ho er såpass sentral i sein mellomalder og i tillegg rimeleg godt dokumentert. Ho var gift med Nils Henriksson Lenke . Kan nokon gi kjelde for kven far og mor hennar var ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Knut (36): Forbindelsen mellom Havtore Jonsson og Håkon V er ikke bare sannsynlig, den fremgår klart av Heidis lenke i (20).Leiv (33): Avlive er vel et sterkt uttrykk, men det er nå i beste fall en særdeles løst begrunnet hypotese Steinnes dengang kom med. Jeg kommer med en alternativ hypotese, så får den som leser artikkelen selv ta stilling til argumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

En artikkel som sto i China Daily 29.09.2006, fortjener kanskje en omtale i forbindelse med denne diskusjonen. Det dreier seg om Confucius og hans etterslekt.Confucius er en av de tre grunnpilarene i kinesisk etikk og religion. De to andre er taoisme (som er et rent kinesisk fenomen) og buddhisme (som ble importert fra India). Confucius, som levde 551-479, er nok mer en filosof og en morallærer enn en religionsstifter, og det er heller ikke noe i ettertid som kan tillegge ‘konfusianismen’ noe i retning av det man egentlig forbinder med religion. Hvis man imidlertid tar i betraktning at anekult inngår som en viktig del av tradisjonelle kinesiske ritualer, så står kanskje Confucius i et grenseområde. Han har nemlig en enorm etterslekt!Hvert år i september feires hans fødselsdag i landsbyen Qufu [1-4], 500 km sør for Beijing – denne gangen var det 2557 år siden han ble født. Confucius har angivelig 1,8 millioner etterkommere, og en oversikt over disse vil bli offentliggjort en gang neste år – går det fram av artikkelen. Man begynte tidlig å gi en viss tittel til eldste sønn i hver generasjon etter Confucius, og denne tradisjonen fortsatte gjennom skiftende dynastier – altså en ren agnatisk oversikt. Kvinner ble aldri inkludert blant etterkommerne etter Confucius, men her er en revurdering underveis. Den aktuelle artikkelen har som tittel “The revolution of recognizing women in Confucius’ family tree”. Det er således arbeidet med Confucius’ kvinnelige etterkommere som har fått “China Daily” til å bruke ordet “revolusjon”. 200.000 nålevende kinesiske kvinner søkes inkludert i neste års offisielle etterslektsliste. Avisartikkelen nevner ikke når man begynte å interessere seg for kognatiske linjer.Hvis man antar at gjennomsnittsalderen for en generasjon er 30 år, er det gått 85 geneasjoner siden filosofen levde. (Pluss/minus 1 år i generasjonskoeffisient gir 3 generasjoner!) Men “hovedarvingen” per 1948 skal ha vært 77. generasjon etter Confucius – hevdes det. I en etterslektsliste jeg selv har laget og som bare spenner over knapt 200 år, fins det nålevende etterkommere i alt mellom 3. og 8. generasjon! I alle fall, man får regne med at det under siste møte mellom slektninger i Qufu ble adskillig gjensynsglede mellom x-menninger av villeste kaliber...Confucius selv regnet ikke med at han ville få noen betydning for ettertiden. Et par millioner kinesere med etternavnet Kong [3] pluss endel kvinner utgått fra diverse slike Kong-grener postulerer ham imidlertid som sin stamfar, mens kinesere med etternavnet Kong [1] står like fjernt fra filosofens anetre som Per, Pål og Espen Askeladd. Alle har ikke det rette tonemet i navnet sitt – jfr. hakeparentesene – for ikke å si det rette ideogrammet når man skriver seg Kong, til å hevde descendens fra Kongzi [3-3] som Confucius heter på kinesisk.Så får man tro hva man vil om riktigheten av de data som ligger til grunn for den forestående nyutgivelsen av Confucius’ etterslektsliste. Hvorvidt det fins utilbørlige pretendenter til navnet Kong [3] og hva man eventuelt gjør med slike, nevnes ikke i artikkelen. Det fins adskillige etterkommere etter Confucius på Taiwan fordi kommunistene til tider så på denne type slektsgransking eller anekult som et føydalt fenoment, jfr. innstillingen til slektsgransking i tidligere Sovjet-Unionen. Confucius er forlengst rehabilitert – hvis han i det hele tatt noen gang ble alvorlig diskreditert annet enn under en periode i et tidlig dynasti (da bøkene hans ble brent) samt under “Kulturrevolusjonen” [1966-1976]), og komiteen som gransker hans etterslekt (inkludert kognatiske grener) arbeider i full åpenhet.Burde Illustrert Vitenskap la vestlige skylapper falle? Eller er ovenstående bare en ny versjon av kinesiske esker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.