Gå til innhold
Arkivverket

[#45024] Hvem var Heine (Hejne/Heyne) på Leite f ca 1664 u/Myklebust ved Uskedalen?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Hollund

Iflg. Kvinnherad Bygdebok er Koll Arneson og Alis Nilsdt. på Tveitnes far til en Johannes gift med Herborg Torbjørnsdt. Kolltveit. Denne Johannes er i så fall farbror til Jon Ivarson på Ersland, Bømlo.For min del er jeg interessert i Heine Johanson født 1650, (gm. Malene Jonsdt.) bosatt på Nedre Rommetvedt. Han har barna Hallvard, Willum, Johannes, Alis, Kristi og Aamund. Har noen opplysninger som kan kaste lys over hans opphav?MVH Bjarne Hollund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Arnfrid (26): Kilden har jeg ikke notert, men noen har sikkert blandet ham sammen med Bjarnes Johannes i innlegget over. Det er jo ingen Johannes nevnt i skiftet. Hva var forresten Heine Andersøn sine fødsels- og dødsdata? Var han sønn av Anders Madssøn Ænes og dennes 2. hustru Elseberg (Elsebe) Mogensdatter (Magnusdtr)?Til 24: Jeg har forøvrig Guren g. også 2) m. Gudmund Eriksson (1645-1718)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Elsebe var vel förste kona til Anders Madssøn Ænes: Gards og ættesoga frå Kvinnherad II: s. 270/474KII-270 og 474. Gift 1. med Elsebe. Gift 2. med Anna Jansdtr. Nevnt i 1603.Koppskatten 1645-46: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg vært gjennom det meste av kronologisk liste for Kvinnherad, men kan heller ikke finne Heines dødsfall; med andre ord: Heine FINNES IKKE i 1701-tellingen.Heines dødsfall FINNES IKKE i Kronologisk liste for Kvinnherad mellom 1723, da han med sikkerhet er nevnt siste gang, og 1753 (da skal han være ca 90 år).Heine FINNES som far til Ane f 1691, Halvar f 1692 og Christopher f 1695 i de skannede kirkebøkene.Heine NEVNES i en sak i 1706, der baronen saksøkte Heine og Helge Myklebust for å ha hugget trær på Rød.Heine HADDE bygsel på Leite fra 1720-1728 iflg Jordebok.Heine FINNES i Oppebørselbok for Rosendalsgodset 1722-1727 i 1723.Heine FINNES i Matrikkelutkast for Sunnhordaland 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Greens kompani 1709-1718; Michel Christophersen LEITE, utskr. 091109 Hjem 300919 Død før 260220. Hvem kan han ha vært?Lillienskiolds kompani 1717-1718; Halvar Heinesen MYKLEBUST, utskr. 011018 Hjem 300919. Det er vel Heine på Leites sønn f 1692 og som blir viet i 1725, bosatt på Dønhaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Det ble sagt om min 2tippoldefar Mikkel Larson fra Leite, Kvinnherad, til Norheim, Etne, at han var fra Lilletun i Eidfjord; 'Etter tradisjonen var Mikkjel frå Litlatun i Eidfjord' (Etnesoga V, s 12)Det var en Endre Olsson LITLATUN (1643-1707) gm Ingeleiv Sjursdtr NN (1657-1740). De hadde en datter Guro, som ble gift 1707 med Halstein Omundsen Varberg (1667-1707). Disse hadde et barnebarn Guro som flyttet til Etne med sin mann, Gunnar Nilsson Garatun.Kan Endre også hatt en sønn Heine f ca 1664, men med en annen kvinne? Slik at det var noe i det som ble sagt, at han etter tradisjonen kom fra Lilletun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.