Gå til innhold
Arkivverket

[#44904] Slektsprogram: anbefaling?

Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

En liten illustrasjon av TMG's slektslink:Dersom jeg leser av en kirkebok at Nils Hansen er Andrine Nilsdatter's far, og jeg ønsker og dokumentere hvor jeg fant denne informasjonen ut. Kirkeboken en den beste kilden for slik informasjon og mer eller mindre beviser at slektsforholdet er riktig. Og bevise slektsforholds riktighet er noe av det viktigste i slektsforsking.Jeg har lagt ved ett lite skjermbilde som viser hvordan det fungerer.Håper dette oppklarer noe.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

bilete1812.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Tmg er et hendelsesbasert program, og som Ken skriver muligens det beste programmet for å registrere all verdens hendelser. Men slektsforskning består ikke kun i å registrere hendelser og dokumentere disse. Det er vurderingen av det man har funnet som er det interessante, der alt blir sammenfattet og særlig tvil blir tatt opp til vurdering. Det er lett å registrere og dokumentere det man har funnet, men det sier lite om det man har funnet er rett (eksempel på dette nevnt i et innlegg jeg har i siste nummer av Slekt og Data). Her er det etter mi meining at Tmg bare har gjort halv jobb siden det ikke er innebygget støtte for å kunne skrive personhistorie til hver person. Og forresten er ikke kirkeboka den sikreste kilden for å dokumentere slektskap. Den sikreste kilden for det er skiftene. Til opplysning har jeg brukt Tmg i 2 år og forlater det til fordel for RootsMagic. Heldigvis er jeg ikke gift med noe program, men som en helhetsvurdering har jeg funnet RootsMagic tjenlig selv om jeg har måttet sluke et par kameler som at programmet foreløpig kun er på engelsk og ikke registrerer datoer helt som jeg ønsker, men jeg klarer leve med 20 Jan 1843 når mye annet passer egen tenkemåte. Men programmet er enkelt og raskt å komme i gang med samtidig som det gir støtte for den seriøse bruker. Programmet har også et aktivt såkalt Message Board der man får hjelp på problemer og kan legge inn ønsker til forbedringer av programmet. I ei aktiv e-postliste gis det god hjelp av andre brukere. I tillegg er programmet billig, ca. 200 kroner. Det viktige er å finne et program man føler tenker som en selv, og derfor trenger man prøve flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Da må jeg si meg uenig. Det er sant at TMG har muligheten til å behandle alt som hendelser og det er det som gjør det så kraftig, fordi at dersom vi ser på en persons liv så er i grunnen alt hendelser.Hvordan personhistorie ikke kvalifiseres som en hendelse har jeg vanskelig for å se. Jeg er IKKE av typen som nøyer meg med å registrere datoer, som jeg fikk inntrykk av at du antok. Jeg skriver veldig mye slektshistorie og TMG gjør det veldig enkelt gjennom innebygde funksjoner som History or Note tags samtidig som at du har mulighet til å lage dine egne. Alle tags i TMG har mulighet for å utelate datoen slik at du kan skrive historie om en person uten å binde det til en spesiell dato. Det vet du sikkert om du har brukt TMG i 2 år.TMG har likeså en tidslinjefunksjon som gjør det mulig å sette hendelser og historier i perspektiv mot hendelser lokalt, nasjonalt og/eller internasjonalt.Hvis jeg skal krype til korset og si en ting jeg synes er dårlig med TMG så er det at lærekurven er forholdsvis bratt, men når man først kommer i gang er det ingenting man IKKE kan registrere.Jeg skjønner heller ikke hva du mener med: 'Det er lett å registrere og dokumentere det man har funnet, men det sier lite om det man har funnet er rett'. Det er jo nettopp her dokumentasjonen kommer inn. Hvis bestemor fortalte meg en historie fra hennes barndom, vil det være naturlig for meg å bruke henne som kilde til denne historien. Ja det er sant som du sier at det sier lite om denne informasjonen er rett, men jeg tror ikke du kan finne metoder som bedre ville bekrefte eller avkrefte bestemors historie? Dersom du her sikter til historiske hendelser satt i sammenheng, så gjør TMG det også.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Otto Jørgensen

Ingen program er det beste for alle. Det er stadig behov som ikke dekkes og en oversikt er vanskelig.Det vanskeligste er å holde seg ajour med hva som kommer av nye ting på de ulike programmene.Nå er det jo også slik at det er ikke innpakningen som er viktig men innholdet og der trør mange feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.