Gå til innhold
Arkivverket

[#45035] Ole Bornemann Bull

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Sofie Bull

I følge slektsboka så står det ingenting om Thorvalds etterkommere iallefall..Det er nå iallefall en etterkommer av violinisten som eier Valestrand, han var tilstede på en konsert der under Festspillene for noen år siden. Kanskje han har kunnskap om den delen av slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men, det er vel ganske klart at de to dåpshandlingene er barn av Thorvald, som selv døde under dramatiske omstendigheter, bare 21 år gammel. Hva står det i slektsboken om han?Står det ellers noe om Ole Bulls uekte barn? I BT på lørdag var det en artikkel om Laura Holm, som skulle være hans barn i følge slekten. se debatt [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=70059>Lenke''Du tenker nok på operasanger Knut Hendriksen. Han eier Valestrand og er selv utøver. http://no.wikipedia.org/wiki/Knut_HendriksenJeg er ofte i 'Bullahuset' på Valestrand. Det er nå blitt helt nydelig. Rosa utvendig og flott restaureret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Det eneste som står om Thorvald i slektsboka er dette:'født 17 aug. 1841 på Valestrand i Hamre. Han gikk til sjøs, omkom 26 des. 1862 ved å falle ned fra masten under en reise i Middelhavet, ble begravet på Malta. - Ugift. 'Nei, det står kun om hans 7 barn i de to ekteskapene. Jo, det var Hendriksen jeg mente, opplevde en konsert der for 5 år siden og vi fikk omvisning i huset og! Et flott eksempel på vellykka restaurering. Husker huset godt fra barndommens somre i Åsane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er i forb med lanseringen av Harald Herresthals 3. bok i biografiseriene om Ole Bull at de nye opplysningen fremkommer vedr den mulige uekte datteren Laura LenkeJeg har ikke lest boken, men det er nevnt i en to-siders artikkel i BT. Om oppl kommer fra boken eller fra annet sted vet jeg derfor ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Alexander f 1839 og Thorvald f 1841 var begge på Østråt i Sandnes rundt 1858-1860. Dette viser et brev fra deres far Ole Bull til de to i 1958.* Hva gjorde de der?Alexander ble siden boende dels på Valestrand dels i Christiania, mens Thorvald, som kjent, omkom på sjøen i 1862. Thorvald fikk et barn med en jente fra Høyland i 1860. Se (25). Alexander døde i 1914.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Om du leser Hendriksen sin bok om sin tippoldefar så finner du ut mer om hvorfor brødrene var på Østråt på Sandnes.Såvidt jeg husker så gikk de på landbruksskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Takk. Får låne den neste gang jeg skal på BOB, da. Var der i dag ang noe annet vedr Ole Bull, men glemte den.At Alexander, som skulle overta Valestrand sammen med søsteren, kanskje kunne trenge landbruksskole er forståelig, men synes det er litt pussig at også Thorvald skulle trenge det. Ja, ja, det var vel tiden. A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en vil finne ut mer om den siden av slekten som Hendriksen kommer fra så kan en titte i boken:Slekten Ingier fra Ullensaker Tandberg, Elisa 1958Datteren Elenore var den eneste som brakte slekten videre gjennom sitt giftemål med Ingier.Mer om etterkommerene finner en bl.a her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Arne,Thorvald brakte også slekten videre gjennom sin datter Theoline Bolette Bull. Han fikk henne med Ingeborg Pedersdatter Høyland da han var på Østråt. Theoline Bolette fikk åtte barn, hvorav seks vokste opp. Alle seks emigrerte til USA da deres mor Theoline Bolette døde av tuberkulose i 1904. Deres far Christian Hove hadde da allerede emigrert. Han kom imidlertid tilbake til Norge og døde i 1940.Theoline Bolettes barn; Marie, Thore, Inga, Thea, Ingeborg og Trygve (Thomas) Hove har stor etterslekt i USA. Det er disse jeg nå prøver å kartlegge. Se også LenkeDet er jo 200 år siden Ole Bulls fødsel neste år.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et emne som interesserer meg meget da min da jeg stammer fra Dorothea Catharina Randulf Bull (1786-1825). Hun fikk to barn sammen med Nils Asbjørn von der Hude (1779-1809) og et barn med Ludvig Juel (1784-1833) som ikke er nevnt i slektsboken.Dvs at Ludvig Juel var tremenning til Ole Bornemann Bull.Så der er endel ukjente sider i familien som fortjener å bli undersøkt mer.Den siden fra datteren som Hendriksen stammer fra er den som er mest kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et emne som interesserer meg meget da min da jeg stammer fra Dorothea Catharina Randulf Bull (1786-1825). Hun fikk to barn sammen med Nils Asbjørn von der Hude (1779-1809) og et barn med Ludvig Juel (1784-1833) som ikke er nevnt i slektsboken.Dvs at sønnen til Dorothea Catharina Ludvig Juul (1812-1852)var tremenning til Ole Bornemann Bull.Så der er endel ukjente sider i familien som fortjener å bli undersøkt mer.Den siden fra datteren som Hendriksen stammer fra er den som er mest kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Arne,Ja Eleonores etterslekt er godt kjent, også her på 'Bierget'. Det er nye opplysninger som har ført oss til den erkjennelse at Ole Bull hadde et barnebarn på Høyland og seks oldebarn i Amerika. Sansynligvis vet ikke slekten der borte at de faktisk stammer fra Ole Bull, som selv var aktiv 'ower there'.Hvordan jeg skal få kontaktet dem vet jeg ikke sikkert. Jeg vil gjøre litt mer research før jeg legger frem det jeg har funnet overfor Eleonores etterslekt og overfor de som administerer Lysøen og jubileet neste år.Har du kontakter i familien?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, men vet at en slektning av meg hadde kontakt i sin tid med den som gav ut slektsboken i 1938 og som Schilbred gav ut på nytt oppdatert i 1976 som redaktør.Vil da tro at familien vil være imøtekommende overfor at de har ukjente slektinger.Det har jo vært mange borte i USA som har påstått at de stammer fra Ole Bull, men dokumentasjon har manglet. Muligens en av dem var en du leter etter.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har jo vært på Ancestry for å finne etterkommerne, og der er det flere, ja, som har ført opp Ole Bull som far. Om der er noen andre her i Norge, enn vedkommende som sto frem i BT på lørdag, vet jeg ikke.Jeg holder da på i to andre debatter og finne dokumentasjon for at den oppførte far Ferd Amindor Nielsen virkelig var i Bergen og dermed mest sansynlig var far til denn Laura som ble f her i 1861. I BT hevdet Lauras etterkommer at Ferd A Nielsen aldri har eksistert!!Vi får holde kontakten, Arne. Epost: affi alfakrøll online dot noJa, jeg har adressene til Knut Hendriksen, og det blir vel kanskje en samtale når han kommer til Valestrand, forhåpentligvis i sommer. Vet ikke om han er her nå under Festspillene.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stammer du fra slekten Bull eller er den en spesiell interesse for slekt som gjør at du interesserer deg for slekten etter Ole??Kommer til å ta kontakt da det er blitt litt roligere rundt meg pga noen familiære forhold nå til dags...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er ikke etterkommer, men har Geelmuyden, Munthe og Randulf i slektstreet som inngiftet.Ellers er det vel en generell interesse for bergenske slekter, og da i særdeleshet kunstnere. Er selv utdannet innen bl a musikk, så da så...Nei, nå var det en så flott konert fra Grieghallen, noe i Ole Bulls ånd også, nyskrevet av Lasse Thorsen YR. Veldig bra.Ja, Arne, jeg tror her er mye å forske på fortsatt. Vet du forresten at Ole Bulls brev mv er digitalisert på BOBs sider (Bull-samlingen)? To brev jeg kunne tenkt meg å få oversatt, som Felice skrev, i 1857 [url="http://www.bergen.folkebibl.no/cgi-bin/websok-musikkarkiv?mode=p&st=a&tnr=380250&tpid=6011>Lenke og i 1856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at det på nettet er mulig å få tak i ex av boken til Alexander Bull fra 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

' Kristiania 25de August 1857.Kjære Ole!Tak for dit Brev; jeg var saa bevæget, at Alexander var nødt til at læse det for mig. — Det er første Gang i de 21 Aar, vi har været gifte, at Du skriver mig til paa norsk! Tro ei, at det er nogen Bebreidelse; thi jeg forstaar Sproget fuldkomment, naar jeg læser det; men, dersom Du vilde være af den Godhed at skrive latinske Bogstaver, saa kunde jeg lettere læse dem. Man maa være overbærende med mig, thi jeg har lidt - meget. Jeg erkjender mine Feil, men mit Hoved er saa svagt, at jeg forsikkrer Dig, at jeg har Øieblikke af Aandsfraværelse; — jeg kan ikke faa sove.Jeg har tilstrækkelig Mod; men det er Kræfterne, som svigte mig. Du kan ei forestille Dig, hvilken Glæde jeg følte ved at se Alexander igjen; men saa skulde Du have seet vore skuffede Ansigter, da vi modtog din Depeche fra Kristiansand, hvori Du underretter os om din Reise til Bergen.Dog, ak vel overveiet, finder jeg, at Du gjorde ret i ikke at lande i Kristiania. Jeg gik Mandag til Dunker med Alexander; men han laa syg paa Landet, saa jeg ikke har kunnet tale med ham. Vær ikke bedrøvet over, at Du ikke faar Brev fra Félicie; men hun har været syg hele Ugen. Lucie er ogsaa uvel. Fredrikke Egeberg ankommer iaften fra Sandefjord, hvorover jeg gleder mig meget.Du skal faa høre mere næste Gang; Thorvald gaar som paa Naale; — han skal bringe mit Brev i Posten, og saa skal han møde Fredrikke. Lev vel, kjære Ole!Din fuldt hengivneFélicie Bull.Hils hele Familjen i Bergen fra mig samt de Venner, som endnu erindre mig. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Kristiania 9de September 1856.Min kjære Ole!Med Sorg har jeg erfaret, at Du har tabt hele Din Formue, og at Du er meget nedslaaet. Det er med den faste Beslutning at gjøre alt mit for at trøste Dig, at jeg sender Dig vor Søn Alexander. Jeg haaber, at Du vil modtage ham som en Fader, og at han vil trøste Dig som en god Søn; men fremfor alt, — vaag over ham og beskyt ham af al Din Magt. Jeg saavelsom Alexander har sendt Dig et Brev den 28de Mai; men vi have ikke faaet noget Svar. Jeg haaber at faa et nu.Jeg fortæller Dig ingen Detailler; Alexander vil sige Dig, hvordan alt staar til hos mig. Jeg har altfor megen Sorg til at kunne skrive mere idag.Lucie omfavner Dig meget ømt; hun vilde skrive til Dig; men hun sagde til Alexander: «Papa forstaar ikke norsk; han taler engelsk i Amerika. »Thorvald er paa Reiser.Félicie er i Fet hos Pastor Bull; hun er meget munter og befinder sig vel; jeg hørte fra hende igaar gjennem Doktor Egeberg.Adieu min kjære Ole. Jeg omfavner Dig af Hjertet.Félicie Bull. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

brevet som Ole Bull sendte til Alex og Thorvald 19.10.1859. Skolen var altså Buddes Landbruksskole på Østråt ved Sandnes.Kan noen tyde skriften?

bilete7117.jpg.0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Henrik Bull ble født 1746 på Stod og døde 1806 i Bergen, gift 1779 i Kristiansund med Elisabet Susanne Pristed født 1759 i Kristiansund og døde 1802 i Bergen.Hun var datter av Willum Michael Pristed (1729-1805) og Christiane Carstensdatter Tostrup (1731-1805). De ble gift i 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.