Gå til innhold
Arkivverket

[#45069] Samuelsen/Lanmark

Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Har idag fått hjelp av Lars Ove Wangensteen vedr. Samuel Album på Biri. Han fant ikke noe i offentlige arkiver. L.O.W. nevnte et privatarkiv av Leif Midthaug, død på 50 tallet, som omhandler glassarbeiderne på Biri. Anne Minken vet du noe om dette, da du har dette som spesialfelt?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg kjenner dessverre ikke til dette private arkivet. Det høres interessant ut. Foreslår at du legger inn en etterlysning ang. Samuel Album på Gjøvik og Toten slektshistorielag [url="http://slektshistorielaget.no/>http://slektshistorielaget.no/. Der er det flere med svært god kjennskap til Biri. Hvis du ikke får napp der, har jeg nok også noen e-postadresser på folk som vet mye om Biri.Jeg har sett litt mer på opplysningene om Peder Hansen Sandmark som Trond fant (innlegg nr.12), og har kommet fram til at det neppe kan dreie seg om Peder f. 1792. Han er jo heller ikke oppført sammen med familien ved folketellingen 1801, så denne første Peder er trolig død som barn, og familien har fått en ny Peder ca 1807 i Eidsvold. Aldersopplysningene på Peder Hansen Sandmark fra Christiania er 24 år ved giftermålet i 1830, så (merkelig nok) 27 år ved giftermålet i 1840. Jeg tror også at jeg har funnet ham i ft 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk for tipset. Har faktisk vært inne der og vurdert det.Jeg også reagerte på alderen som var registrert, men tenkte at presten kanskje hadde skrevet feil. Når det gjelder folketellingen, så er nok det riktig bror, som giftet seg med en pike fra Drøbak, ser at søsteren hennes er fadder til et av barna til Samuel.Har prøvd å studere dødregisteret i Oslo Domkirke, men ikke funnet noe, kanskje ikke så rart da de trolig fremdeles var i Eidsvoll.Jeg setter pris på alle nye innfallsvinkler.Det jeg synes er litt rart er at i Norderhov står det Lisabeth, mens andre steder er jo navnet Elisabeth eller Elisabeth Christine, for ikke å glemme hennes andre etternavn, Hagen.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Nei, nå skjønner ikke jeg noen ting. Det kan vel ikke være samme person? Men begge er jo gift med kone fra Aas!Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Har i dag mottatt brev fra Statsarkivet i Kongsberg. Det er ikke funnet noen spor etter Lisbeth Jansdtr. eller sønnen Samuel Samuelsen. De viser til Samuel Samuelsen, som er oppfostringsgutt på Røed Gård i Akershus 12 år gammel i 1801 tellingen. Dette ligger like ved Drøbak. Mulig kanskje dette er sønnen til Album!! Lisbeth Jansdtr er ihverfall ikke å finne.Samuel Album døde 1809 i Moss, som kontorbetjent i følge 'Dødsfall i Norge 1763-1825.Forøvrig har jeg sett at Peder Sandmark har dattersønn, Hans Goffing boende hos seg i 1875 tellingen.Vet ikke om jeg skal forholde meg til Sandmark eller Album.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Samuel Samuelsen, oppfostringsgutt, 12 år i 1801 finnes som konfirmant i 1804 16 år gammel.Vedkommende finnes ikke som døpt etter hva jeg kan finne i kirkebøkene i Ås.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Cathrin, jeg tror du kan se bort fra ideen om at oppfostringsbarnet Samuel Samuelsen i Ås skal være identisk med Samuel Albums sønn født i Norderhov. For det første virker det usannsynlig at et uekte født barn i Norderhov skal plasseres til oppfostring i Ås. For det andre tror jeg at du kan finne oppfostringsbarnet Samuel i denne slektstavla [url="http://www.skislekt.no/Holstad/holstad.htm>http://www.skislekt.no/Holstad/holstad.htm, se på tabell 522 (generasjon 2). Denne familien har en sønn Samuel som temmelig sikkert er den samme som han som konfirmeres i Ås i 1804. Hvis du sjekker 1801-tellingen, ser du at Samuel ikke bodde sammen med foreldrene på Holstad da.At statsarkivet i Buskerud ikke har funnet spor etter Samuel Samuelsen og hans mor Lisbeth Jansdatter i Norderhov, kan jo være en indikasjon på at det er disse to som dukker opp i Eidsvoll. Men jeg må si jeg er litt usikker på hvor godt statsarkivet har sjekket. Har de virkelig gjennomgått alle konfirmasjoner i de aktuelle årene og alle dødsfall fram til aktuell konfirmasjonsalder? Jeg trodde statsarkivene bare gjorde enklere oppslag. Det er også en Lisbeth Joensdatter i Norderhov 1801 som utmerket godt kan være identisk med den Lisbeth Jansdatter som fødte sønnen Samuel i 1787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei AnneEr enig med deg at det virket lite trolig fra Norderhov til Ås. Får nok bare legge saken litt til side, men synes det er stor forskjell på Lisbeth jansdtr. til Elisabeth Christine, selv om navnet er variert noen ganger. Uansett så har min Samuel hatt en sterk tilknytning til sine 'søsken', ser det på dåp og div. ekteskap. Ser også at en annen fadder kommer fra Eidsvoll, David Johannesen. LenkeCathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ser at klokker Peder Leffsen og Anne Cathrine kom til Eidsvoll tidlig, da de fikk en datter til, Margrethe f.1766. Lenke. Lurer på om det var vanlig at stebarn fikk en såpass bra utdannelse, som glassmester? Har inntrykk av at det ikke alltid var lett å være stebarn på den tiden, i så fall hadde vel Samuel en utrolig snill stefar i Hans Fredric Lobart Sandmark.Vil forøvrig takke deg Anne Minken, som har vært utrolig hjelpsom i denne saken.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Peder Hansen Sandmark ble konfirmert i Oslo Domkirke 26.04.1829. Han var døpt 02.11.1806. Som foreldre er ført 'huusmand Hans Frederik Sandmark og hustru Elisabeth Christine Jahnsdatter': Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tusen takk. Det finnes vel bare en Peder? Se innlegg 29 til Anne Minken.Vet du noe om skifte etter foreldrene?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Cathrin! Først: Takk for takk!. Svaret må være: Bare en fornøyelse! Jeg har jo syntes det var veldig spennende å være med på letingen etter denne familien. Jeg ser ikke bort fra at det kan dukke opp flere spor som kan bidra til å løse gåten om Samuel Samuelsen, hvis da ikke alle spor har gått opp i røyk sammen med kirkebøkene fra Eidsvoll.Ser at Trond har funnet Peders konfirmasjon og dåpsdato. Jeg må si at jeg lurer fælt på hvorfor disse Sandmark-gutta ble konfirmert så seint - 21 og 23 år gamle. Ved Peders konfirmasjon ser det ut som om han er konfirmert blant Katedralskolens disipler. Men kan han ha vært elev der 23 år gammel? Av de yrkene som er oppgitt for ham seinere ser det ikke ut som han hadde fått noen boklig utdannelse.Angående Peder Sandmark og Peder Hansen Landmark i folketellingen for 1875 (se innlegg 29) er jeg ganske sikker på at det dreier seg om samme person, og at det altså er en dobbeltregistrering i folketellingen. Hvis du ser på beboerne i Rebslagergangen 5A og Tomtegade 5, finner du at svært mange av de samme personene går igjen med bare litt forskjellige stavemåter og opplysninger. Her må det være en eller annen feil som har oppstått – enten ved transkriberingen/digitaliseringen eller (kanskje mest sannsynlig) i originaltellingen.Jeg har funnet Peder Hansen Sandmarks begravelse i 1879. Her er fødselsåret 1800. Men vi kan nok gå ut fra at det er opplysningen ved konfirmasjonen som stemmer.Jeg har bare funnet ett barn fra Peders første ekteskap, Hans Fredrik f. 1832 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7240&idx_id=7240&uid=ny&idx_side=-155>Lenke. Når det gjelder dattersønnen tror jeg det må dreie seg om en datter av Petro Hansdatter fra hennes første ekteskap. Jeg har ikke funnet dåpen til Hans Lauritz Goffeng, men han ble konfirmert i domkirken 1870. Foreldrene ble da oppgitt som politibetjent Hans Goffeng og pige Laura Martine Hansd. Jeg antar at hun er identisk med Laura Hansen gift med matros Hans Hansen som du kan finne både i Rebslagergangen 5A og i Tomtegade 5 i 1875-tellingen. I 1865 bodde hun også i Tomtegade 5, da kalt Luvra Martine. Hun var døpt i Garnisonsmenigheten 1832, datter av Peder Hansen Foss og Petro Hansdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen Anne.Som jeg har sagt tidligere så er det rart at konfirmasjonen har foregått i den alderen. Når det gjelder Peder sin konfirmasjon, så har du rett vedrørende Katedralskolen, men han har kanskje i likhet med sin farfar, som tydeligvis var teologistudent ikke greid å fullføre studiene. Men det er rart at han fikk begynt der i det hele tatt i og med at han og broren ble foreldreløse så tidlig.Det er jo så synd med alt materiale som har forsvunnet i forbindelse med kirkebranner. Syntes det var vanskelig i Drøbak, men her er det jo så og si ingenting å hente, selv ikke en konfirmasjon. Umulig å finne ut om det fantes en Samuel døpt i det distriktet.Det jeg reagerer mest på er under folketellingen er at han står oppført som sønn og med Hansen til etternavn. Andre i samme telling ble oppført som stesønner. Samuel selv fikk jo barn to år før han selv ble gift. Nå er det ikke alltid en kan stole på kirkebøker eller folketellinger, det har jeg fått merke i Oddernes, hvor en av mine forfedre ble oppført med en helt annen far under dåpen, men under konfirmasjonen dukker det navnet jeg har lett etter opp.Når det gjelder faddere i Norderhov finner jeg kun en, Johan Trulsen.Lurer på om jeg skal åpne et nytt tema med Album, kanskje det er noen som har gransket denne slekten og sitter på informasjon.Føler jeg nå kjenner Sandmarkslekten så godt at det er vanskelig å gi slipp.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg ville nok ha sjekket døde og konfirmerte i Norderhov først før jeg gikk løs på Album. Det kan være et blindspor. Selv om det ikke finnes andre aktuelle Samuel Samuelsen på FS, er det jo en god del kirkebøker som ikke er lagt inn der.Det kan kanskje ta litt tid før de aktuelle kirkebøkene for Norderhov foreligger på nett, men du kan jo se på dem på Statsarkivet i Oslo (Riksarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

I min søken etter andre slektninger i Ås kom jeg over at Peder Leffsen fikk en sønn til, Svend f.1762. Tror det må være han som står oppført under døde i Eidsvoll 1796.Har dessverre ikke funnet ut noe mer om Samuel, men har igjen prøvd lokalforeningen i Drøbak, da det ikke kan ha vært særlig mange flere glassmestere på den tiden i det distriktet.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Elisabet Kristines slektsnavn ser ut til å ha vært Hagen. Mulig at det er en forbindelse med apoteker Hagen som ble gift i 1758? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk for tipset. Har det i bakohodet at hun har brukt etternavnet Hagen. Det kan være en mulighet, da det ser ut til at ingen av navnene til barna står oppført.Har forøvrig også funnet et barn til av Peder Leffsen, Maria f.1761 i Ås.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Apoteker Hagen er avklart og det kan ikke være rette vedkomende, da hans fornavn er Frantz. Lenke. Dette med Elisabeth Kristine og mor til Samuel var en vanskelig nøtt å knekke. Hvorfor bruke Samuelsen hvis han var ektefødt Sandmark.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Peder Leffsen står omtalt i Ås Bygdebøker. Han var underklokker og skoleholder og kom fra Øvre Romerike. Paret Leffsen Sandmark og Lobart fikk en sønn til Thomas Wegner, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=big&info=ingen&hode=nei&show=13&uid=16833&js=j>Lenke. Han har muligens fått sitt navn etter presten i Ås. Her finner jeg også en fadder ved navn Samuel Holstad. Dette har vel ingen betydning for min Samuel Samuelsen Sandmark. Videre i boken står det 'Lefsen bygde seg et hus, som han kalte Petersborg, dette ble av bygdefolket døpt Lefsrud etter Lefsen'. I 1662 måtte Leffsen bøte med 2 daler fordi han 'som geistlig person' hadde skrevet bønnskrifter for soldater som var blitt sendt til Holstein og gjerne ville hjem igjen- 'usannferdige supplikker', som futen kalte det.Finner noe mer pussig, på plassen Lefsrud i 1801 tellingen finnes en eldre mann Samuel Samuelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Cathrin, morsomt med Peder Leffsens engasjement for de norske soldatene i Holstein. Jeg blir stadig fascinert av den familien.Samuel er nok ikke for ung til å være fadder i 1807. Det var tilstrekkelig å være konfirmert, og ut fra min erfaring var det ikke så uvanlig med unge faddere. Jeg tviler likevel på at det er han. Det kan like gjerne være denne Samuel Samuelsen Lenke. I samme hus bor nok en av de andre fadderne, jfr. Marthe Samuelsen.Dette er jo tydeligvis en dåp i en av de mer velbergede familiene i Drøbak. Jeg tviler på at de ville ha valgt en 20 år gammel, innflyttet glassmester som fadder. Det er riktig nok mye ”fint folk” som faddere ved dåpen til Samuels første barn i 1811. Men slike fadderrelasjoner var sjelden gjensidige. Det vil si at ”de kondisjonerte” godt kunne være faddere for folk som sto lavere på rangsstigen, men ikke omvendt.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker for ditt innspill AnneHadde mine mistanker om at det kunne være skipper Samuelsen som var fadder. Var ikke helt sikker da enkelte familiemedlemmer på den andre siden av slekten i Drøbak har hatt med denne 'klikken' å gjøre.Navnene på enkelte av de lever videre i Drøbak enda, Buggebakken, Baybakken, Parrstranda osv.Har forstått via bygdebøkene, at det har vært sterke relasjoner mellom Romerike og Follo.Når det gjelder Peder Leffsen, så synes jeg han overrasker stadig, en spennende mann med interessant familie.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Bare et lite tillegg vedrørende innlegg nr. 42. Apoteker Hagen flyttet til Drøbak. Han solgte 'Svanen' og trakk seg tilbake. I 1768 kjøpte han Tverkjegla i Drøbak.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

I innlegg nr.17 og 20 spørres det om det er noen familieforbindelse i dåpen til Samuel Samuelsen i Norderhov 1787.Hvis Lisbet Jansdtr. er den samme som Joensdtr, så har fadder Johan Trulsen giftet seg med Gunnild joensdtr i Norderhov 1790. [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500219543104&lds=1®ion=12>Lenke, Lenke.Lisbet Joensdtr giftet seg med Ole Jonassen 1797 Lenke og folketelling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg vil med dette få takke alle som har hjulpet meg vedrørende Sandmark og Samuelsen. Må nok nå innse at Album er den rette far, da jeg ikke kan finne noen hendelser senere i Norderhov, som kan tyde på at denne gutten, Samuel eller hans mor, Lisbeth, døde eller at hun giftet seg senere. Har heller ikke funnet noe som tyder på at Samuel ble konfirmert der.Tar nå utgangspunkt i at Lisbeth er den samme som Elisabeth og at hun og sønnen havnet på Eidsvoll hos familien Sandmark.Dåpen til Samuel Permanent sidelenke: LenkeIgjen mange takk for all hjelp. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.