Gå til innhold
Arkivverket

[#45069] Samuelsen/Lanmark


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Beklager min feil angående FT. Det står helt klart at hun er konens moder. Uansett etter litt søk på nettet, så tyder det på at hun er søster til Edle.Nå har jeg fått gått igjennom kirkebøkene litt og også vært inne på DIS og ser der at det var en datter til, Maren Christine Elisabeth Cornisch. Finner henne i Aurskog 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f10224&gardpostnr=49&personpostnr=1272&merk=1272#ovre>Lenke.Litt påfallende at dette navnet dukker opp, da Hans Fredrik og Elisabeth Christine fikk to døtre med navn, Maren Christine.Det ser ut til at de fleste av barna til Cornisch dør tidlig, men jeg har foreløpig ikke funnet Elisabeth Christine.Håper jeg kan få litt hjelp til å tyde fra Oslo Domkirke, s. 569, nr.2 til høyre, juni Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

*1773 2. juni Vor Frelsers kirke og kirkegaardJohan Cornisch, residerende capellan her til kirken, samt consistor og canonik:(apellan?) gl. 54 aar, er jorden med klokkene foruden fri, i følge stiftets resolutioner.*'foruden fri' er nok ikke helt korrekt, Cathrin. Betydningen er at han pga sin stilling fikk fri begravelse. Ellers måtte man betale for klokkeringing og at presten var tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Helt utrolig. Tusen hjertelig takk Vigdis. Tenk å kunne tyde slikt.Vel, nå får jeg se om jeg finner Elisabeth Christine død og eventuelt finne ut av skifte til Cornisch.Det har vært så mye rart med denne slekten, som Trond Øivindsson Lunde og Anne Minken har funnet ut av, at ingenting forundrer meg lenger.Igjen tusen hjertelig takk.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk for nyttig informasjon. Interessant dette, da vi er så få etterkommere fra Samuel sin side.Har forøvrig ikke hatt mulighet til å finne ut mer om Cornisch i kirkebøkene, da jeg har trøbbel med nettverket.Jeg bør først finne ut om datteren Elisabeth Christine Cornisch vokste opp og finne hennes mor sin dødsdato.Skifte etter Cornisch selv vil vel ikke si så mye da datteren var så ung!!!Mvh.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg tillater meg å spørre om råd igjen her, da jeg ikke kan finne Elisabeth Christine Cornisch eller hennes mor, Edle/Ædle Otzen blandt de døde i Oslo domkirke.Er det andre steder i Oslo jeg kan lete på denne tiden?Beklager, da dette kan virke dumt, men jeg har problemer med å orientere meg i dette distriktet.Mvh.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Cathrin!Oslo by på denne tiden omfatter jo et temmelig lite område. De andre områdene som i dag er by, var Aker prestegjeld, Akershus slottsmenighet og Oslo hospitals menighet. Jeg anbefaler deg å lete i de gamle kirkebøkene fra Aker. Her har du sognehistorikken fra dagens Oslo. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Vigdis. Tusen takk for tipset. Godt du kom meg til unnsetning, da jeg synes dette var noe flaut å spørre om.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Nå veit vi med sikkerhet at Elisabeth Christine døde før 21 mai 1814. Hans Fredrik Sandmark ble da trolovet med enka Kristine Olsdotter Ellingsrud. Jeg kan ikke se om giftermålet ble noe av. Det er et notat der jeg ikke kan tyde: LenkeKristine Olsdotter var enke etter Ola Trondsson og Lars Kristoffersson. Se Ullensaker bygdebok bind III, s. 211-212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei T.Ø.L.Beklager sent svar, men jeg har ikke vært tilgjengelig.Jeg tillater meg å nevne at jeg er mektig imponert over hva du finner.Når det gjelder å tyde, så har jeg også problemer der. Kommer til å legge ut en forespørsel. Hans Fredrik døde jo ikke før 1821, så det er noen år i mellom trolovelsen og hans død.Jeg har dessverre ikke funnet ut noe mer om Otzen/Cornish og deres datter, men har en mistanke om at det kan være rett familie, selv om det ikke hjelper. Må jo finne ut dette med sikkerhet.Jeg setter stor pris på at du husker saken og legger ut det du finner.Tusen hjertelig takk.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

I følge forandringslista mai 1767 for ekstraskatten er klokker Peder Sandmark, kona Katrine og sønnen Tomas ført opp som tilkommet på Mork. Samme måned ser vi at han utgår på Eidsvoll prestegård. Tomas Sandmark er ikke nevnt i skiftet etter Peder, og må altså være død før september 1783. Han er ikke ført opp som gravlagt i Lassens kirkebokavskrifter.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Til Trond Øivindsson Lunde.Jeg beklager så mye at jeg ikke har svart på denne meldingen. Dessverre så har jeg ikke mottatt mail om nytt innlegg. Jeg har skiftet e-postadr., noe jeg har gitt melding om til Digitalarkivet.Jeg har jevnt og trutt fulgt med på kurven min og der stod ikke navnet ditt, men kun mitt på slutten.Jeg tok fram saken nå, da jeg på nytt skal se om jeg finner ut noe mer om mulig slektskap med Cornish/Otzen.Dette var leit og kan virke som svært uhøflig og utakknemlig av meg.All den hjelpen jeg har fått i denne saken, ja jeg tør ikke tenke på hva du mener om min oppførsel.BEKLAGER SÅ MYE.Tilbake til ditt innlegg nr. 88, så har jeg ført opp sønnen Thomas Wegner, som ble døpt i Ås 1752. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås, Ministerialbok nr. I 1 (1742-1778), Fødte og døpte 1750, side 52-53. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7547&idx_id=7547&uid=ny&idx_side=-13>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg skal prøve å tenke litt høyt i denne saken før jeg går ut med eget spørsmål om Edle Valentine Otzen og sammenfatte saken.Glassmester Samuel Hansen Sandmark giftet seg i 1813 med Beathe Jochumsdatter (Erich)i Drøbak.Beathe tilhører glassblåserslekten Erich.Trond Øivindsson Lunde har gitt meg svar på skifte etter Hans Fredick Pedersen Sandmark i sitt innlegg nr.59, at Samuel er omtalt som eldste sønn.Ungkar Hans Fredrik Lobart Sandmark og pike Elisabeth Kristine Johnsd. ble trolovet 21.10. og gift 28.12.1789: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Eidsvoll, Diverse nr. 1 (1688-1856), Fødte og døpte 1804, Ekteviede 1779-1789, side 61. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4924&idx_id=4924&uid=ny&idx_side=-29>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI tillegg til Samuel, født 1787 hadde de Maren Kristine, døpt 13.09.1789, Per 30.12.1792, Kristine 09?.03.1794, Johanne Severine 02.10.1796, Marte Marie 13.05.1799, Johannes 04.04.1802 og Claus 30.06.1805 Kildeinformasjon: Akershus fylke, Eidsvoll, Diverse nr. 1 (1688-1856), Fødte og døpte 1805-1811, side 65. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Familien på Eidsvoll i 1801 tellingen LenkeGlassmester Hans Fredrik Sandmark sin slekt føres tilbake til Kristiansand og foreldrene er Studiosus Peder Leifsson og Anna Catharina Labard. Vielsen til paret i 1741 LenkePeder Leifsson Sandmark har jeg ikke kommet noe videre med, men han endte opp som klokker på Eidsvoll, så studiene ble ikke ferdige.Anna Catharina Labard er datter av Møller Hans Fredrich Labard og Elen Larsdatter. Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand by, Skifteprotokoll 4 , 1735-1743, oppb: Statsarkivet i Kristiansand. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24494/204Permanent bildelenke: LenkeHer dukker problemet opp og det er opphavet til Samuel Sandmark sin mor, Elisabeth Christine Johansdatter (Johannesdatter) Folketellingen fra Eidsvoll i 1801 sier hun er 29 år, altså kan hun være for ung til å være Samuel sin mor, som er født ca. 1787.I innlegg nr.72 kommer Trond Øivindsson Lunde med et forslag. 8. mai 1767 ble Elisabeth Christine døpt i Oslo Domkirke, tredje kolonne øverst: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 4 (1743-1786), Fødte og døpte 1767, side 418-419. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke. Datter av Johan Cornish og Edle Valentin Otzen.Kappelan Cornish dør 2 juni 1773 54 år gammel. Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 4 (1743-1786), Døde og begravede 1773, side 568-569. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeParet får flere barn enn bare Elisabeth Christine og de fleste dør tidlig.Maren Christine Cornish gift med Halvor Heyerdahl, separert ifølge 1801 tellingen fra Aurskog LenkeWilhelmina 1755 AurskogBerta Magdalena Jørgine 1758 OsloPetter Marquart 1759 Aurskog gift med Elisabeth Christine Foltmar. 1801 tellingen Christiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

På nytt litt oppdatering, men hvis noen kan være meg behjelpelig med tyding så hadde jeg satt stor pris på det.Jeg tror jeg har funnet Elisabeth Christina Cornish, død 9 desember 1767, datter til Johan Cornish.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 4 (1743-1786), Døde og begravede 1767, side 556-557. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7233&idx_id=7233&uid=ny&idx_side=-276>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hallo igjen Cathrin! :)Det står jo ' Hr. Cornisch liden døde? datter Elisab. Christine'. Jeg er usikker på aldersangivelsen, ville ikke lest det som 1/2, snarere 3 eller 5 Aar. Du kan vel ikke utelukke at han rakk å få enda en datter med navnet, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Vigdis.Så flott du bekreftet tydingen for meg. Jeg har lett om det har kommet en ny Elisabeth Christine, men intet funn, så nå er jeg tilbake til utgangspunktet.Hvem er Elisabeth Christine Johansdatter (Hagen) som havnet på Eidsvoll!!!Igjen mange takk Vigdis.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.