Gå til innhold
Arkivverket

[#44785] Johan BRATT Otnes

Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Anita, det er ikke samme slekt du omtaler. Bare se på mine tekster (lenker i innlegg 2 f) og Jon Otnes' egen slektstavle gjengitt i bild eovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk. Jeg synes det har vært vanskelig å plassere de ulike slektene i Valsøyfjorden da det ikke er skrevet noen ny bygdebok for området. Den gamle gardetales i Valsøyfjorden er ufullstendig på noen slekter men jeg har da fått bitene sammen med litt hjelp. Jeg må igjen ta kontakt med slekta i Valsøyfjorden da jeg sannsynligvis har misforstått noe. Hilsen anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til (72) m.m.Det kan nok bli vanskelig å identifisere denne Ole Toresson Semundset, da det var så mange som heitte Tore på denne garden i det aktuelle tidsromet. Ein annan Ole Toresson Semundset vart gift i 1787 i Aure med enka Marie Mikkelsdotter Ålmo. Dette må sjølvsagt vera ein annan enn husmannen i Otnesbukta. Før ein har undersøkt dette grundigare må ein også halda opent for at Ole Toresson kunne vera frå Semundset i Rindal, skjønt eg held dette for mindre sannsynleg.Det er heller ikkje mykje hjelp i Todals 'Gardtales i Aure' når det gjeld å finna svar på dette spørsmålet, då Todals framstilling om dei slektsskapsmessige tilhøva på denne garden er både feilaktige og mangelfulle. Kyrkjebøkene før 1772 er i tillegg brunne opp for Aure prestegjeld, noko som også gjer identifiseringa vanskeleg.Ragnhild Olsdotter Gjengstø (Ho som vart gift med Ole Toresson Semundset i 1789), ser derimot ut til å vera greiare å identifisera. Ho må helst vera identisk med ei Ragnhild Olsdotter f. ca 1758 på garden Gjengstø i Halsa kommune. Ho var dotter til Ole Jensson Gjengstø og Annichen Isaksdotter (død 1783).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Finn. Slekta Semundset er godt kjent i Valsøyfjoden. Det var god kontakt med slekta mi fra Hestnes og Semundsetslekta. Men hadde ikke knyttet navnet Semundset til denne omtalte Otnesslekta. Ifølge gardtales i valsøyfjord finner jeg en Hallvard Kristofferson Sæmundset som krevde tvangssalg av En Hestnesgård. Den ble kjøpt av Anders Jensson Hovde (min tippoldefar i 1857). Noen av slekta til denne Hallvard havnet på Hovde i Vinjefjorden. Hallvard brøt opp fra Hestnes og bosette på Sæmundset i Foldfjorden. Kjøper Kristen Ingebrigtsson innflytter rea Meldal. Det har klart vært mye kontakt med slekta på Hestnes og Semundset både i eldre og i nyere tid, Jeg regner med at det må være en forbindelse også til Semundset i Ridal.Har ikke de bøkene nå. Takker så mye for dette sporet. Jeg synes ikke denne slekta til Otnes er ferdigforsket som man har fått inntrykk av. Det er faktisk avansementmuligheter for husmannssønnen fra Otnes. Jeg er forresten invitert til Fodfjorden da jeg fotiden ofte er på Aure. Tar gjærne mot litt hjelp eller veiledning fra dere. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Muligens, men ikke idag, det ble ikke trykt opp flere til Brattseminaret 2007, men kan kanskje skje til det neste Bratt-seminaret (hvis dato ikke er fastsatt ennå, men vil bli annonsert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til Lars (71). Antar at tavla til Huitfeldt-Kaas finns på Sogn (?) Hils Torgeir (nyss tilbake fra Moren/Vesaas-treff i Trysil...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.