Gå til innhold
Arkivverket

[#44903] Verdalsboka - oppslag Åge Hagens morfar

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

(50:) Det var vel også en (yngste ?) sønn Hans Pentz Rasmussen Hagen, men han døde 26 Mar 1719.Siri's sønn justisråd Åge Rasmussen Hagen skal ha dødd mellom 1758 og 1768 (1763 ?), og var muligens farfar til Åge Rasmussen Hagen som i 1801 var gårdeier og bruker på Maritvold, Stiklestad, Verdal.Jeg stusser på omtalen av barn nr. 2, 'Anne Hagen major Augsigs', siden (dengang kaptein) Wentzel Wentzelson Aussig den 20 Feb 1707 skal ha blitt gift (påny ?) (i Trondhjems Domkirke) med Sophie Amalia Langemarch. Er det en sammenblanding av flere 'Wentzel Aussig' her (også) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står vel at de hadde 6 barn: A) Aage Hagen, B) Ole Rasmusen Hagen,(hans 2 barn) C)enke Anne Hagen D)mad. Malene Hagen E)mad. Elsebe Maria F) mselle Margrethe Rasmusdt. Hagen 34 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er mye mulig at jeg har lest det som står foran navnet til Anne feil, og at det står noe annet enn enke. Jeg kan ikke få det til at det står Madame elle Mademoiselle, men det står vel også at hun var major Augsigs frue.Noen som vet hvorfor Frue når de andre er Madame og kjærester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det står vel noe slikt som 'Velædle og Vel..(?) Anne Hagen, velædle og vel..(?) her Major Augsigs frue'.. og da må man nesten lure på om de blir regnet til adelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg kan forresten ikke se at Anne Hagen er nevnt som enke her.Skiftet starter med '...efter dydædle og høyfornemme Madame nu salig Siri Olsdatter ... og høyagtbare og velfornemme Sr. Rasmus Aagesen Hagen...'De må uansett ha vært utrolig fornemme (til verdalinger å være) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på ovenstående kan det altså neppe stemme at den (kaptein ?) (Wentzel ?) Aussig (død på Bragstad, Inderøy 29 April 1745) som den 20 Feb 1707 ble g. i Domkirken m. Sophia Amalia Langemarch var den samme WA som i 1727 var 'velædle og vel..(?) her major' og (fremdeles) g. (siden 1698) m. 'Velædle og Vel..(?)' Anna Rasmusdatter Hagen.Wentzel (Wentzelson) Aussig (c1680?-1745) skal såvidt jeg tidligere har oppfattet ha vært sersjant i 1698, kaptein i 1707, major i 1727 og oberstløytnant fra 1736, og han skal i 1713 ha overtatt farens 'Inner- og Ytterøy kompani'.Foreldrene skal ha vært Wentzel Aussig (c1640?-et.1713) (løytnant 1676, kaptein i Inderøy og Ytterøy 1711-1713) og Anne Maria Langemarch (som må være en slektning (faster ?) av sønnens angivelige kone nr. 2). Denne Wentzel er antakelig han som 22 Des 1697 sto fadder i Ytterøy for presten (Jens Juel) sin sønn Johan M.W., og Anne Maria antakelig den som 4 Nov 1723 sto fadder sammesteds for presten (Peder Leth) sin sønn Raphael.Førstnevnte Wentzel Aussig (c1680-1745) og Sophie Amalia Langemarch var muligens foreldre til major Wentzel Aussig (1718-1773), bosatt på Sandvollan, Inderøy (senere på Bjørkan, Inderøy ?). Han kjøpte Ersås i Skogn i 1739, og solgte 1 Jul 1768. G.m. prestedatter fra Inderøy, Gidsken Sophia Pedersdatter Pristroph (1720-1786).Jeg ville være meget takknemlig for bistand til å rydde opp i disse tre generasjoner 'Wentzel Aussig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her ser vi hva Ovenstad skriver. Det står noe mer på neste side (side 50), men det er så lite (men viktig) at jeg bare tilføyer det her:'-øia, 65 år gl. - Gift med Anna Hagen.'

bilete10736.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(59:) Vel, Ovenstad oppsummerer jo her greit disse tre generasjoner 'offiser Wentzel Aussig', men dessverre ikke - hvem som var mor til oberstløytnant (major i 1727) Wentzel Wentzelson Aussig (d.y.) (c1680?-1745) (g.m. Anna Rasmusdatter Hagen som enn levde i 1727), - hvem Wentzel Aussig (d.e.) (c1640?-et.1713) var gift med ('Anne Maria Langemarch' ?), eller - hvilken (kaptein) (Wentzel ?) Aussig som ev. ble viet (i huuset) 20 Feb 1707 (Trh. Domkirke) m. Sophie Amalia Langemarch, etter å ha mottatt 'hans kongl Majdes allernaadz trovfetilladelse' av 10 Okt 1706.Noen som kan bidra ytterligere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det hjelper sikkert ikkje om eg minner om denne debatten heller Lenke Det står jo opplyst ein del om interessante fadderskap i første del av den lenka debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg lurer på om det finnes noen interesserte etterkommere her, eller sitter vi bare og forsøker å løse problemer som egentlig er litt uinteressante?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Neida, dere diskuterer ikke for døve ører! Min svigermors farfars farmor var Aagesine Wilhelmine født Hagen, gift med handelsmann og gjestgiver Peder Borch Lund i Sørkjosen. Aagesine var født 27.august 1813 som datter av proprietær Rasmus Aagesen Hagen på Karnes i Lyngen og hustru Christiane Margrethe Rønneberg. Rasmus Hagen var av denne Hagen-slekten fra Verdalen. Jeg har ikke arbeidet veldig mye med denne grenen, så jeg kan dessverre ikke bidra med mye foreløpig, men jeg følger debatten med interesse.Aagesine beskrives i Nordreisa bygdebok som ''en from kristen kvinne, ydmyk og bramfri i all sin ferd med åpent og gjestfritt hus for reisende som besøkende, og med åpen hånd for alle trengende - i sannhet selv en adelsdame, om enn uten tittel. Hun var forresten selv også av adelsslekt''. (Hvor bygdebokforfatteren har den siste påstanden fra, vet jeg ikke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Fint, Tore! Da kan vi bare kjøre på her...Jeg er ellers interessert ei Falch-slekt fra Brønnøy/Ibestad, men det er ikke sikkert at du er like interessert i den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Denne Aussig som kaverer i Trondheim 11. jan 1711 må vel være Jochim Friderich Aussig? Det er Lieutenant Steen(?) Reisner(?) og Mademoselle Anna Sophia Vibe som skal gifte seg.

bilete10814.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Brudgommen var antakelig Steen Christophersen Resen fra Nærøy, sønn av sognepresten der, Christopher Paulsen Resen og Øllegaard Stensdatter Lindved. Brudens foreldre var kaptein (ved Skogn skanse) Christian Pedersen Wibe (1647-1697) og Alette (Pedersdatter ?).Kan Christian Pedersen Wibe være bror av den Anna Sophia Wibe (c1655?-et.1716) som ble g.m. Christen Jenssøn (c1642-1716) i Hemne (Hemneskjela) (skifte i 'Hefnschellen' 28 Aug 1716) / (1666: 'Hemnskiæl', 21 år) (sønn av lensmann i Hemne, Jens Nielsen (vel ikke 'Graa'), og Kiersten Christensdatter) ?En Joachim Friderich Aussig (c1675?-før1744) var sekondløytnant i 1702, og (antakelig) i 1723 fadder i Ytterøy for presten Peder Leth's sønn Raphael. Han var oberst inntil 1735, og 1723/1727 infanterimajor / sjef for Brøsiske kompani. Såvidt jeg vet sønn av kaptein i Inderøy og Ytterøy 1711-1713, Wentzel Aussig (d.e.) (c1640-et.1713) og kona Anne Maria Langemarch (som også var fadder ved ovennevnte dåp i 1723). Joachim var g.m. Elen Henriksdotter Flensborg (skifte 19 mar 1744, ingen barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja (til første setning i 68), Ovenstad kaller han også 'Reissener' i tillegg til Resen. Nevnte Aussig og Resen var i samme regiment på dette tidspkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(69/68:) Arnstein, er du enig i at det kan være (senere) oberst Joachim Friderich Aussig (c1675?-før1744) som caverer (for brudgommen) ifm. vielsen i 1711 (ref. innlegg #67) ?Merk forøvrig at det i #67 og #68 er snakk om to forskjellige Anna Sophie Wibe/Vibe (hver sin generasjon), der jeg altså lurer på om den ene kan være faster til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

(70): Ja, jeg er helt enig. De er begge i Oberste Buddes regiment, og Aussig kalles i aktuell forbindelse 'Oberofficer' (han var kaptein på dette tidspkt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.