Gå til innhold
Arkivverket

[#44905] Seminar Bratt -ætta

Gjest Mona Årnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

(76) Jeg er enig i at temaet dreier seg om Bratt-Ætta, men at det kun er en gjettekonkurranse om Horgen er jo helt misforstått. Etter det jeg kan forstå så er det meste fakta som har fremkommet. Usikkerheten jeg ser det er dødsfallet til marit Pedersdatter Horgjen, født i ca. 1724. Jeg har ikke funnet henne som død i Fron og har ikke kunnet dokumentere at hun var identisk med personen som døde på Graupe. Isåfall må hun ha hatt en sønn til og at hun ble gift for andre gang i en alder av 72 år er lite trolig. Det må være lov å synse noe i slektsgransking for om mulig å komme videre til et resultat. (75) Jeg takker for fin debatt og hjelp.Jeg må også innrømme at da Jakup Skjedsvoll viste interesse for det jeg skrev om så benyttet jeg sjansen i temaet for å strekke strikken noe i og med at de fleste som har interesse for denne ætten er innom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hans P. Engh: Du er velkommen til å kontakte meg pr. e-post (nermo@ online.no) (uten mellomrommet), spesielt vedr. de spm. jeg stiller i innlegg #74 og #75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Da antar jeg at Nermo ikke vil stille på seminaret med de samme spørsmålene, hvilket innebærer at andre må fremsette de for ham, om dette er aktuelt.Jeg har forresten lett etter en nett-side som kan gi informasjone om seminaret (utover det som er opplyst i denne tråden). Dog forgjeves. Finnes en slik? Jeg ser at lenken til det forrige seminaret er død (lenekråte) og dermed kunne det være greit å få vite om det finnes en ny side.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Til innlegg 73: Eldste Marit er opplyst å ha et barn utenfor ekteskap med Tor Faukstad. Ingen opplysninger om at de senere ble gift. Hun ble gift 1777 m Tjøstolv Olsen Kleppe f.1749 og de fikk 7 barn hvorav det syvende er Jo(hn) Tjøstolvsen f.1794, også kalt Jo Gjende. Tryggve B. Steen skriver i sin bok 'Jo Gjende og hans samtid' at da også moren døde måtte skyldfolket ta seg av barna. Jo kom til morsøsteren Minste-Marit Horgje som satt i stor velstand på Heringstad i Heidalen.Minst-Marit f.1771, d. nov 1858 g des 1798 m Torger Torgersen Graupe f.1758, d.1807. De fikk 3 barn: Ragnhild f.1799, Torger f.1800 og Peder f.1804 som overtok garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Are (81)Jeg har i lang tid tenkt å spørre deg om på hvilke kurs du har lært deg alle de fremmedordene du alltid bruker, og jeg må ofte bruke ordboken. Men nå står jeg helt fast. 'Lenekråte'..hva er det?Fredagshilsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

'Lenekråte' er slikt som oppstår når når alfabetet er gjenstridig. Heldigvis finnes det muligheter til å rette opp slike feil. 'Public scrutiny' heter det på 'ynnorks', når man blir gjort oppmerksom på slikt :-)Skal se at jeg nå også vil bli informert om at det finnes annen informasjon om Bratt-seminaret, slik jeg lurte på. Det kan jo hende at noen kan legge ut en lenke som fungerer (altså ikke med 'lenkeråte'). Når jeg tenker etter ha det muligvis vært verre om jeg hadde fått skrevet 'enkeråte', hvilket i utgangspunkttet kan høres noe frastøtende ut, men som duge som en betegnelse på oppdagelsen av at alle enker ikke nødvendigvis er mor til til sin manns barn. Ergo må disse må ofte strykes som antatte formødre.Viljen til forståelse er vel det eneste felles punkt i dette. Eller fraværet av sådan.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are (85)Mange hevder at mange av de som har gått for mange kurs, de har mistet evnen til å være morsomme, og/eller kunne se igjennom fingrene med at alt ikke er perfekt. At arrangøren ikke har publisert dette seminaret på nettet kan jo ikke være noe stort problem. Det er publisert her, så miljøet vet utmerket godt når og hvor det skal avholdes. Programmet er også klart, og gjort rede for.Når det gjelder din 'skriveleif' som jeg harselerte litt over, så var ditt forsøk på å være morsom (85) på enkenes bekostning nesten litt for flaut og pinlig, med tanke på at du har tatt mange kurs og er redaktør i Genealogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Lars Ove (86):Nå tror jeg du ubevisst misforstår meg litt, men som kjent kan enkelte setninger være tvetydige og noe sammesatte. Uansett: Jeg har ikke avkrevd noen en egen nettside, men lurte altså på om det fantes en slik, gitt at det var laget en til det forrige seminaret. Om det ikke er laget noen egen nettside, så er dette greit nok for meg.Jeg trodde vel kanskje også at Jakup Skjedsvoll eller noen andre som representerte arrangørene ville kunne opplyse om dette her i tråden, siden Bratt-seminaret nå engang diskuteres her.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are (87)Noen setninger kan være tvetydige, men må alle være det? Og må det være slik at enker og ditt forsøk på morsomheter omkring det skal tolkes tvetydig? Jeg gjør ikke det, og ikke så mange med meg heller.Jeg synes du skal ta konsekvensene av ditt 'flåsete' forsøk på å være morsom med 'enke'-morsomheten din, og på en forståelig måte meddele at det var et dumt sagt av deg. (at Are innrømmer det blir jo seg selv en sensasjon uten fremmedord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tore (89):Jeg er dessverre forhindret grunnet en annen invitasjon, men håper på en senere mulighet. Hvem vet kanskje, kanskje jeg finner en linje tilbake til Bratt jeg også, innen dess? Forløpig har jeg kommet meg inn i Gausdal omkring 1725, så det finnes kanskje muligheter, da jeg nærmer meg. :-)Til spørsmålets kjerne: Ja, det hadde vært hyggelig å kunne delta.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore (89)Jeg vurderte seriøst å ta turen til Otta, men nå har det seg slik at Bratt bare er et navn for meg. Jeg har ikke tilknytning til slekten, og er vel så i det henseende en av de få på Hedmarken som ikke har det. Så jeg blir hjemme.Men neste gang jeg er i Bergen håper jeg at Gustavsen og undertegnede kan møtes over en kopp kaffe. Jeg forbeholder meg retten til å velge sted. Tar ikke sjansen på å havne i et 'smau' (har lest alt av Staalesen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Man må vel ha gudbrandsdalsbakgrunn for å delta på Brattseminar på Otta.Da får vi finne andre seminarer å treffes på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Eg er lei for at eg ikkje har kunna følgje opp debatten her i helga. Eg måtte opphalde meg på ein stad der det ikkje er nett-tilknyting.Vi har dessverre ikkje nokor nettside for seminaret i funksjon.Så til det positive. Det er framleis god plass på seminaret. Og du treng ikkje vera gudbrandsdøl for å koma. Interesse for mellomaldergenealogi held lenge. Dei siste fem hundre åra har spreiinga også vore så stor at ætlingar finst mange stader også utanfor Gudbrandsdalen og Hedemarken.Det blir også høve til å ta opp sambandet med magister Torbjørn Olavsson Bratt og ætta hans dersom nokon har noko nytt om det, og ellers eventuelt samband med andre Brattætter.Så vel møtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Tolstadslægten fra Vaage' av Thomle er skannet og publisert av meg. Jeg har ikke lest den og vet ikke om Bratt er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Tolstadslægten fra Vaage' av Thomle er skannet og publisert av meg. Jeg har ikke lest den og vet ikke om Bratt er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(97:) Jo Gjende er såvidt jeg kan se 5. tippoldebarn av Eystein Guttormsen Bratt. Linjen er gjengitt i innlegg #60, dog med den korreksjon at mellom ledd 5 og 6 skal Peder Pedersen Horgen inn, som påpekt av Hans Petter Engh i innlegg #64.Jeg antar at du forøvrig mener kaptein Hans Pålson Tolstad (1626 - 5 Apr 1695) som skal ha bodd på Tolstad (Taulstad) Øvre i Vågå og senere på Tofte i Dovre. Jeg vet ikke om han har bånd til Bratt'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.