Gå til innhold
Arkivverket

[#44905] Seminar Bratt -ætta

Gjest Mona Årnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Jakup Skjedsvoll

Til innlegg (49).Det er noko uklårt for meg kva Knut er ute etter med sine noko tvetydige kommentarar, men lat meg få koma med nokre saklege opplysningar om seminaret:Det har truleg vore fleire ætter i Gudbrandsdalen der somme har hatt tilnamnet Bratt. Dette seminaret gjeld ætta som heldt til på Bjølstad i Heidalen på 1400-talet. Det har vore skrive mykje om denne ætta, stort sett i ei anna tid med andre forutsetningar både når det gjeld kjeldetilfang og kjeldebehandling, og kanskje også formålet med arbeidet. Ambisjonen for oss som har planlagt dette seminaret, er å ta ein ny gjennomgang av sentrale delar av det som har vore skrive tidlegare for å sjå kva vi ut frå kjeldene kan veta nokonlunde sikkert. Dette vil nok innebera ei viss 'greinkapping' i forhold til det som tidlegare forfattarar har meint, men vi meiner også å ha ført nye greiner framover i tid. Sjølv etter ein gjennomgang etter vitskaplege prinsipp er det nok framleis svært mange som kan føre slekta si attende til mellomalderen gjennom denne slekta.Det er sjølvsagt lett å harselere både over seminarforma og at folk 'i de indre daler' skal drive med slikt, men vi meiner i alle fall at når ein har arbeidt kvar for seg med eit emne ei tid, kan det vera nyttig å samlast for å få kommentarar frå andre på det ein har funne, om kjeldene og kjeldebruken held vitskaplege mål, og å drøfte vegen vidare. Vi ønskjer altså også å gjera dette på ein slik måte at dei som ikkje er trena i mellomaldergenealogi også kan ha nytte av å vera med, både metodisk og direkte for opplysningar til si eiga anetavle.Eg vil oppfordre Knut til å koma til seminaret og få kjennskap til det som blir lagt fram og ta del i drøftingane, så kan han koma med sakleg kritikk etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg tilhører den 13 generasjon etter Eystein Guttormsen Bratt hvor min gren i 4 generasjon etter samme var Sylfest Pederson Horgen og hans datter Marit som 5 generasjon.Jeg er ingen forsker i den forstand, men driver på egenhånd med mine slektstrær.Jeg har ingen planer om å reise til seminaret, men skulle gjerne få tilgang til heftene som det snakkes om. Jeg er for øvrig opptatt av å en dag finne forbindelsen mellom Snerle Sygard i Vågå og Solhjem i Sel, som Engebret Hougen har henvist til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

På spørsmål kan eg opplyse at det er ca. 200 m frå stasjonen til hotellet der vi held seminaret. Dersom nokon treng transport frå stasjonen, kan dei seia frå ved påmeldinga, jf. (48) ovanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Til innlegg (52), Hans Petter Engh.Det er synd viss du ikkje finn høve til å koma, for det er nettopp på grunn av dykk/oss som ikkje er 'forsker i den forstand men driver på egenhånd' med slektstrea våre at vi arrangerer eit ope seminar.Eg ser at du må ha arbeidt med ei slektsgrein som eg har lite oversikt over etter at slektsgreina kom til Horgjé. Kunne du ha høve til å leggje ut her litt om etterslekta til Sylfest Persson og broren hans, Eystein/Estin frå Horgje, eller sende det til meg på e-post? Eg er sikker på at det ville ha interesse for seminardeltakarane.Det beste var sjølvsagt om du ville koma til seminaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Eg minner om at det nå er berre snautt to veker att til seminaret. Fyrste utsendinga av seminarmateriellet skjer over helga. Vil du ha god tid til å sjå gjennom det før seminaret, så meld deg på snarast, jf (48) ovanfor.Dei som vil overnatte før eller etter seminaret, må sjølve ta kontakt med Norlandia Otta hotell på tlf. 61210800. Pris for overnatting er kr 850 for enkeltrom og kr. 1120 for dobbeltrom.Vel møtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til innlegg 57.Dersom jeg får epost adressen kan jeg sende over en oversikt over forfedrene til min oldefar som ble født i Kvam og som stammer ifra Sylfest Persson fra Horgje med flere.mvh hans Petter Engh hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(59/52:) Om det er slik du sier kan jeg ikke skjønne annet enn at din ane Marit (åtte generasjoner tilbake ?) også var gammeltanta til selveset Jo Gjende :0. Eystein Guthormssønn Bratt1. Tora Eysteinsdatter Bratt2. Eystein Eiriksson Rudi3. Rønnaug Eysteinsdatter Bratt4. Sølfest Pedersen Horgen5. Peder Sølfestsen Horgen (søster: Marit, HP's ane)6. Marit Persdotter Horgen7. Jo Tjøstolvsen Gjende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Til innlegg 60.Det samme har jeg kommet frem til. Marit Pedersdatter var tante til Jo Gjendes mor, som også het Marit også kalt 'Største Marit'.Til innlegg 61 så sendr jeg over en forfedrebok som starter på min oldefar, Paul Christensen, som ble født i 1860 i Kvam.For å si det slik så har jeg på følelsen at det kun er meg som har fulgt vår slekt ifra Marit Pedersdotter Horgen og hennes mann Ola Iversen Solgjem frem til idag. Iallefall i vår slekt. De fikk to sønner, Iver og Peder Olsen. Iver overtok gården Melby i Fron og Peder, som er vår ane ble eier og bruker av gården Teige i Kvam. Iver ble gift med Rønnaug Tjøstelsdatter Harildstad og vår ane, Peder med Kirsti Tostensdatter ifra gården Fougner Nordre i Gausdal. Jeg har ikke hatt kontakt med etterkommere etter Iver Olsen. Jeg regner med at det er mange, som lever i Kvam og andre steder i dalføret som ikke kjenner til sine røtter til Horgen, Bjørnstad, Solgjem med flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Du mener vel her ''Marit Sølfestsdatter Horgen'', ikke ''Pedersdatter''. Født ca. 1705 ? Hennes ene svigerdatters foreldre var vel da Tjøstolf Pålssen Harildstad (1704-1771) / Marit Ivarsdotter Veikle (1719-1816), og den andres bror Klement Torsteinsen Fougner (1746-1823) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Viser til innlegg nr. 63.Jeg forsøker å holde tunga rett i munnen, men det er ikke alltid like lett. I din oppsilling under innlegg nr. 60 kan det se ut til at du har uteglemt ett ledd slik at nr. 6 blir Peder Pedersson, født i ca. 1725(hans søsken var Marit, født imellom 1710-1720, Iver født i 1727 og Ola født i 1733. Peder pedersson var far til største Marit og minste Marit.Det er mulig som du sier at Marit Pedersdatter Horgens ene svigerdatters foreldre var Tjøstolf Pålsson Harildstad og Marit Ivarsdotter Veikle. Jeg har ikke full oversikt over det. Svigerdatteren var iallefall Rønnaug Tjøstelsdotter Harildstad, født i 1737. Sønnen Iver Olsen og svigerdatter Rønnaug Tjøstolvsdotter fikk skjøte på Melby av faren som eldste son i 1768 for 1600 rd. og førå. De kjøpte også Uppigard Graupe i 1787 for 1400 rd mot forrå, men solgte den igjen og kjøpte den igjen på auksjon for 1500 rd. i 1788. Han solgte Graupe med Sikkilsdalen i 1794 til Ole Olsen Maseng for 140 rd..Ætten ifra Fougner nordre har jeg noe bedre oversikt over. Clemet Torsteinsen Fougner, født 4.1.1746 var bror til Marit Pedersdotter Horgens svigerdatter Kisti Tostensdatter, født 16.1.1750 i Østre GausdalHennes far var Torstein Torgersen, født 8.4.1716 i Østre Gausdal fra gården Østerli, men gift til Fougner Nordre. Hennes mor var Kari Paulsdatter, født 4. januar i 1716 i Østre Gausdal.Torstein Torgersen var skolemester i 3 år i Øyer før han giftet seg og han arvet Stenumgård etter sine foreldre i Ringebu.Ætta til Fougner nordre er også knyttet mot Harildstad, Røssum i Kvam og Sandbu i VågåDette blir jo litt på sidelinja av temaet, men kanskje flere har interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(64:) Du skrev i innlegg #52 at du i 4. generasjon etter Eystein Guttormsen Bratt har 'Sylfest Pederson Horgen' og i 5. 'hans datter Marit' som din ane. Altså Marit Sylfestsdatter Horgen. Er dette altså feil ?(Nr. 6. Marit Pedersdatter Horgen i mitt oppsett i innlegg #60 har helt korrekt en bror Peder, men din tekst i #52 ledet meg til å plassere 'din' Marit en generasjon tidligere !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(65)Du har rett at jeg skrev feil i (52). Det er beklagelig! Jeg husker da jeg holdt på med å plassere Marit i begynnelsen så blandet jeg henne med hennes tantebarn før det falt på plass. Min Marit hvis jeg kan kalle det for det var det ikke skrevet for mye om slik at det var en vanskelig start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(64:) Du skriver at ''Peder Pedersson (Horgen) var far til største Marit og minste Marit''. Er det en trykkfeil her, eller hadde han virkelig to døtre med samme navn ? Hvem var SM og hvem MM ?Peder Sølfestsen Horgen (c1690-før1801) var gift med Marit Iversdatter Kvålen fra Sør-Fron (død 1744) (denne Marit's mor var fra Graupe). Var alle barna Marit, Peder, Iver og Ola fra dette ekteskapet ? Datteren Marit sies å være f. rundt 1715, mens Peder's kone Marit skal være f. rundt 1702, så dette passer jo dårlig kronologisk.Stemmer det at Marit's bror Peder Pedersen Horgen (c1725-1790) var g.m. Anne Torgersdatter, og i tillegg til datteren Marit (Jo Gjendes mor) også hadde sønnen Peder Pedersen Horgen (f. ca. 1758), som i 1801 var bonde på Horgen og g.m. Thorø Johansdatter ?Marit Pedersdatter Horgen (d.e.) sin bror Iver skal ha vært g.m. en Toro Hansdotter Espe. Dette navnet er så likt 'Thorø Johansdatter' (se over) at en kan mistenke en forveksling. Var det kanskje samme dame, g. to ganger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(67):Jeg har notert at Peder Pederson Horgen født i 1725 var far til Marit Pedersdatter(Største Marit), som ble gift med Tøstolv Olsson, født i 1749 til Sygard Kleppe. Gift i 1777.Han var også far til Marit nr. 2(Minste Marit), som ble gift til gården Heringstad i Heidal. Jeg mangler infor om ektefelle m.v. Jo Gjende ble boende flere år hos sin tante på Heringstad. De hadde svært god kontakt. Jeg mener å ha lest noe om dette i en bok som er skrevet om Jo Gjende.Peder skal også ha fått en sønn Peder(per) som jeg ikke har funnet info om.Marit Iversdotter Kvålen's fødselsdato 1702 er vel kun en antatt dato. Datteren marit Pedersdatter's fødselsdato er ikke funnet. Ved ettertanke må den ha vart i ca. 1723. Broren Peder var født i 1725, Ivar i 1727 og Ola i 1733. Marit Pedersdatters ektefelle ola Iversen Solgjem var født i 1710 i Sel.Jeg besitter et transkibert skifte ifra Horgen etter Peder Sylfestson Horgen og Marit Iversdotter Kvålen. Hun var føst gift med en Per Steinarson på Sør Faukstad i Heidal og fikk vistnok 3 barn. Peder skiftet i live i 1744 etter sin kones død. I skiftedokumentet er alder angitt på sønnene, men ikke for min ane, Marit, kun at hun var gift med Ola Iversen. Jeg kan gjerne sende skiftet på mail til deg eller andre interesserte.Jeg har notert at Peder Pederson Horgen f. 1725 ble gift med Anne Torgersdatter Kruke.Iver Pederson, født i 1727 død i 1780 var gift med Torø Hansdotter Espe, født i 1738, død i 1788. De var gårdbrukere på Uppigard Bu i Sel. Hans svoger, min ane, Ola Iversen Solgjem var en tid verge for ham ifra 1744 da han arvet sine foreldre.Ola Pedersson, født i 1733 falt i Holsteinkrigen i 1758-1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(67)Jeg har søkt noe i scannede kirkebøker og funnet at største Marit Pedersdotter Horgen ble født i 1756(Fremkommer på side 34) Minste marit ble født i 1771(fremkommer på side 62) Peder Pederson Horgen ble født i 1759(fremkommer på side 38)Jeg har også funnet en Marit Pedersdotter Groupe, som død den 30. mai i 1803 i Fron, 79 år gammel. Dersom det er rett marit Pedersdotter Horgen, som er funnet ble hun født i 1724. Sønnen Iver Olson var en tid eier av Groupe slik at mor og far kan ha blitt boende der mot forråd? Faren Ola iverson døde i 1796, 86 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Hans Petter,Den Marit Pedersdatter som dør i 1803 er vel den samme som vi finner på Graupe i FT1801, 77 år gammel, gift 2. gang med Ole Torgersen. Da rimer det vel ikke helt at dette er samme Marit som Marit Pedersdatter Horgen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Til innlegg 68, andre avsnitt. Minst-Marit Pedersdtr f.ca.1770, d.1858, gm Torger Torgersen Heringstad f.1758, d.før 1832Eldste- Marit er død i 1797 og har før giftet til Kleppe barnet Ingrid Thorsdtr med Thord Faukstad. Ingrid blir gift til sygard Blessum, Vågå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

(71) Du har rett i at Marit på Graupe ikke var Marit som jeg søker etter. Hun må ha avgått ved døden før 1801.(72) Takk for ny informasjon om Heringstad. Fikk minst-Marit barn?Var eldste-marit gift med Thord Faukstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Du har nå 3 'Marit Pedersdatter Horgen' : a) MPH (c1720-), g. før 1744 m. Ola Iversen Solgjem (1710-1796) [a) MPH er faster til b)] b) MPH (1756-c1797) (største), g1.(?) Tord Stenersson Faukstad (c1745-c1776) og g2. 1777 m. Tjøstolv Olsen Kleppe (1747/1749-1797) c) MPH (1771-1858) (minste), g.m. Torger Torgersen Heringstad f.1758 [c) MPH er søster av b)]Hvem av disse tre MPH er det du i #73 sier må være død før 1801, og hva bygger du det på at hun må være død før 1801 ?Kan det være a) MPH (f. ca. 1724 ?) som i 1801 er g. for 2. gang med Ole Torgersen, og som vel er id. med den Marit Pedersdatter Graupe som dør 30. mai 1803 i Fron ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvis det er a) MPH (f. ca. 1724 ?) som i 1801 er g. for 2. gang med Ole Torgersen, så er hun kanskje tilligemed da g.m. sin mors fetter, dersom MPH's mor Marit Iversdatter Kvålen's mor Siri Torgersdatter Graupe skulle være søster av den Torgeir som er far til Ole Torgersen som bodde på Graupe i 1801, som føderådsmann og Marit Pedersdatter's 2. ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.